ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boupptecknint 1785  (läst 923 gånger)

2017-04-02, 12:25
läst 923 gånger

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil

Hej
På bif. kan jag till nöds tyda litegrann. Tacksam för hjälp och så klart om det är någon som orkar ta hela bouppt. blir jag väldigt glad och tacksam, annars är jag nöj med läsning av bif. //Stig
Torna häradsrätt FIIa:28 (1785-1786) Bild 178 / sid 52 (AID: v159900.b178.s52, NAD: SE/LLA/11095)

2017-04-03, 22:41
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej,


Jag har skrivit så här en gång i tiden (har inte kollat om jag skrivit av rätt, och inte bokstavstroget):



Bouppteckning Torna hd 1785 20/6 [FIIa:28, nr 52]:
... Sedan mannen Måns Persson på Anexehemmanet No 1 Westra Odarslöf som 3ne gånger
varit gift sistledna d 1 Maj innevarande år genom döden avgått... mellan hans nu
efterlevande änka Olu Nilsdotter och sju barn och bröstarvingar, nämligen med första hustrun
sonen och inhysesmannen Per Månsson i Östra Odarslöv, avlidna dotter Bengtas 2ne
omyndiga barn ifrån Bältinge, nämligen dotter Kjerstina och sonen Bengt, dottern Hanna gift
med Husmannen Anders Jonasson ifrån Håstad. Med andra hustrun ogifta döttrarna pigan
Bengta 25 år, piga Anna 23 år och piga Gunnel 21 år gammal. Med nuvarande änka som var
den tredje hustru sonen Nils 11 år gammal.
Änkan Olu Nilsdotter har om denna förrättning lämnat behörig underrättelse till barnens förra
förmyndare och nära släktingar, så å fäderne som möderne, sedan att bevaka sin och de
omyndigas rätt och bästa, voro närvarande vid detta tillfälle Nils Christersson i Wädermöllan,
Pehr Christersson och Ingeman Christersson i Igelösa, Inhysesmannen Per Månsson i Östra
Odarslöv, Nils Torkelsson i Bältinge, varest han är inhyses och fader till dotter Kerstina 10 år
och sonen Bengt 7 år, husmannen Anders Jonasson i Håstad, Hemmansåboen Lars Lasson i
Skinnatorn och Nils Lasson i Sandby.
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna