ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur säker källa är utdrag ur Adelskalendern?  (läst 2048 gånger)

2017-04-03, 13:31
läst 2048 gånger

Utloggad Tomas Bogren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-09-18, 16:36
    • Visa profil
Hej

Undrar om jag kan få hjälp med lite källkritik bedömning

Har jobbat en del med Ancestry och kommit en bit på vägen. Men har du hamnat i ett läge där ett uppgifter från ett utdrag ur adelskalendern står mot många personers uppgifter i Ancestry.

Någon som har tankar kring hur jag ska förhålla mig?

2017-04-04, 13:00
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Anges primärkällan varken i Adelskalendern eller på Ancestry?
Vilken typ av uppgifter rör det sig om?
Kanske kan du leta upp primärkällan själv?

Hälsningar
Håkan

2017-04-04, 14:00
Svar #2

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Mitt tips är att du alltid ska kolla upp de uppgifter du får från andra forskare. Även om källor nämns bör du, så långt det går, kolla att de stämmer och att de tolkats rätt. Min erfarenhet är att det inte så sällan finns en hel del felaktigheter, ibland rena tokigheter, i släktforskning som sprids vidare på många sidor på nätet. Om man kopierar sina släktträd från andra forskare på Ancestry eller FamilySearch utan att kolla alla uppgifter, så ökar risken att man tar del av många felaktigheter. En gång såg jag i ett släktträd på nätet hur föräldrarna var födda efter sina barn.  Det bästa är ju som sagt om man själv söker uppgifter i arkiven så långt det går (och man kan). Att "gräva i arkiven" är ju också för de flesta en av tjusningarna med släktforskningen. Givetvis kommer de flesta förr eller senare så långt bak i tiden så att de ej klarar av att komma vidare på egen hand och då är det ju vanligt att förlita sig på mer erfarna forskare. Bättre då att ta upp funderingar på detta forum än att bara skriva av en tveksam uppgift. 
  Hur pålitlig adelskalendern är generellt vet jag inte. Det finns säkert andra som kan svara bättre på den frågan.

Ett tips är att du preciserar din fråga och ställer den under den släkt som det handlar om.

VH Klas

2017-04-04, 16:39
Svar #3

Utloggad Tomas Bogren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-09-18, 16:36
    • Visa profil
Tack Klas och Håkan för er feedback.

Jag inser att jag behöver göra bättre bakgrundskontroller.
Hittills har jag försökt bedöma om det är erfarna forskare jag tagit uppgifter från, men behöver själv göra efterforskningar och kontroller antar jag.
Känns dock som "dubbelarbete" men låter som det är det jag behöver göra.

Trodde adelskalendern var lite mer pålitlig och faktagranskad dock.

Tack för hjälpen.

2017-04-05, 12:16
Svar #4

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Tomas!

Vill bara förtydliga att mitt inlägg var tänkt som ett allmänt råd angående källkritisk bedömning. Jag har alltså inte specifikt kommenterat adelskalenderns pålitlighet.
Det är framförallt kopierandet av släktträd/släktled på sidor som t.ex. Ancestry och Familysearch som jag vill varna lite extra för. Det finns som sagt en stor risk att felaktigheter sprider sig snabbt, särskilt om flera människor är med och bygger upp släktträd på nätet, och därför är det ju bra om man gör så mycket egen arkivforskning som möjligt. Sedan så är det ju alltid kul om man hittar pålitliga uppgifter som man själv inte kunnat finna. De uppgifterna bör då hänvisa till en originalkälla. Återigen vill jag ge dig rådet att ställa om frågan, men mer detaljerad, här på forumet under den släkt som frågan berör.

Lycka till!

VH Klas

2017-04-06, 18:47
Svar #5

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jag har funnit felaktigheter i Adelskalendern när det varit möjligt jämföra med kyrkoböcker.
Jag har också funnit olikheter när samma namn finns med i två släktgrenar.
Fungerar bra som inspirationskälla. Jämförbar med DISBYT.


2017-04-08, 11:58
Svar #6

Utloggad Tomas Bogren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-09-18, 16:36
    • Visa profil
Tack Klas för input.

I mitt fall så är det mer i generella drag som jag undrar över adelskalendern. Jag har stött på lite olika adelsnamn längre bak i släkten om nu informationen tidigare är korrekt. Samtidigt så finns det motsägelsefulla uppgifter så, därav min fråga kring kvalite'n på adelskalendern som källa.

Vad jag förstår på Olle Lundstedt så finns det felaktigheter även där, så jag antar trippel kontroller är att jobba med.

Tack Olle för även din input.:)

Hur väl anser ni att Arkivdata är som källa?
De nämner sig själva som andrahands källa.

Vilka källor är de tyngsta anser ni?

Tomas


2017-04-08, 13:18
Svar #7

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Arkivdata har avskrifter av olika kyrkböcker så därför är det en sekundärkälla och därför skall man alltid kolla upp i primärkällan. Arkivdata kan ju ändå vara ett jättebra hjälpmedel för att finna en uppgift du sedan kollar upp. Jag vill återigen betona att det är viktigt att använda sig av primärkällor då man börjar med släktforskning. Skaffa dig ett abonnemang som ger dig tillgång till de vanligaste arkiven, t.ex. Svar eller ArkivDigital (Ancestry har väl också svenska kyrkböcker fotograferade?). Det är ju viktigt att det blir rätt från början då det gäller släktforskning. Gör man tidiga fel blir ju all forskning därefter oftast förgäves och man får börja om från början igen. Sedan när du har kommit ner så långt att du får problem att komma vidare kan du försöka finna andrahandsuppgifter. Då är det viktigt att andrahandsuppgifterna anger primärkällan. Sedan så får jag återigen betona att leka detektiv genom att själv gräva i arkiven är en av tjusningarna med släktforskning :)
  Lycka till med forskningen.

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna