ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: John W och Christin Johnson i Boston  (läst 1005 gånger)

2017-03-21, 23:05
läst 1005 gånger

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2018-07-28, 22:22
    • Visa profil
Jag har en gammelfaster, Kersti Jönsdotter som emigrerade från Valleberga i Skåne till Boston 1893. Hon är född 21 oktober 1863 i Ingelstorp, Kristianstads län. Väl där hittar jag inga spår efter henne utom vigselattesten där hon gifter sig med John W Johnson 1900. Då kallas hon Christin Johnson.Adressen är Broadway, Boston, Suffolk, Massachusetts, USA. Men jag kan inte hitta familjen i något census eller någonstans överhuvudtaget. Hon lär ha varit på besök i Valleberga i Sverige kring 1905-1910. I faderns bouppteckning 1924 står att hon vistas på okänd adress. Hon har också en syster Karin (Karna) Jönsdotter/Johnsonsom är ogift och bor i Boston. Henne har jag hittat fram till 1918 då hon bodde i  West Somerville, Massachusetts nära Boston. Vet att Kersti fick barn och skulle så gärna vilja veta vad det blev av dem.

2017-03-22, 21:53
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Frågan är nog om hennes man verkligen hette John W Johnson. Jag tror att han istället hette John A Johnson. Jämför med A i April några rader ovanför. Den bokstaven påminner ju mycket om A i John A Johnson, förutom att "A" i John A Johnson har en extra släng på slutet. Man kan se att den som skrev ut attesten ibland gör en extra släng på den sista bokstaven i ett ord, se till exempel Machinist och First, och det är nog det som har skett även med detta A.
Bengt Johansson

2017-03-26, 16:40
Svar #2

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2018-07-28, 22:22
    • Visa profil
Tack för hjälpem. Tror att du kan ha rätt där, men jag har sökt både efter John W och John A. Det finns flera att välja på, men ingen tycks stämma.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna