ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker föräldrarna till Sergei Ledentsa från Salmi....  (läst 1017 gånger)

2017-04-17, 21:23
läst 1017 gånger

Utloggad Bobby Aynsley

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 784
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 20:18
    • Visa profil
Jag hjälper en vän att hitta sina förfäder och nu skulle vi mycket gärna hitta uppgifter på föräldrarna till en Sergej Vasilij LEDENTSA, född 25/9 1919 troligtvis i Salmi.
[/size]Sergei avled 1996 i Nyköping,Sverige.
[/size]Enligt uppgift fanns Sergei  01.01.1953 i Helsingfors, Malmin seurakunta och skriven i Helsingfors, grek.kat. kyrka.
[/size]Tacksam för all hjälp!!!!

2017-04-18, 11:29
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil

Salmis ortodoxa församling finns digitaliserad men åtkomstbegränsat  de senaste 100 åren (personskydd). Kyrkböckerna är förda med kyrillisk skrift.
Se Metrikat och Pää-ja rippikirjat/'husförhörslängder'
http://digihakemisto.appspot.com/index_am?atun=242282.KA&amnimeke=Salmin+ortodoksisen+seurakunnan+arkisto
Släktnamnet förekommer i olika former, se länk till Hiski nedan, ómråde 21 Upplösta församlingar. http://hiski.genealogia.fi/hiski/7yatse?se
Vid personligt arkivbesök kan man få tillgång till skyddat material. Jag är osäker på var man kan göra detta - kyrkboksmaterial från de upplösta församlingarna förvaras i Landsarkivet S:t Michel,  men möjligen kan man få tillgång till digitaliserat material i Riksarkivet H-fors, kunddatorer

2017-05-15, 14:44
Svar #2

Utloggad Bobby Aynsley

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 784
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 20:18
    • Visa profil
Tack för ditt svar, ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare....
Om jag förstått saken rätt, så måste jag vänta tills 100-årsgränsen är passerad eller göra ett personligt besök på arkivet....
Dessutom, om böckerna är skrivna med det kyrilliska alfabetet, måste man då kunna läsa ryska?

Känns som om det blir svårt att komma vidare...  :(

2017-05-15, 18:11
Svar #3

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil

Hiski-databasen i länken ovan är skriven i klartext, sträcker sig bara till 1906. Du kan välja svenska ledtexter, men informationen är på finska.
Den  andra länken innehåller scannat kyrkboksmaterial - kyrillisk skrift.
Det framgår inte när personen ifråga kom till Sverige. Under kriget kom många flyktingar hit. Statens Utlänningskommission gjorde utredningar om personens bakgrund. Materialet finns i Riksarkivet, Stockholm, åtkomstbegränsat. Anhöriga har rätt att ta del av materialet. Här finns information  https://riksarkivet.se/person-utlandsk-bakgrund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna