ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anfäder till Per Persson i Stalbo född 31 januari 1754  (läst 879 gånger)

2017-03-23, 19:26
läst 879 gånger

Utloggad Lars Normark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 19:35
    • Visa profil
Hej, Mina förfäder på min fars sida härstammar från Stalbo i Nora socken. Namnet Normark tog min farfar från namnet Nora mark.


Jag har sökt i Arkiv Digital men haft svårt att komma längre bakåt. Vore väldigt intressant om någon har ytterligare information om detta.


2017-04-03, 16:53
Svar #1

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil

Hej Per!
Jag härstammar själv från Stalbo i Nora socken och blev intresserad av din fråga.
Jag tror att din anfader heter Per Ersson. Den tidigaste uppgiften om honom och hustrun Karin hittar jag i Nora AI:1, 1738 - 1753, AD bild 11, s.4 på högersidan. Per och Karin är alltså gifta 1738. Jag har letat i vigsellängder fr.o.m. det året och bakåt men inte hittat vigseln.
I AI:1 s. 4 står också: Svärfar Måns Larsson med hustrun Karin, alltså Karin Månsdotters far. Kanske har Per gift sig till gården i Stalbo.
Jag har också hittat ytterligare två barn: Karin, f. 7 dec 1742 (Nora C:2, 1725 - 1781, AD bild 49) och Margreta, f. 1748-06-22 (samma volym AD bild 65). Kanske finns fler barn.
Kanske kan du ha någon hjälp av detta.
Vänligen,
Sylvia Leijon

2017-04-04, 11:45
Svar #2

Utloggad Lars Normark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 19:35
    • Visa profil
Hej Sylvia,


Tack för Ditt svar.
Jag har också med Per Ersson i mitt slaktträd.
Jag har dock en annan hustru vilket jag fått från Arkiv Digital Nora A1:4a sid 59 där det står moder Anna Olsdotter. Detta kanske dock syftar till Per Perssons frus moder..... Men i Arkiv Digital Nora A1:3 sid 36 står att Per Erssons hustru hette Anna så långt jag förstår.


Jag har haft problem att hitta tidigare släkt. Jag sänder dig den antavla jag hittills fått fram för Per Persson. Mycket möjligt att det är stora fel i denna.... Källor: Arkiv Digital Nora C1 sid 60 bland annat.


Sänder också med en printscreen från gårdar och herresäten där Stalbo 1 finns med. Pappa och hans systrar ärvde gården 1954 men sålde den på auktion.


Ser gärna fram mot Dina kommentarer samt om Du kan få fram mer info.


Lars Normark

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna