ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Johan Lagerkvist, född 1783 i Kalmar?  (läst 896 gånger)

2017-04-15, 11:36
läst 896 gånger

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Hej alla!

Man tycker ju att detta skulle vara en lätt sak, men jag hittar honom inte! Han finns i Tönning i Schleswig 1813 som skomakarlärling, då han gifter sig med en flicka från grannskapet. Då framgår att hans föräldrar skulle heta Andreas Lagerkvist (död för 1813) och Maria Steen? Pers? och finnas i Kalmar i Sverige.

En fråga som dyker upp är: varför skulle Karl Johan flytta till Tönning för att bli skomakare? Han var lärling hos en Jakob Karstens och Vibeke Kristiansson i Tönning. Var någon av dessa två svenskar? Från Kalmar?

Tacksam för all hjälp runt Karl Johan!

Glad Påsk!

 /Monica

2017-04-15, 12:37
Svar #1

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Lägger till en fråga: skomakare Anders Melin på Skälby ladugård som upptas i bouppteckningsregistret 1784-någon som vet mer om honom?
Har en magkänsla av att denna person kan ha något med Karl Johan Lagerkvist att göra, då denne Karl Johan kallar en av sina söner Mellin som ett av sina första namn!
Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag skall hitta rätt hfl. En krögare Anders Melin får en son 1781, men ingen hustru anges. Inte heller i bouppteckningsregistret 1784 står hustruns namn. (Kan faktiskt inte hitta bouppteckningen som tydligen gjordes på annat ställe...)
Hjälp!  :0

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna