ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slätthög. Lisbeth/Lisa Jonasdotter född 1789 - vilka var hennes föräldrar  (läst 1652 gånger)

2017-04-24, 22:01
läst 1652 gånger

Gunnel Hansson

Har fastnat och vilseledd i sökning efter Lisbeths föräldrar.

En uppgift jag hade var att hon föddes 23 april i Målen, Gällaryd, Slätthög av Jonas Olofsson 1757 - 1839 och hans hustru Beata Israelsdotter 1764 - 1831. Har dock inte hittat något i födelseböckerna för Slätthög som tyder på detta.

Den uppgiften som verkar ev. vara den rätta är födelse 23 november 1789 i Sågkvarnen, Strömhult, Slätthög med far Jonas Bärtilsson född 1739, d. 1803. Hustru var Stina Christophersdotter - ser dock inte födelsedatum - kan inte vara 1764 eftersom då hade hon varit väldigt ung tonåring.

Enligt husförhören så ser jag inte heller moderns namn.

Var Jonas Bärtilsson pappa till Lisbeth? Men vem var mamman?

Bifogar ett par utdrag ur registren som jag hoppas hjälper med förhoppningsvis ett positivt svar. Det är så retligt att jag inte hittar rätt information själv men är så imponerad av all hjälp från er experter.

Allt Gott /Gunnel


2017-04-24, 23:33
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej!
Lite mer info får man av Jonas Bertilssons i Sågen bou 25/4 1803 (Allbo häradsrätt FIIIb:12 bild 98 /sid 20). Han lämnade änkan Stina Christophersdr och två söner i förra giftet, samt med änkan Stina tre döttrar, bl.a. Lisa på 14de året. Änkans bror Anders Christophersson i Agnaryd var närvarande vid bouppteckningen. Lisa var född 23/11 1789 enl. födelseboken, vilket stämmer med den angivna åldern i faderns bou.
/Lennart



2017-04-25, 19:41
Svar #2

Gunnel Hansson

Hej Lennart

Tackar så mycket. Så han var gift med en annan kvinna först. Jag får följa hans spår och försöka få fram lite mer om det - även om kvinnan inte är min släkting så är det ju fortfarande intressant att få en bild av Jonas som person.

Forskar just nu tillbaks på farmors sida och koncentrerar mig först på kvinnorna vilket jag hoppas underlättar när jag sedan tittar närmare på deras makar. Ny på forskning som du säkert förstår av frågorna men jag lär mig av alla er experter varje dag.

Tack igen. Gunnel

2017-04-27, 19:53
Svar #3

Gunnel Hansson

Tillbaks till Lisbeth/Lisa igen. Enligt hursförhörslängden så avled hon 15 augusti 1843.
Detta stämmer med senare husförhörslängderv vad jag kan se.

Jag har gått fram och tillbaka i över dödsregistren i Slätthög och hennes namn kommer inte upp - var kan det vara registrerat?

Någon som kan ge en idé.

Hälsningar Gunnel

2017-04-27, 21:19
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Eftersom det står i husförhöret när Lisbeth avled så verkar det som om  prästen har missat att skriva in henne i dödboken.
Sådant hände då och då.


2017-04-27, 21:33
Svar #5

Gunnel Hansson

Tack Eva.

Åh vad tragiskt när man tänker på det. Det var faktiskt inte så många som var inskrivna avlidit under en del år som jag tittade på. Det måste varit en slarvig präst.

Hälsningar igen  från Gunnel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna