ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bonden Olof Pehrsson. F: 26 nov. 1771, N Stenbäck, Torsås församling  (läst 643 gånger)

2017-04-02, 21:58
läst 643 gånger

Utloggad Ulf Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:13
    • Visa profil
    • itkompetens.nu/johansson
Hej!

Nämnde Olof gifte sig den 27 dec. 1810 i Torsås församling med Ingier Nilsdotter. Denna Ingier gör mig lite förbryllad och kanske kan någon hjälpa mig.

I Tomas Alrikssons häfte för N Stenbäck skrivs att Olof gifte sig ovannämnda datum med en Ingier Nilsdotter som skulle vara född den 6 juli 1779 i Blomstermåla, Torsås församling. Om man går till Alrikssons kompendium för Hästmahult så är angivet att en Ingier Nilsdotter (far, Nils Nilsson och mor, Gertrud Persdotter), född den 15 mars 1781, gifte sig med Olof ovannämnda datum, dvs den 27 dec. 1810. Så min fundering är, vilken Ingier gifte sig Olof med? Tittar man i vigselboken så står angivet att Ingier kom från Hästmahult vilket då skulle tyda på att Olofs maka var född den 15 mars 1781!

Tacksam om någon kan reda ut detta för mig.

med vänliga hälsningar

Ulf Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna