ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tiberg i Hova och Tiberg i Finnerödja  (läst 1619 gånger)

2017-03-22, 18:14
läst 1619 gånger

Utloggad Lars Tiberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 19:06
    • Visa profil
Hej!

Min farfars farfar far var Sven Tiberg, född 1734-09-22 i Bondetorp, Hova. Död 21/2 1803 vid Värpe i Hova. Han var gift med Anna C. Andersdotter (1761-1829). Minst fem barn.

I annat sammanhang har jag hittat en Lars August Gustafsson Tiberg, född 1838-11-01 på Kvarntorp i Finnerödja. Hans far i sin tur var Jan (Gustaf) Jansson, född 17/10 1807 på Kvarntorp.

Från dessa olika Tibergssläkter har det i slutet av 1800-talet dykt upp två olika kötthandlare i Stockholm (enligt annonser i Dagens Nyheter). Kanske en tillfällighet att dom var i samma bransch?

Jag har försökt klara ut om Tibergarna i Hova har samma ursprung som Tibergarna i Finnerödja men inte hittat något svar.

Frågan kompliceras för mig genom att jag inte är säker på vem som är far till Sven Tiberg ovan. En källa anger faderns namn till Abram (och moderns till Maria). En annan källa har, tidigare, angivit att Svens far var Gustav Johansson (eller Jansson?), född 1705 i Visnum och död 1770 i Hova. Gustav skulle ha varit "Mästersven vid Jonbols hammar, sedan sockenskräddare i Hova". Gustav i sin tur skulle enligt samma källa (/kjelltan/lecompte.htm)vara son till Johan Kunt "Mästersven 1691-1708 vid Jon Bols hammar i Visnum".

Jag är alltså intresserad av att få klarhet i 1) om de två Tibergssläkterna är släkt med varandra samt 2) vem som var Sven Tibergs far.

Bästa hälsningar!   ///  Lars Tiberg, Täby

2017-03-29, 23:03
Svar #1

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:44
    • Visa profil
Hej !

Släkten Tibergs stamfader är Gustaf Jansson, sockenskräddare, som dog i Tivedshagen, Hova 1770.
Sönerna Jan, Sven och Lars tog namnet Tiberg. Sven Tiberg som du nämner är född 1734 i Korterud, Finnerödja och vid hans död 1803 uppges föräldrarna vara Gustaf och Cajsa, vilket också stämmer. Om man kollar dopvittnen till barnen så är de faddrar till varandras barn.Själv härstammar jag från Gustaf Janssons dotter Stina Gustafsdotter (Tiberg) född 1745. Gustaf i sin tur är son till mästersvennen vid Jonbols hammar, Visnum född 1705 där och son till Jan Kunt (le Compte) av vallonsläkt, i dödboken för Gustaf uppges också fadern vara Jan Kunt.

Mvh
Gert Påhlsson

2017-03-30, 17:24
Svar #2

Utloggad Lars Tiberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 19:06
    • Visa profil
Stort tack Gert Påhlsson för klarläggandena gällande vem som var den nämnda släkten Tibergs stamfader.

Svaret gör det enklare för mig att komma vidare med frågan om ev. släktkopplingar mellan Gustaf Jansson (född 1705 i Visnum och död i Hova 1770) och den Jan (Gustaf) Jansson (född 17/10 1807 på Kvarntorp i Finnerödja) som jag träffat på i helt andra sammanhang.

Bästa hälsningar!   ///   Lars Tiberg

2017-03-30, 17:52
Svar #3

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:44
    • Visa profil
Hej igen !

Jag bifogar en släktskapstavla mellan Sven Gustafsson Tiberg 1734-1803 och Jan Gustaf Jansson Tiberg 1807-1872

Hälsningar
Gert Påhlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna