ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Behöver desperat tolkhjälp i HF från: Blekinge, Fridlevstad, Alleboda HF 1771 Bild 194  (läst 1477 gånger)

2017-03-27, 00:55
läst 1477 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Under familjen Oluf Carlsson finns även hustrun och sonen Abraham. Under sonen tror jag det står:

Sissa Håkansdotter 9 (år) men vad är/betyder ordet framför hennes namn?

Jag har letat efter denna tjej i föddeboken men jag tror hon är född utanför Fridlevstad då jag inte hittar henne där eller med annan familj i HF förrutom den ovan nämnda...Mysterium  :-\


2017-03-27, 06:54
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil

Står flicka?. Det kan vara vem som helst. Det kan vara Sissa Håkansdotter född 1760 i Blåningsmåla, Tving. Hon är barnbarn till Botil Hansdotter.
Hälsningar Arne

2017-03-27, 08:03
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Det kan vara Sissa Håkansdotter född 1760 i Blåningsmåla, Tving. Hon är barnbarn till Botil Hansdotter.
Hälsningar Arne

Du är en klippa Arne  ;D

Detta hade jag nog aldrig gissat eller kommit på själv. Enda kruxet är att det står 9 år 1771 vilket tyder på att hon  är född 1762 och det är just 1762 det står i alla HF's. Nu har jag en tråd att nysta i och tiden får väl utvisa om jag lyckas reda ut den.

Bästa hälsningar//Tina

2017-03-27, 19:31
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:12
    • Visa profil
Om det blivit fel årtal i Hfl en gång så brukar felet finnas kvar hela tiden, så att det står 1762 i alla Hfl hindrar inte att alla är fel. Vilket naturligtvis inte bevisar att 1760 är rätt...

2017-03-27, 20:43
Svar #4

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Jo, under mina korta tid med denna hobby har jag upptäckt samma fenomen ganska ofta, man kunde ju önska annat.

Jag har sökt och letat runt under dagen men inte lyckats reda ut hur du kunde se att Sissa var barnbarn till Botil, kanske dags att erkänna sin brist på erfarenhet   :D Jag antar (utan att veta) att Botil är momor? det saknas ju HF i Tving som skulle hjäpa...

Ett sätt att komma vidare är att lära av erfarna och hur ni som varit med arbetar/tänker. Ett uttryck vi använder här hemma "Picking someones brain" Pock någons hjärna, det låter grymt på svenska  :o Men det skulle vara super att veta hur du gjorde?

2017-03-28, 06:50
Svar #5

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Hej igen.
Precisionen i Fridlevstads HFL är inte den allra bästa så åldersuppgifterna stämmer ofta inte speciellt bra.
Om det Sissa Håkansdotter född 1760 i Blåningsmåla som rätt Sissa Håkansdotter vet vi ju inte. Men om det är rätt Sissa så är hon dotter till Kerstin Samsonsdotter född 1732 i Sillemåla, Fridlevstad. Hon är dotter till Botil Hansdotter och Samson Bondesson. Jag har över 40 års erfarenhet släktforskning.

2017-03-28, 07:35
Svar #6

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Hej Arne,

Jag anade att du hade en massa mer erfarenhet i ämnet  :D Min egen är bara runt 8 månader men det finns en observation jag gjort och det är att i allmänhet tog man hand om varandra familjevis sååå mycket bättre än vad vi gör idag. Jag har råkat på just detta cenario fler gånger men där har det varit lättare att bevisa genom HF's.

Jag förstår att det inte går att bevisa "hugget i sten" att detta är den samma Sissa som är född i Blåningsmåla men kanske mer troligt än inte?

Du ska ha Så mycket Tack för hjälpen, jag är så tacksam att detta forum finns och att ni delar er erfarehet och kunskap, det är Guld värt. Önskar dig en riktigt trevlig dag//Tina


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna