ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2010  (läst 3110 gånger)

2010-11-17, 11:41
läst 3110 gånger

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2017-12-09, 15:49
    • Visa profil
Maria Emerentia Bagge emigrerade från Nederluleå till USA 9 november 1887.
Enligt EmiHamn skulle hon vara född år 1863.
 
Jag har inte kunnat henne i husförhörslängd för Nederluleå.
Kan någon hjälpa mig?
Är intresserad av mer detaljerade födelsedata och födelseort, samt om hennes bostadsförhållanden.
 
Tacksam för alla ledtrådar.

2010-11-17, 12:42
Svar #1

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3466
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 01:37
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Torbjörn: har inte sökt henne i Nederluleå men född i Nyköping [Sanct Nicolai,CI:9,s12,Nr24]  
1863-02-14 av Knipsmed Lars Bagge *1825 17/2 och Lovisa Ekman *1825 15/9 [AI:a,16a,s4]

2010-11-17, 13:11
Svar #2

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2017-12-09, 15:49
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart!
 
Tack för svar.
De uppgifter du lämnar har jag redan.  
Det jag ville kolla var om den flickan som emigrerade från Nederluleå är samma som den som var född i Nyköping.
 
Vänliga hälsningar
 
Torbjörn

2010-11-17, 13:19
Svar #3

Utloggad Östen Ek

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2016-11-18, 10:31
    • Visa profil
Torbjörn.
 
Titta i Nederluleå Hfl AI:13e sid 235 Altappen och In- och utflyttningslängd BI:4 sid 384

2010-11-17, 17:28
Svar #4

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2017-12-09, 15:49
    • Visa profil
Hej Östen!
 
Tack för snabbbt svar som hjälpte till att lösa en fråga som förbryllat i många år.
 
Det var samma flicka.  
Hon hade rest från Ovesholms gods i Skåne för att hälsa på sin systers familj i Nederluleå innan hon emigrerade till USA.
 
Vänliga hälsningar
 
Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av Torbjorn 2010-11-17 17:35)

2010-11-17, 19:17
Svar #5

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Anna Larsdotter bosatt på Ängesbyn 3 dör 1755-01-19, enligt dödnotisen (C:3 sid 356) var hon änka och 69 år gammal, hemmes far var Lars Olofsson och modern var Mareta Olofsdotter, ingen födelseort anges så man kan anta att hon var född i Ängesbyn.  
 
Men det visade sig att faderns patronymikon var felaktigt medan moderns var rätt. Efter det att hennes make Anders Jönsson dött 1740-02-25 (C:2 sid 490) görs en bouppteckning 1743-02-01 (Luleå TLG FII:1, nr 50). Av denna framgår att Anna hade en syster, hustru Karin Larsdotter i Persön samt att åbon Nils Larsson Lejon från Persön 1 utsågs till de omyndiga barnens förmyndare. Nils var då troligen en nära släkting till Anna Larsdotter, kanske rent a v en bror men jag har endast vaga indicier, t.ex. att när hans dotter Anna döptes 1727-12-02 var hustru Marta Olofsdotter från Ängesbyn dopvittne (möjligen Nils Larssons moder) (C:2 sid 57).
Hustru Karin Larsdotter var vid sin död 1755-03-03 gift med Olof Olofsson på Persön 8. I dödnotisen (C:3 sid 363) anges att hon var 57 år och att hennes far var Lars Larsson och modern hette Martha.  
 
En hustru Margeta Larsdotter i Ängesbyn 36 år, dör 1736-01-29, 13 dagar efter att dottern Maria föddes. Margetas far anges varit gl. rustmästaren Lars Larsson och moderns namn var Marta Olofsdotter i dödnotisen (C:2 sid 311).
 
Pigan Kerstin Larsdotter dör i Ängesbyn 1715-06-26, 26 ½ år gammal, född år 1688 enligt dödnotisen (C:1 sid 241). Fadern anges varit Lars Larsson Pålack från Alvik, modern Marget Olofsdotter.  
 
Anna Larsdotters far var alltså Lars Larsson Pålack, soldat i Alvik 1677, avancerar till rustmästare 1694-01-05 men blir avsatt 1697-03-22. Han var troligen den soldat Lars Pålack som går ut för rote 20 ”Orre” i Långnäs omkring år 1700 och var troligen död år 1707 då roten har en ny soldat (Kenneth Mossbergs soldatmaterial).
 
Vad gäller modern Marget/Marta Olofsdotter så står hon jordeboken 1720 för hemman nr 3 på 9/16 mantal  medan Anders Jönsson står för hemman nr 4 på 51/128 mantal. I mantalslängden samma år står Anders Jönsson för nr 3 medan pigan Anna Larsdotter, dotter till Lars Andersson och Brita Jönsdotter, står för nr 4 (vilket hon gjort i cirka 15 år). I mantalslängden år 1712 kallas hon hustru Marit Pålack. Anders Jönsson ersätter henne i ml 1713 och år 1715 har han ingen hustru men 3 döttrar (hustru Margetas!). År 1716 har han hustru och 2 döttrar på hemmanet (han hade då gift sg med Anna, en av hustru Margetas döttrar.
 
Svärmor Marget finns på Ängesbyn 3 i hfl 1732-39 (AI:2c sid 40). Har dock inte funnit någon dödnotis för modern Marget/Marta Olofsdotter, känner någon till hennes anor, hon verkar ju ha lokal förankring i Ängesbyn?

2010-11-17, 22:12
Svar #6

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Det lönar sig att läsa original och inte bara avskrifter!
Mareta Olofsdotters dödnotis följer direkt på Anders Jönssons och inleds med Hans Svärmoder. De begravdes båda 1740-03-24 på kyrkogården. (C:2 sid 490).
Hon dog 1740-02-19, 87 år gammal, född år 1653 i Långnäs, far var Olof Jönsson och mor var Kerstin Abrahamsdotter.

2010-11-17, 23:54
Svar #7

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 09:25
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Mareta Olofsdotters far hette nog Olof Nilsson och var bonde 1665-1678 på Långnäs 6. Han företräddes på hemmanet av Nils Persson som var bonde 1638-1663 på Långnäs 6. Olof Nilssons hustru var möjligen dotter till Abraham Olofsson och hans hustru Anna Nilsdotter i Brändön.
 
(Meddelandet ändrat av lab 2010-11-17 23:55)
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2010-11-18, 11:46
Svar #8

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Mareta hade då en bror Nils Olofsson som dog 1738-04-25 i Långnäs, född i Långnäs år 1657, fader Olof Nilsson, moder Kerstin Abrahamsdotter (C:2 sid 404).
 
Jönsson kommer nog av att Anders Jönssons och Mareta Olofsdotters dödnotiser skrevs i ett sammanhang!

2010-11-18, 22:11
Svar #9

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 09:25
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Olof Nilssons och hustru Kerstins son Nils Olofsson tog 1685 över Långnäs 6 i Luleå landsförsamling. En senare ägare är Lars Jönsson. Jag antar att Anders Johansson Dahl bodde på Långnäs 6 i Piteå landsförsamling.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2010-11-23, 09:56
Svar #10

Utloggad Sten Landerberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 703
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 13:43
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med, Alfhild Aina Gustafsson född 1910-10-02
i Nederluleå, död 2003-09-04 i Luleå. Gift 1943-11-27 med Gustav Walfrid Gustafsson  
född 1910-08-08 i Överluleå, död 1979-10-21 i Karlsvik.
 
Frågan är. Är det Alfhild Aina eller Gustav Walfrid som är barn till Vilhelm Adrian Gustafsson
född 1884-02-06 i Luleå stadsförsam. död 1953-04-14 i Karlshäll.
 
Mvh
Sten från Skåne

2010-11-23, 10:28
Svar #11

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej Sten!
Alfhild Adina f 1910-10-02 i Antnäs, Nederluleå s:n.
Föräldrar:
Bonde Algot Axelsson f 1877-10-26
Hust Erika Augusta Nordberg f 1877-01-08
GID:1987.93.58500,  [Norrbotten]  Nederluleå,  SCB, Födde, 1898 - 1920, 0-0,  Bild 585 av 922  
Mvh / Torgny

2010-11-23, 12:02
Svar #12

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Maria Andersdotter föddes 1717-10-08 på Ängesbyn 3 (C:1 sid 248). En tidigare född bror Jöns hade redan dött 1716-05-19 endast 6 månader gammal (C:1 sid 259). Maria var äldsta dotter och troligen namngiven efter sin mormor Maret Olofsdotter som hade kommit till hemmanet år 1708, då båda Marias farföräldrar var döda. Fadern Anders Jönsson hade troligen haft god hjälp av sin svärmoder när han i unga år fick ta över hemmanet. Anders gifte sig år 1715 (mantalslängder) med Marets dotter Anna Larsdotter som också var hans fostersyster.  
 
Maria kom att leva hela sitt liv på Ängesbyn 3. Hon dör som ”gammal piga” 1799-04-06, enligt dödnotisen (E:1 sid 308) 81 gammal, vilket var korrekt då hon skulle ha blivit 82 den 8:e oktober detta år. En brorson Hans Larsson ser till att en bouppteckning gör upp 1799-06-16 (Luleå TLG FII:4, nr 47). Bouppteckningen visar tillgångar värda endast 22 daler och några skillingar och ger ingen information som är intressant för en släktforskare.  Men genom att Maria var ett ofta förekommande vittne på sina gifta släktingar barndop har hon så att säga hjälpt till att ”hålla ihop” släkten.
 
Maria Andersdotter var dopvittne:
1736- 01-18 vid dopet av moders syster Margaretas andra barn, dottern Maria,
1747-12-08 vid dopet av systern Annas första barn, dotter Susanna,
1750-04-21 vid dopet av brodern och soldaten Anders Andersson Linds barn, sonen Anders,
1751-11-17 vid dopet av systen Annas dotter Karin, hon är fadder med brodern och soldaten Nils Andersson Lejon,  
1753-08-04 vid dopet av broderns och bonden Lars Anderssons fjärde barn, sonen Lars,
1756-01-31 vid dopet av brodern och soldaten Nils Andersson Lejons första barn, dottern Brita,
1762-09-07 vid dopet av Jöns Nilssons och Ella Nilsdotters yngsta dotter Katarina, Maria var då dopvittne med soldaten Erik Knutsson Lind från Ängesbyn samt med bonden Nils Nilsson med hustru Kerstin Hansdotter. Erik var brorson till Jöns Nilssons mor Brita Knutsdotter som varit hustru till hans far Nils Larsson Lejon, Nils Nilsson var bror till Jöns och bonde på Persön 1 som han tagit över efter deras far Nils Larsson Lejon.
 
Ovanstående fakta är en del av min kartläggning av familjerna på Ängesbyn 3 efter Jöns Olofssons och hans hustru Dordi Andersdotters död 1706 respektive 1708. Leif Boström har visat att dessa kom från Sunderbyn nr 6 och Anders Sandström har i sin ”Sunderbyn 1539-1721” ägarlängder samt en exkurs över familjen ”Sund” till vilken Jöns Olofsson hörde. I hans utreding som kan köpas från Luleåbygdens forskarförening kan man alltså följa Jöns Olofssons anor ner till år 1539.

2010-11-23, 14:30
Svar #13

Utloggad Sten Landerberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 703
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 13:43
    • Visa profil
Tack Torgny för det snabba svaret!
 
Mvh
Sten

2010-11-26, 12:01
Svar #14

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Ängesbyn 3 och 4 till 1730 cirka:
Pigan Anna Larsdotter innehade Ängesbyn 4 från cirka 1705 till hon gifte sig med soldaten Jöns Jönsson Lind 1730-12-10 (C:2).
Hennes mor var Brita Jönsdotter som i sin tur var dotter till Jöns Davidsson i Ängesbyn 3.
Jöns Jönsson var son till Dordi Andersdotter vars mor Karin Jönsdotter var dotter till samme Jöns Davidsson.
 
Jöns Davidson var alltså morfar till Anna Larsdotter på Ängesbyn 4 och mormors far till Jöns Jönsson på Ängesbyn 3.
(Om jag rätt tolkat material som jag fått från Leif Boströms!)
 
Var de inte för nära släkt för att ingå ett äktenskap (man tog väl ingen hänsyn till att Anna var för gammal för att få barn)?

2010-11-26, 15:07
Svar #15

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2021-11-24, 10:59
    • Visa profil
Är det någon som har personuppgifter på fältväbeln vid Livkompaniet Olaus (Olof) Calleen? Jag vet att han efterträdde en Jonas Lidberg på tjänsten år 1716.
M v h, C.C.L.

2010-11-26, 19:18
Svar #16

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Är detta den Jöns Jönsson som föddes på Ängesbyn 3 år 1701:
 
Broder Jöns Gift till Vibbyn i hfl 1732-39 (AI:2c sid 40) Ängesbyn 3.
 
Vigselnotis  (C:2 sid 121) 1730-11-15 vigdes drängen Jöns Jönsson från Ängesbyn med änkan Brita Nilsdotter från Kalix.
 
I hfl 1732-39 finns ingen Jöns Jönsson i Vibbyn men väl bland soldater och inhyses i Brobyn.
Jöns Jönsson, dess hustru Brita Svaga i Kristna trosstycken  (AI:2c sid 22).
 
I hfl 1749-64 sid 14 (del 1 1749-56)
bräklig(?) JönsJönsson 53 (rätt ålder 48 år)
hustru Brita 72 år (rätt ålder ? år)
 
1757-10-12 dör fattighjonet hustru Brita i Vibbyn 90 år, föräldrar okända (C:3 sid 450).  
1759-04-01 dör ålderstigne mannen Jöns Jönsson i Vibbyn 68 år (han var 58 år) (C:3 sid 494). Föräldrar omnämns intei den torftiga dödnotisen.
 
Jöns Jönsson var troligen sjuklig och därför överskattades hans ålder med 5 år i hfl och med 10 år i dödnotisen, man kan undra om hur mycket hustru Britas ålder överskattades, hon verkar ha varit gift i (Neder?)Kalix men kan ha varit född i Luleå s:n.

2010-11-27, 22:30
Svar #17

Utloggad Rune Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2018-09-19, 16:01
    • Visa profil
Hej Christer
Vad jag fått fram antogs Olof Callen som mönsterskrivare vid Skellefteå kompani 1710, var mönsterskrivare vid Kalix kompani 1712 därefter förare vid Piteå kompani, innan han kom till Livkompaniet.
(enl. K Mossbergs CD)
mvh  / Rune

2010-11-28, 01:07
Svar #18

Utloggad Jan Stenqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2016-12-27, 15:45
    • Visa profil
Hej.
 
Är det någon som känner till Brita Harlin (född 1804 enl hfl)? Hon var gift med Carl Erik Rutqvist och dog i Hertsön 1885-09-13 (F:4 1885 nr 144). Som tidigast har jag hittat henne i AI:7b sid 463, men var fanns hon innan detta, och var och när är hon född?
 
Mvh
Jan

2010-11-29, 15:46
Svar #19

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2021-11-24, 10:59
    • Visa profil
Tack Rune! Vet du om regementsväbeln brukade tillhöra rotering inom Nederluleå? Livkompaniet var ju Luleås, och staben ska tydligen legat förlagd till överstens placering. Det är en Olof Holmberg, som innehade tjänsten åren 1716-19, jag söker efter. Varifrån han kommit framgår inte av rullan för år 1716, det står endast  istället till regementz wäbel antogs Olof in juni 1716.
M v h, C.C.L.

2010-11-29, 21:56
Svar #20

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Sven-Ove Westberg ställde den 31 oktober frågan om Ella Jönsdotters dödnotis, tror jag har svaret nu, det finns i en bouppteckning efter maken Nils Johansson:
 
Bouppteckning 1739-05-01 på anmodan av hans änka Ella Andersdotter (man har fel patronymikon på henne, hon var Ella Jönsdotter från Råneå) mannen hade med döden avgått år 1733 (1732-11-18). Till delning mellan henne och dess barn, Sönerna myndiga Johan Nilsson och Erik Nilsson, döttrarna Ingiborg och Kerstin och Ella och Anna. På Ingeborgs vägnar dess man Anders Andersson i Brändön för de omyndiga utsågs Hans Jönsson och Anders Larsson i Sundom till dess förmyndare ...
 
(Luleå härads tlg FII:1, nr 13)
 
En änka Ella Andersdotter dör i Sundom 1758-04-04, begravd 1758-04-22 91 år, fader Anders Hansson moder Sigrid i Sundom (C:3 sid 474).
 
Bouppteckningen visar också att det barn som föddes 1718-08-01, döpt dagen därpå, (C:1), var Nils Johanssons och Anna Jönsdotters dotter Kerstin (dotter 2 av 4 i bouppteckningen).
 
Har inte kollat upp om det verkligen fanns en Ella Andersdotter i Sundom vid denna tid!

2010-11-30, 11:27
Svar #21

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Den Ella Andersdotter som dör 1758 i Sundom var modern till bonden Anders Larsson på Sundom 8.
 
Ella Jönsdotter är nämnd med patronymikon i hfl 1708-32 (AI:1a sid 151)och hfl 1732-39 (AI:2c sid 60).
 
Märkligt att hon fick fel patronymikon i bouppteckningen!
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2010-11-30 11:31)

2010-11-30, 15:02
Svar #22

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
En tredje Ella fanns på Sundom 10 i hfl 1757-64(hfl AI:4c del 3)och kallas där svägerska , då en tillskriven hustru Maria Larsdotter finns på hemmanet så är detta troligen den Ella Larsdotter som dör 1763-01-23 i Sundom (C:3 sid 621). Då Ella på Sundom 2 ej är med i kommunionslängden 1765 - 1780 så får man anta att hon var död 1765 men att hennes dödnotis ej införts i kyrkoboken. Ella Larsdotter (70 år 1748) var nästan jämnårig med Ella Jönsdotter (68 år 1748) i hfl men noterades vara 96 år i dödnotisen (85 år enligt hfl).

2010-11-30, 19:48
Svar #23

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
En sista inlaga från mig om bouppteckninen 1739-05-01 efter Nils Johansson på Sundom 2,
Det är bara i ingressen som änkan kallas Ella Andersdotter, i slutet står:
 
Modern Älla Jönsdotter.
Sonen Erik Nilsson (kallas på flera ställen Erik Nilsson Sist)
      Johan Nilsson (som äldsta son står han normalt först bland barnen)
Anders Andersson i Brändön (förmyndare för sin hustru Ingeborg Nilsdotter).
Förmyndare:  (för de ogifta döttrarna Kerstin, Ella och Anna)
          Hans Jönsson   }  
          Anders Larsson }  i Sundom
Nämdeman Per Larsson i Börjelslandet.
Sundom den 1:a Maj 1739.
 
Bouppteckningen ger inget nytt men bekräftar uppgifter från kyrkböckerna,och tyvärr inget som hjälper oss hitta Ella Jönsdotters dödnotis!
 
 
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2010-12-01 10:58)

2010-11-30, 20:32
Svar #24

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-11-14, 03:53
    • Visa profil
Ellas sista notering för nattvard verkar vara 11/4 1757. Det finns också en notering om död. Jag tror att den är inskriven runt 1759-1761 om man ser på färgen i bläcket som använts.  
 
se:
Nederluleå AI:4c (1749-1764) Bild 118 / sid 38 (AID: v138319.b118.s38, NAD: SE/HLA/1010132)

2010-12-01, 11:24
Svar #25

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Sven Ove, den referens du ger verkar gälla Ella Andersdotter på Sundom 8, vars dödnotis jag felaktigt antog gälla Ella Jönsdotter på Sundom 2.
Sista noteringen för hustru Ella på Sundom 2 verkar vara 12/8 1759 och där finns ingen notering on död.
Nederluleå AI:4c (1749-1764) Bild 115 / sid 35 (i del 2 gällande 1757 - 1764).
 
Död cirka 1760 är kanske så nära som man kan komma utan dödnotis, möjligen kan man ta avsaknaden av noteringen död i hfl som ett indikation på att hon dog senare, dock säkert före 1765!

2010-12-12, 00:08
Svar #26

Utloggad Per-Åke (Peo) Hjälm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 11:45
    • Visa profil
Hejsan!
 
Skulle behöva veta dödsdatum för Maria Matilda Flodström, gift Lundström.
Hon föddes 1857-02-06 i Ale, Nederluleå och gifte sig 1877-04-21 med Nils Petter Lundström (1853-1930).
 
Antagligen dog hon efter 1930, eftersom maken står som gift i SCB-utdraget vid sin död. Jag har kollat utdragen för 1930-39 men inte hittat henne. Dog hon senare än 1939? Eller någon annanstans än i Nederluleå? (Eller är det helt enkelt jag som har tittat slarvigt?)
 
Tyvärr har jag inte nya Dödskivan ännu, det hade annars varit första stället att kolla på...  
 
Mvh,
Peo

2010-12-12, 10:35
Svar #27

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil

2010-12-12, 11:55
Svar #28

Utloggad Per-Åke (Peo) Hjälm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 11:45
    • Visa profil
Tack för det, Maritha. Då var det jag som hade slarvläst alltså ;-)
 
/Peo

2010-12-13, 13:20
Svar #29

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Soldaten Johan Jönsson Kröger i Sundom, Luleå lfs
 
Född och döpt 1774-04-20 på Vibbyn rote 121 ”Renklöf”, fader soldaten Jöns Hansson Renklöf, moder Helena Persdotter (C:4).  Efter faders avsked den 30 juni 1788 men senast 1794 så flyttar familjen till Svartbjörsbyn 3 där fadern Jöns och efter honom Johans äldre bror Hans blir bonde.  
Familjen finns noterad i hfl 1776-1805 på rote 121 i Vibbyn) (AI:5a sid 76) (överkorsad, ”vide Svartbjörsbyn” i marginalen och på Svartbjörsbyn 3 (AI:5b sid 585), familjen består av:
Fader Jöns Hansson Renklöf född 1736-05-14 (på Unbyn 17), död 1806-04-30 i SBB,
           (gifta 1765-03-03)
Moder Helena Persdotter född 1736-12-13 (på Unbyn 8), död 1802-04-21 i SBB,  
Dotter Katarina f. 1765-11-13 på Heden rote 48 ”Mild”,
Dotter Dorotea f. 1768-01-20 på Heden rote 48,
Sonen Hans f. 1771-05-29 i Vibbyn på rote 121 ”Renklöf”,
Sonen Johannes f. 1774-04-20 i Vibbyn på rote 121,
Dottern Anna Elisabet f. 1776-01-31 i Vibbyn rote 121,
Dottern Helena f. 1779-04-18 i Vibbyn (”Brobyn” i födelseboken).
 
Två barn dör i späd ålder, Hans född 1769-11-23 (saknas i födelseboken) dör 2 dagar gammal 1769-11-25 på Heden, Petrus född 1782-07-29 i Vibbyn rote 121 dör 1783-05-11 ” 1 år gammal”.  
 
Hans Jönsson kallar sig Nordqvist när han gifter sig 1799-03-26 med Anna Kristina Alman från Alvik, han blir bonde på Svartbjörsbyn 3.
Sonen Johannes Jönsson finns inte noterad på Svartbjörsbyn 3, han blev soldat på rote 122 ”Ström” i Brobyn, Hans militära data i rullorna:
1794-07-16: Drängen Johan Jönsson antagen som soldat på rote 122 Ström i Brobyn,
1797-02-13: transport till rote 133 Kröger i Sundom,
1802: rote 133 Kröger, Johan Jönsson 27 11/12 år 7 11/12 tj.år, 5 fot 9 tum, gift Västerbottning,
1805: rote 133 Kröger, Johan Jönsson 30 11/12 år 10 11/12 tj.år, gift Västerbottning,
1808: rote 133 Kröger, Johan Jönsson 33 3/4 år 13 3/4 tj.år, gift Västerbottning, sjuk i P(?),
1810: Död på Kello sjukhus 1808-10-17 (enligt rulla daterad 1810-04-04),
 
Det måste varit efter 1797-02-13 som någon slarvp(r)elle gjort noteringen med det felaktiga födelseåret 1765 i husförhörslängden 1776-1805, sen kopierades detta till nästa hfl (1806-20).
Som tur var hade militären bättre ordning på sina data om soldaterna!
 
Soldaten Johan Jönsson gifte sig 1797-04-17 med Anna Katarina Norström, bondedotter från Björsbyn, hon var dotter till bonden på Björsbyn 10 senare inhyses Mats Andersson och hans hustru Karin Eriksdotter från Rutvik. Mats Andersson var från Långnäs i Piteå s:n och tidigare gift (1747-01-25) med Karin Andersdotter från Håkansö (Piteanor2008). Karin Andersdotter dör 1763-11-02 36 år enligt dödnotisen. Hustru nr 2 flyttar till Piteå 1802, var också hon från Piteå?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna