ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjer från Herte  (läst 1058 gånger)

2017-04-09, 17:15
läst 1058 gånger

Utloggad Kristina Forslin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2018-10-06, 14:36
    • Visa profil
Jag har två frågor, båda knutna till Herte


1. Karin Andersdotter f 25/12 1710 i Herte gift i Östansjö 3 med Olof Persson (AI:1 sid 15) står som modren (AI:3a bild29 s 24)
Då det inte finns husförhörslängder före 1738 har jag svårt att hitta hennes familj i Herte. Kan det möjligtvis vara så att hon är äldsta dotter i Herte nr 11, till Anders Hansson och Ablun Andersdotter?


2. Jag har två mödrar Joachimsdotter födda i Herte; Kerstin f 1717 farmor till Per Olsson Uhrus. Per Uhrus hustru Stina Larsdotter (Sträng), f i Långbo,mormor är Anna Jochumsdotter (Joachimsdotter) f 1720 i Herte. Jag har sett henne stå som piga i Herte nr 9 (AI:1 sid 39) Hon flyttar till Hanebo 1740 och gifter sig med en Olof Olsson. På AI:1 sid 37 står under inhyses sold. Alarts hustru Kerstin ? och son Jonas 9,
De borde väl komma från samma familj?
 Såg även i församlingens soldatförteckning i samma bok, soldat nr 91 Joachim Jonsson Alardt (eller Alardz). Någon som känner till något om denna familj?
Kristina



2017-04-19, 15:49
Svar #1

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Har du provat bouppteckningarna?
/Krister

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna