ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rusthållsförändringar  (läst 1877 gånger)

2017-04-08, 17:07
läst 1877 gånger

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:18
    • Visa profil
Karl Åkesson skriver i "Min släkt" tabell 195 om Nils Månsson i Norra Ugglarp (M län Bonderups sn) att han den 16 maj 1708 överlämnade sina två rusthållshemman till sonen Pehr.


Vad kan Åkesson ha haft för källa till denna uppgift? I Malmöhus läns landskontor (del 2) finns en serie GIab Rusthållsförändringsförteckningar men den börjar först 1733. Var ska man söka efter tidigare överlåtelser av rusthåll?

2017-04-08, 21:32
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
En sådan överlåtelse  kan finnas  i  en militiejordebok.  Gissar att Norra Ugglarp 1 hörde till Norra Skånska kavalleriregementet, 
vars tidigast möjliga  jordebok är från 1716. Kanske Åkesson har hittat uppgiften    i Torna härads dombok. Någonstans.

2017-04-08, 22:57
Svar #2

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:18
    • Visa profil
Tackar, jag ska följa dessa ledtrådar.

2017-04-09, 15:55
Svar #3

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
Bonderup socken, Norra Ugglarp tillhörde enligt Grill - Södra skånska kavalleriregementet, Torna kompani N:o 55.

År 1730 skedde en stor revidering av Norra och Södra kavalleri regementerna.
Rusthållen bytte då nummer inom kompaniet, till annat kompani och även till det andra regementet.

I jordeboken som då upprättades skrevs om jordens beskaffenhet, men intet om innehavarnas förändringar.
KrA; arkivförteckning N:o 453, volym 56, 57, 58.

I krigsmanshuskontoret finns förteckningar om rusthållarnas förändringar.
Det är en redovisning för några av inkomsterna, till det som sedan blev utgifter gratial i räkenskaperna. Har läst dessa från år 1700 och framåt.
KrA; arkivförteckning N:o 14

Ett annat ställe att leta på är regementsräkenskaperna -1723.
KrA; arkivförteckning N:o 24
Börjar år 1662 för Skånska kavalleri regementerna.

2021-03-05, 23:11
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!

 
I Malmöhus läns landskontors arkiv (del 2) finner man ju de förträffliga så kallade ”rusthållsförändringsförteckningarna”, men var kan man hitta fler uppgifter om det som står i dessa förteckningar? I Malmöhus läns landskontor vol. GIab:8 (1803–1810), s. 30 kan man exempelvis läsa bland 1803 års rusthållsförändringar för Sallerups skvadron att Kyrkoby (Görslöv) nr. 3 har bytt ägare, och i förteckningen antecknas det att
 
”Samtliga arvingarna, näml. Anders, Nils och Hans Larssöner, samt Anna, Karna och Marna Larsdöttrar, jämte deras halvbror Lars Jönsson, har överlåtit och transporterat detta hemman på svågern Per Jonsson emot en tillhoparäknad summa 650 riksdaler, likmätigt avhandlingar den 25 juni och 20 juli innevarande år.”
 
Detta låter ju väldigt intressant, men var hittar man de omnämnda avhandlingarna från den 25 juni och 20 juli 1803 angående att rusthållet har bytt ägare? Kan dessa finnas någonstans i Malmöhus läns landskontors arkiv, eller möjligtvis Malmöhus läns landskanslis arkiv?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-03-06, 00:50
Svar #5

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
Köp och överlåtelser behandlas vid ordinarie Häradsting, som särskrives till Småprotokollen, från cirka 1733 i Häradstingen och i de Renoverade Småprotokollen från år 1701. Om köpet sker utom börd där Kronan har förköpsrätt meddelas detta till Kammararkivets Provinskontor. Landskontoren hade ingen anledning att veta hur Hemmansköpen för Rusthållen gick till utan ett sammandrag räckte. 

2021-04-06, 15:32
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Lennart!
 
Stort tack för denna information, det låter mycket intressant och rimligt! Då ska jag vid tillfälle ge mig i kast med domböckerna (småprotokollen) med hopp om att hitta överlåtelsen av Görslöv nr. 3 år 1803 och förhoppningsvis kunna bekräfta en osäker länk i min antavla. Ännu en gång, stort tack!

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-04-06, 16:35
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Gårdsköp finner man i uppbuds- och lagfartsprotokollet, som är ett av småprotokollen.

Men observera att hemman och rusthåll inte är samma sak. I citatet ovan har hemmanet överlåtits. Då har alltså gården/jorden sålts; det var m.a.o. en skattegård.

Rusthållet däremot är ju den militära inrättningen. Om säljaren av jorden också var rusthållare, så följde normalt rusthållsrättigheten med; och så var ju uppenbarligen fallet här. Då brukar det stå att gården säljs "med dess mundering" eller liknande formulering. (Annars var det ju möjligt, även om det säkerligen var ovanligt, att säljaren kunde fortsätta att vara rusthållare efter att jorden sålts. Man behövde ju inte äga jorden för att vara rusthållare för en gård.)

Men också kronogårdar kunde vara indelta som rusthåll, och även där kunde andelen i rusthållet säljas, även om rusthållaren inte ägde jorden (man ser också att andelen i kronorusthåll tas upp i bouppteckningar). Man hade ju investerat i hästen samt ryttarens/dragonens uniform och utrustning, och kanske betalade man också en slant för själva rättigheten att vara rusthållare (men det vet jag inte säkert). Dessa överlåtelser av andelar i kronorusthåll lär man dock inte hitta i uppbudsprotokollet, eftersom jorden inte säljs. Möjligen kan de finnas i avhandlingsprotokollet, som är ett av de andra småprotokollen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-06-05, 00:41
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Jörgen!
 
Stort tack för ditt utförliga svar, mycket intressant! Detta stämmer väl med mina egna observationer av relationen mellan rusthållare, rusthåll och hemman, och jag ska ha det i åtanke när jag fortsätter mitt sökande efter den aktuella överlåtelsen!  :)

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna