ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 december, 2009  (läst 2357 gånger)

2009-11-06, 20:46
läst 2357 gånger

Utloggad André Hedman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2015-02-06, 12:22
    • Visa profil
Jag söker födelsen för Johan Reinhold född 1886 i Nederluleå fs enl. Sv bef 1890.
Far Johan August Karlsson född 1856-07-22 i Burträsk (AC) och Mor Magdalena Karolina Isaksdotter född 1861-05-21 i Örträsk (AC)
André Hedman

2009-11-06, 23:42
Svar #1

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3466
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 01:37
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan André: du har honom född 1886 Mars 31 i Bygdeå sn & Bjensjö/SCBavskrift av FB,Nr41 !
Och i husförhörslängd därstädes [AI:16A,s420] till 1887 då flytt går till Luleå stad [AI:17B,s350]
 
(Hittat på Sven-Erik Johanssons skiva som kan köpas av Skelleftebygdens släktforskare)
 
(Meddelandet ändrat av slj 2009-11-07 10:26)

2009-11-07, 09:14
Svar #2

Utloggad André Hedman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2015-02-06, 12:22
    • Visa profil

2009-11-07, 14:56
Svar #3

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Åkaren Sven Hjalmar Brännström var född i Nederluleå socken 18 november 1901. Finns det någon som kan bistå mig med uppgift om exakt var i socknen han var född samt vad hans föräldrar hette och sysslade med?
 
Undrar
ST

2009-11-07, 16:08
Svar #4

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2021-10-16, 16:01
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
Född i Rutvik 1901 18/11 Sven Hjalmar, föräldrar bonden Gustaf Brännström f 55 15/5 och h.tr. Anna Lovisa Nilsson f 74 5/9 (scb Nederluleå inskr.nr 414, GID 1987.93.18700).
 
Mvh/Sonja

2009-11-07, 17:48
Svar #5

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil

2009-11-07, 18:00
Svar #6

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Förresten, hur långt in i modern tid kan bondsonen Sven Brännström från Rutvik följas i det material som finns tillgängligt för allmänheten? Jag vet att han senast 1945 var bosatt på gammal Hertsö byamark, då kallat stadsäga till Luleå stad, och verkade såsom åkare.
Undrar
ST

2009-11-07, 19:07
Svar #7

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2021-10-16, 16:01
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
I Rutvik (-sundet) nr 2 finns familjen i församlingsbok 1895-1905. På samma ställe finns de även i fsb 1906-1919. Den 16/11 1917 flyttar familjen till Luleå Domk. Jag tror att Lulebygdens Forskarförening har de filmade församlingsböckerna längre fram i tiden. Adressen till föreningen är http://www.lulebygden.se/
 
Lycka till/Sonja

2009-11-08, 13:04
Svar #8

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Tack Sonja för den informationen! Att familjen hamnade i domkyrkoförsamlingen 1917 ger för handen att han hade närmare till sin kommande boplats öster om Skurholmen. Det är alltid spännande att förkovra sig.
Hälsar
ST

2009-11-15, 18:30
Svar #9

Utloggad Gösta Bergman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-08-07, 08:51
    • Visa profil
Hej släktforskarkompisar
Enligt en uppgift på internet skulle en son till Olof Johansson Hapstadius vara en Per Olofsson från Svartbjörsbyn. Denne Per skulle vara gift med Ursilla Nilsdotter och paret hade barnen Olof Persson grå f. 1650, d. 1715 och Christina Pärsdotter f. 1653, d.1748. Men detta kan ju inte stämma p.g.a. att Hapstadius var född 1644 och då kan ju inte barnbarnet Olof Persson Grå vara född 1650. Personuppgifterna kan ju vara felaktiga men övriga uppgifter kan ju stämma? Hur är det med detta, är det någon som sett uppgifter i några källor som backar upp ovannämnda
uppgifter.
m.v.h
Gösta

2009-11-21, 21:04
Svar #10

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 09:25
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Olof Persson Grå samt Per Olofsson i Svartbjörsbyn tillhör mina anor. Per Olofsson var inte son till Olof Johansson Hapstadius. Vad jag känner till om anorna finns på min hemsida och på Rötter. Per Olofsson hade fler barn än Olof och Kerstin, bl a Nils Persson (1663-1727) bonde i Buddbyn 2.
 
(Meddelandet ändrat av lab 2009-11-21 21:05)
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2009-11-22, 21:09
Svar #11

Utloggad Gösta Bergman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-08-07, 08:51
    • Visa profil
Hej Leif
Olof Johansson Hapstadius hade enligt husförhörslängd en son Per Olofsson. Uppgiften där Per Olofsson från Svartbjörsbyn anges vara en son till Hapstadius har länge legat ute på internet. Källan anges va GF Sundström Nederluleå. Uppgifterna verkar helt felaktiga men jag ville få det hela bekräftat av någon som hade kunskap om familjen i Svartbjörsbyn. Ett hjärtligt tack för svaret.
Gösta.

2009-11-23, 21:25
Svar #12

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 09:25
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Jag har tittat lite mer på Per Olofsson i Svartbjörsbyn. Han var enligt mantalslängder och jordeböcker bonde 1657-1678. Han dog som soldat 1/7 1677 vid Kjöge bukt. Han tog över gården i Svartbjörsbyn efter hustru Kerstin. På hennes gård bor bara hon och en piga. Var Per Olofsson bodde tidigare är svårt att säga. Knut Olofsson tog 1657 över Olof Olofssons gård. Olof Olofsson var 40 år 1637 enligt roteringslängden och 31/3 1673 betalade Knut Olofsson testamente efter sin far. Möjligen var Per Olofsson bror till Knut Olofsson, men vad jag vet finns inget belägg för det. Hemmansuppbudet för Peder Olofsson i Svartbjörsbyn var första gången 1/12 1659. Det klandrades. Andra gången 25/6 1660.
 
Hustru Cecilia i Svartbjörsbyn kärar 25/6 1661 till Anders Nilsson ibm om ett hemman, som han har köpt för 240 daler och nu vill hon och systern Brita Christophersdotter igenlösa detta och avkorta 60 daler. Anders har dock sålt hemmanet till Peder Olofsson i Svartbjörsbyn för 235 daler, beslutas att köpet går tillbaka då inga dombrev ännu är givna och hustru Cecilia träder till. Hustru Cecilia i Svartbjörsbyn kärar 1665 14/6 till Peder Olofsson om ett hemman som hon sålt till Anders Nilsson i Bölet och sedan Anders sålt till Peder. Hon ska tillträda hemmanet.
 
Peder Olofsson i Svartbjörsbyn kärar 14/6 1665 till Lars Nilsson i Boden och Per Pedersson i Svartbyn om ett laxfiske som han anser vara under det hemman som hans svärfar innehaft.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2009-11-29, 18:42
Svar #13

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 09:25
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Mer om Per Olofsson, Svartbjörsbyn.  
 
1674 dömdes Per Olofsson i Svartbjörsbyn att restituera Johan Larsson ibm ängar, vilka Per undan Johans faders syster, Cecilia Christoffersdotter, haft i underpant.  
 
Luleå dombok 1678: Äng som lyder under gamle länsman Nils Anderssons hemman i Boden,  
vilket Olof Persson i Svartbjörsbyn brukar och Måns Larsson i Boden samt Enok Enoksson  
begär få lösa under jorden de har av samma hemman.
 
Båda domboksnotiserna och de i mitt förra inlägg i ärendet är hämtade ur Anders Sandström: Korta utdrag ur domböcker för Luleå tingslag åren 1635-81.
 
Per Olofsson tog 1657 över hustru Kerstins hemman i Svartbjörsbyn (nr 4). Året innan hade hustru Kerstin en piga på gården. Hon kan inte vara dotter till hustru Kerstin, eftersom hon då skulle ha markerats i dotterkolumnen. Möjligen har Per Olofsson gift sig 1656/57, men jag har inte hittat brudgumspengar för honom i kyrkoräkenskaperna. Möjligen har han gift sig med pigan på gården, möjligen med någon annan. Han kan också ha gift sig tidigare vilket åldersuppgifterna på sonen Olof och dottern Kerstin antyder, men jag har inte hittat honom på någon annan gård i socknen. Hans svärfader har haft ett laxfiske om vilket Per Olofsson 1665 kärar till Lars Nilsson i Boden och Per Persson i Svartbyn.
 
Flera domboksnotiser handlar om ett hemman som sålts av hustru Cecilia Christoffersdotter till Anders Nilsson, som sålt vidare till Per Olofsson. Av domboksnotiserna och skattelängderna framgår att Christoffer Hermansson till 1656 äger ett hemman i Svartbjörsbyn (nr 5). Hustru Cecilia Christoffersdotter står för hemmanet 1657-58 och 1662-71. Möjligen var hon gift med Nils Persson som ägde hemmanet 1657 enligt jordeboken. Hon har sålt hemmanet till Anders Nilsson som äger det 1659-1660. Han kom troligen från Böle, Råneå där en Anders Nilsson står för ett hemman till 1658. Han verkar ha sålt det till Per Olofsson och flyttat tillbaka till Böle, där han nämns 1662. Per Olofsson verkar inte ha tillträtt hemmanet, utan det har gått tillbaka till hustru Cecilia. Hustru Cecilia har en syster Brita, som troligen är den Brita piga som står för gården 1674, 1678 och 1680-81 enligt mantalslängderna. De har också haft brodern Lars Christoffersson, vars son Johan Larsson står för gården 1675. Troligen är det detta hemmansköp som Per Olofsson uppbjuder på tingen 1659 och 1660, möjligen är uppbuden istället för hustru Kerstins hemman som han tog över 1657.
 
Hustru Kerstins hemman som Per Olofsson tar över är på 1/4 mantal = 16 skälsland. Storleken har 1659 ökat till 18 skälsland, samtidigt som Olof Olofssons hemman minskat från 32 till 30 skälsland. Per Olofssons hemman har 1665 ökat till 24 skälsland och Olof Olofssons som Knut Olofsson tagit över har minskat till 24 skälsland. Detta skulle möjligen kunna tyda på att Per är bror till Knut, men kan ha andra orsaker.
 
(Meddelandet ändrat av lab 2009-11-30 08:48)
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2009-12-07, 16:25
Svar #14

Utloggad Katarina Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2021-02-26, 16:55
    • Visa profil
Hej
Jag har kört fast och behöver er experters hjälp.  
 
Jag söker föräldrarna till mina anor enl.  
 
Anna Nilsdotter f. 1736/37??   d. 2/10 1777 41 år i Ersnäs i barnsbörd samma datum som hennes son Olof Olofsson (min ana)föddes  
Enligt svar´s personregister över vigda ska hon vara gästgivaredotter i Ersnäs. Hon är gift med Olof Knutsson f. 1734/36 (står lite olika i hfl)22/6 1759. Jag har sökt i julles men där är det ett glapp just vid den tiden för födelse, och det finns flera Anna som är födda under 1736/37 i kyrkboken, men jag har lite svårt att tyda just den här prästens handstil. Jag har letat utifrån olika vinklar, sökt på Gästgivare i Ersnäs och dyl men jag är får inte ihop det.
 
Sen till Olof Knutsson f. 1734/36   d. 1822 föräldrar där kan jag inte heller tyda namnen i födelseboken (Står det Lars Hans Knut) Han var gift 3 gånger så i första hfl där jag hittar familjen har Anna redan dött och ersatts av 2:a hustruns namn Anna Olsdotter. GID 1987.79.45700. Tidagare hfl kan jag inte heller tyda.  
 
Hoppas att någon kan hjälpa mig med information om denna Anna Nilsdotter  och Olof Knutsson
 
Tack på förhand
Mvh Katarina

2009-12-07, 19:27
Svar #15

Utloggad Sten Hedvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2013-04-30, 22:51
    • Visa profil
Hej Katarina
Anna Nilsdotter och Olof Knutsson finns i mina släktanor.
Anna Nilsdotter född 1735-05-04 i Ersnäs nr 1 död 1777-10-02 i Ersnäs Hon var Gästgivaren Nils Jönssons dotter.
Gift 1759-06-12 med
Olof Knutsson född 1736-03-17 i Ersnäs nr 3 död 1822-06-18. Då hans far var gift 3 ggr så blir uppgifterna lie osäkra.
Jag mailar över mitt underlag till dig.
 
MVH
Sten Hedvall

2009-12-07, 19:47
Svar #16

Utloggad Katarina Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2021-02-26, 16:55
    • Visa profil
Hej Sten
Tack snälla för din information. Ser fram emot ditt meil. Det är tur att det finns såna givmilda forskare som vill dela med sig av sina kunskaper till oss som kört fast.
 
Någon gång om sådär 10 år kanske jag kan bidra med information till någon stackars nybörjare som inte kan tyda kyrkböcker
 
 
Mvh Katarina

2009-12-07, 20:10
Svar #17

Utloggad Åke Lundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 13:51
    • Visa profil
Hej Sten
Jag har också dom här anorna. Det är ett tag sedan jag höll på här i Ersnäs, så minnet sviker.
Jag har en uppgift om att Olof Knutssons far hette Knut Knutsson Ståhl Holmström
och var korpral. Ståhl är ju ett soldatnamn, men var kommer Holmström ifrån?
Och vilka hustrur hade korpralen förutom Brita Olofsdotter?
Hälsningar
Åke Lundqvist
Lund

2009-12-07, 20:29
Svar #18

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Anna född den 4 maj 1735 i Ersnäs, fader Gästgivaren Nils Jönsson, moder hustru Anna Nilsdotter,  C:2 pag 303 GID:1987.51.42900.  
Olof född den 17 Maj döpt 18 maj 1736 i Luleå Stad, fader soldaten Knut Knutsson Ståhl, moder hustru Brita Olofsdotter, C:2 pag 343 GID:1987.51.44900.
 
Fadern Knut Knutsson, var född 1711-05-02 i Skatamark, föräldrar Knut Olofsson och Agneta Isaksdotter.
Han dör i Ersnäs 1773-01-23 och kallas då avskedade korpralen Knut Holmström 66 år gammal. Om honom finns tidigare inlägg här i anbytarforum.

2009-12-07, 20:40
Svar #19

Utloggad Sten Hedvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2013-04-30, 22:51
    • Visa profil
Hej Åke
Jovist du har helt rätt. Fader hette  
Knut Knutsson Ståhl född 1710-05-02 död 1773-01-28 (Holmström har jag ingen uppgift om att han skulle hetat)
gift 1729-05-28 med
Brita Olofsdotter född 1700-08-10 i Skatamark nr 5 död 1792-08-22.
 
I mina uppgifter finns bara hustrun Brita Olofsdotter. Om det finns ytterligare 2 hustrur så kanske Katarina Engström (se ovan) kan bidra med dessa uppgifter.
 
//Sten

2009-12-07, 20:46
Svar #20

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Leif Boström har publicerat Knut Knutsson Ståhl/Holmströms anor (och systern Elisabets) här
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/59766.html?1093937332

2009-12-07, 20:49
Svar #21

Utloggad Sten Hedvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2013-04-30, 22:51
    • Visa profil
Tack Ulf
 
Det reder ut det hela angående var Holmström kommer in som namn.
 
Sen ser man det klassiska som uppstår om avläsningen och nedskrivningen av bl.a. datum - 3 och 8 förväxlas, 1710 blir 1711 osv. det kan ställa till det ibland.  Därför är det så bra med källanvisningar. Nu kan jag rätta upp mina uppgifter.
 
MVH
Sten

2009-12-07, 21:34
Svar #22

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Hej Sten!
Då Brita Olofsdotter gifte sig 1729-05-28 med Knut Knutsson och överlever honom finns det knappast plats för fler hustrur om dom inte hette Brita Olofsdotter allhopa!
Ulf
P.S. Olof Knutsson hade både en syster och en faster som hette Elisabeth Knutsdotter och bådas anor finns i Leif Boströms inlägg D.S.

2009-12-07, 22:06
Svar #23

Utloggad Katarina Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2021-02-26, 16:55
    • Visa profil
Hej, det var Knut Knutssons son Olof Knutsson som var gift 3 ggr inte Knut Knutsson-Ståhl mitt inlägg kanske var förvirrande.
 
Hustru 1. Anna Nilsdotter   GID 1987.52.85700  den 22/6 1759
      2. Anna Olsdotter    GID 1987.89.49800  den 27/2 1780
      3. Brita Johansdotter GID 1987.89 54200 den 8/3 1801
 
Mvh
Katarina

2009-12-07, 23:32
Svar #24

Utloggad Katarina Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2021-02-26, 16:55
    • Visa profil
Hej igen.
En liten kul grej bara, min fm mf ff f Olof Knutsson och min fm mm mm mm Agneta Knutsdotter är syskon och deras förädrar är alltså Knut Knutsson-Ståhl
och Brita Olofsdotter så mina anor går ihop där. Världen är liten ibland.
 
Katarina

2009-12-08, 11:09
Svar #25

Utloggad Kerstin Jeppsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 590
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 22:32
    • Visa profil
Söker födelse och dödsdata på klockaren Olof Ruthström, Persön nr. 4, Nederluleå. Han var gift med Barbro Isacsdotter född 1708, Persön nr. 4. De hade 6 barn födda 1730-1744.
Tacksam för alla uppgifter ang. familjen.
MVH
Kerstin Jeppsson

2009-12-08, 12:32
Svar #26

Utloggad Rune Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2018-09-19, 16:01
    • Visa profil
Hej Kerstin!
Med stor sannolikhet är Olof R född 21/8 1696 i Rutvik, far: Lars Olofsson.
Vid dottern Anna Margetas födelse benämns Olof Larsson Rutström. Rutström torde komma av Rutvik. Olof dör 25/11 1764 av slag, 70 år gammal och begravs 8/12 (BÖFF:s CD)
Olof får f ö ytterligare ett barn Carl f 16/7 1747 d 12/8 samma år.
mvh / Rune

2009-12-08, 19:05
Svar #27

Utloggad Kerstin Jeppsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 590
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 22:32
    • Visa profil
Rune,
Hjärtligt tack för Olof Rutströms data. Enl. begravningsnotisen begravdes han i choret i kyrkan.Kanske det finns något skrivet om den gamla kyrkan och dess gravar?
MVH
Kerstin

2009-12-08, 22:10
Svar #28

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Bonden Isak Jönsson från Brändön ägde 1725 Persön n:o 4 ( Fordellska hemmanet)Med dennes dotter Barbro Isaksdotter gifte sig klockaren Olof Rutström,vilken då han avgick från klockarämbetet, bosatte sig i Persön. Då blev n:o 4Persön  Klockarhemmanet som den kallas än i dag (1970)
Taget från Luleås sockens historia av Albert Nordberg

2009-12-09, 19:11
Svar #29

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2020-08-22, 11:03
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Albert Nordberg påstår på samma sida (andra utgåvan del 2, sid 731) att Olof Larsson Rutström var bror till fältväbeln Nils Andersson Rutström, vilket av deras patronymika att dömma verkar vara fel!
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2009-12-09 19:12)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna