ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Simtuna Häradsrätt AIa:3 1650-1654  (läst 797 gånger)

2017-04-05, 20:33
läst 797 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
  Tacksam för tolkning av nedanstående text hämtat från laga ting den 9 oktober 1651 Simtuna härad s. 361. Texten är tolkad av mig och det kan mycket väl finnas feltolkningar som påverkar förståelsen. Vill någon titta på originalet och "rätta" mig är jag tacksam.


Citera
Per Swensson Regementzskifare fordrade effter Länzmann Daniel Olufsson obligation Ao 1646 20 (?) Kopparmynt på Captein Håkan Hanssonz wägnar, whilka penningar Daniel Sadhe sigh hafva betalt och tillsändt Captein Håkan medh uhtskickadh Per Erichsson, gammal knecht i Järlåsa Sochen, hwilken Per och nu framstegh för Rätten och efter anlagd Edh Vitnade, at han på Daniel Olssonz Länzmanz Wägnar hafwer för fem åhr sedan denna tijdh fördh. 20 (?) Kopparmynt till Captein Håkan Hansson i Tibble och Skulltuna sochen, whilka penningar uhti Capteins frånwaro han Lefwererade och tillräknade Capteins dotter Karin Håkansdotter, utan han fick icke igen handkwittenz(?), dhen hon icke hadhe, dhet och Anders Olufsson i Arnebo samtyckte, at Daniel (*** trasigt svårläst parti ***) icke huru många penningar woro, (?) han icke sågh reknas. Alltså sadhe Rätten nu Daniel Olufsson frij för samma ware betalningh, och handkwittenz(?) ware Krafttlöös, till dess bättre Skiäl af kiäranden wijsas.


Min tolkning beskrivet på modern svenska är att Per Swensson gått till häradsrätten och på Håkan Hanssons vägnar försökt hävda att Daniel Olufsson inte betalat sin skuld. Daniel å sin sida säger att han visst betalt och det gick till på så sätt att han skickade ett bud, knekten Per Erichsson. Denne Per Erichsson är också personligen närvarande vid tinget och efter att han avlagt ed berättar han att pengarna överlämnades till Håkan Hanssons dotter Karin Håkansson. Dock fick han inte något kvitto på den erlagda betalningen och inte heller överlämnades skuldebrevet (eller motsvarande) eftersom Karin inte hade detta. Av det trasiga partiet kan man utläsa att någon påstår sig ha bevittnat att pengar överlämnats, men inte vilken summa som överräcktes.


Vad det gäller rättens beslut är jag lite konfunderad, men det tycks som att rättens uppfattning är att Daniel Olufsson inte ska anses vara skyldig att betala summan till dess att Håkan Hansson (som väl rimligen är käranden i detta fall eftersom han genom sitt ombud Per Svensson väckt talan vid rätten) visar bättre skäl för att Daniel Olufsson inte betalat sin skuld.


Tacksam om någon kan bekräfta min tolkning, alternativt upplysa mig om jag tolkat fel. Särskilt intresserad av vad det står mellan 20 och Kopparmynt? Vidare är jag lite tveksam om det verkligen står "handkwittenz" eller om det är något annat uttryck?

2017-04-06, 15:57
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej!

Inte det lättaste att läsa. Nedan min tolkning. Radnummer har lagts in för att lättare kunna referera.
Simtuna Häradsrätt AI:a:3 bild 270/uppslag 367, vänster- och högersida (AID v519305.b270.s367).
Enl. bild 260/uppslag 366 hölls tinget 9 okt 1651.

 Vänstersidan:
 1  Dito, Per Swensson Regementzskrifware fordrade effter Länzmann
 2  Daniel Olufssonn obligation Ao 1646 20 dr Kopparmyntt på
 3  Captein Håkan Hanssonz wägnar, huilka penningar Daniel Sadhe
 4  sigh hafua betalt och tillsändt Captein Håkan medh uhtskickadh
 5  Per Erichsson, gammal Knecht i Jerlåsa Sochen, huilken Per och nu
 6  framsteegh för Rätten och eftter aflagd Eedh Vitnade, at han på
 7  Daniel Olufssonz Länzmanz Wägnar hafuer för fem åhr sedhan
 8  denne tijdh fördt - 20 dr Kopparmyntt till Captein Håkan Han-
 9  son i Tibble och Skulltuna Sochen, huilke penningar whti Cap-
10 teins frånwaro han Lefwereradhe och tillräknadhe Capteins dotter
11 Karin Håkansdotter, Men han fick icke igen handskrifften, dhen hon
12 icke hadhe, dhet och Anders Olufssonn i Arnebo samtyckte, at Da-
13 niel

 Högersidan:
 Dessvärre saknas någon rad överst.
 1  ?
 2  --- penningar, utan weet
 3  icke huru många penningar woro, them han icke sågh reknas.
 4  Alltså sadhe Rätten nu Daniel Olufsson frij för samma mere
 5  betalningh, och handskrifften ware Krafttlöös, till dess bättre
 6  Skiäl af käranden wijses.

/ Lennart



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna