ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp att tyda...  (läst 1138 gånger)

2017-03-23, 00:23
läst 1138 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Blekinge Jämjö Födde (Births) 1712 - 1741 Bild: 39 Sid: 53 - Upptill på högra sidan.

Det här har jag inte erfarenhet nog att ens gissa mig till. Ellin, pappan heter Gumme men när är hon född alternativt döpt och vad i hela fridens namn heter Gumme i efternamn? Mer än tacksam för hjälp//Tina

2017-03-23, 06:59
Svar #1

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Hej Tina
Det som står i födelse- och dopboken är följande.
Eadem dca döptes Gumme Runwyks barn från Kråkerum Elin. Prästen skrev inte ut söndagarna vid varje notis utan hänvisar till ovanstående notiser och söndag för att notera datumet. Elin döps Dca 6 post Epiph vilket motsvarar 6 söndagen efter trettondagen. Alltså 16 februari. Runswyk som det står ska eg vara Runsvik, detta är ett båtsmansnamn i Kråkerum Jämjö. Mer info om båtsmannen med familj hittar du på båtsmanregistret hos www.blekingesf.se/vara-register/batsmansregistret
Tyvärr så skrivs det inte ut någon mamma till barnet eller dopvittnen heller för den delen.
Bästa hälsningar
Suzanne

2017-03-23, 07:27
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Ett SuperTack Suzanne för din hjälp  :D

Jag har tagit hjälp av länken du skrev om (Båtsmansregistret) men Elin, dotter till Gumme har de inte kopplat ihop med Elin Gummesdottter (ca 1728) som är gift med båtsmannen Eric Henriksson Frisk (ca 1735) men det är där jag hamnar, hoppas att det är rätt men det känns bra i magen  :D

Önskar dig en riktigt trevlig dag//Tina

2017-03-23, 07:39
Svar #3

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Att Elin och Elin inte är ihop kopplade som samma person beror på att Elin som gifter sig med Frisk uppges komma från Duverum vid giftemålet, hade hon kommit från Kråkerum så hade frågetecknet nog enkelt bytts ut mot ett utropstecken. Det finns ingen, så jag känner till det, bouppteckning eller dylikt knyter ihop de bägge Elin, tyvärr.
Bästa hälsningar
Suzanne

2017-03-23, 08:00
Svar #4

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Ahh...

Jag har precis sett att Gumme har 3 st Elin i dopboken, en född i Jan 1726 och den jag fiskar efter Elin född i Feb 1728. Jag kan även se att Runswyk begraver någon i sep 1726 vilken kan vara den första Elin? det var ju inte ovanigt att man "återanvände" namn på detta sätt... Men det finn ytterligare en???? Nu blev det knepigt!

Ang. Duverum/Kråkerum. Jag har många gånger träffat på hur prästen angett sista adressen (innan giftermålet) som hemmahörande/kommer från istället för det riktiga födelseplatsen. Det har ställt till det mer än en gång i letandet. Detta är enkelt att bevisa när den finns HF, utan HF, antar att det blir en gissningslek. Jag får gå igenom födelseboken igen och se om det finns mer än en produktiv Gumme i området under denna tid  ::)

2017-03-23, 18:49
Svar #5

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Jag har inte hittat flera Gumme i Jämjö som är produktiva på barnfronten under 1720-1730-talen. Det jag tänker är att Elin kan komma från någon av grannsocknarna.
Någon annan som komma med några kloka ord om Elins bakgrund?


Hälsningar
Suzanne

2017-03-24, 03:47
Svar #6

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Det låter som en plan att kika runt lite i omgivningarna, dags att ta fram karta och kompass och lära sig lite mer om Blekinges geografi  ::)


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna