ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Joseph Davidsson, som var född i Polen den 14 april 1788  (läst 4202 gånger)

2010-07-05, 20:53
läst 4202 gånger

Utloggad Lars Bjarme

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:54
    • Visa profil
Jag forskar om min farmors morfar,Joseph Davidsson, som var född i Polen den 14 april 1788. Han deserterade från ryska armén 1809 och bosatte sig i Västernorrlands län. I mantalslängden för 1812 står han upptagen som förstärkningskarl. Han gifte sig två gånger, 1813 och 1822 (efter första hustruns död). Med den första hustrun fick han sonen David.  
 
Inom en gren av vår släkt finns en tradition att Joseph skulle ha varit jude. Hans eget och sonens namn skulle kunna tyda på detta. Å andra sidan framgår det av husförhörslängderna att han hade viss kunskap om katekesen och att han gick i nattvarden åtminstone en gång om året.  
 
Enligt 1782 års judereglemente fick judar bl.a. inte gifta sig med icke-judar. Nattvarden var ju också endast öppen för lutheraner.
 
Om Joseph konverterade till kristendomen, var hittar jag uppgifter om detta?  
 
Lars Bjarme

2010-07-05, 23:18
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Om han konverterade till kristendomen, antar jag att det gällde samma krav för honom som alla andra - att han måste vara döpt och konfirmerad för att få lov att ta nattvarden. Jag skulle alltså leta i listorna över konfirmander (om de finns bevarade), och i födelseboken (ett inte helt ologiskt ställe att skriva in dopet), före den tidpunkt då han började ta nattvarden.  
 
(Tyvärr vet jag inget om forskning om judar, så detta är bara gissningar. Spontant låter det väldigt exotiskt att en jude hamnar i Västernorrland i början av 1800-talet, så jag skulle ha väntat mig att det fanns kommentarer i HFL om att han konverterat.)

2010-07-05, 23:39
Svar #2

Utloggad Lars Bjarme

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:54
    • Visa profil
Det är inte så konstigt att min anfader hamnade i Västernorrland. Under finska kriget ockuperade ryska armén delar av Norrlandskusten. Han och omkring 200 andra soldater deserterade då från ryska armén och lyckades hålla sig undan - utan tvekan med lokalt stöd. Förra året gjorde Leisborn Media en film Ryska desertörer 1809 om några av desertörerna och deras ättlingar i Sverige, dock inte om min anfader.
 
Han finns inte i konfirmandböckerna eller i födelseböckerna. I HFL finns endast en anteckning född i Polen.
 
Det var sannolikt tämligen unikt i början av 1800-talet om en jude i Västernorrland konverterade till kristendomen. Var detta något som en församlingspräst på eget bevåg kunde medverka i eller krävdes t.ex. domkapitlets tillstånd? En konvertering borde ha avsatt några spår i mer centrala arkiv och inte enbart i församlingarnas arkiv.

2010-07-06, 02:49
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det finns en aspekt till: om han inte var jude, men född i Polen, var det mycket troligt att han var katolik. Att vara katolik var förbjudet fram till ca 1860 (även om både Desirée och Josefin var det), och för att få delta i nattvard var man även i detta fallet tvungen att konvertera.
 
Josef kan förvisso vara ett judiskt namn, men det är också vanligt i katolska länder.
 
Jag tror konvertering (oavsett om det var från judendom eller katolicism) var en ganska ovanlig händelse, så det togs förmodligen upp i domkapitlet även om församlingens präst nog var den som också när det gällde konvertiter hade i uppdrag att lära ut svenska kyrkans dogmer.
 
Ingela

2010-07-06, 09:16
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Domkapitlet i Härnösand bör vara en instans som handlagt ett sådant ärende. Deras protokoll och inkomna handlingar finns läsbara på nätet för den som har SVAR-abonnenmang. Sök på 'Härnösand' som arkivnamn under rubriken 'Forska'. Markera 'Digitala dokument (skannat)', så kommer Härnösands Domkapitel upp i listan.

2010-07-06, 20:09
Svar #5

Utloggad Susanna Auerbach

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2010-09-30, 21:22
    • Visa profil
Hej!  
 
Josef Davidsson later inte mer judiskt an svenskt, skandinaviskt, inte sarskilt polskt heller. Sa det maste vara taget om han var fodd jude ursprungligen, i Polen. Och om han nu var fodd jude sa ser jag det inte omojligt att han konverterade, mer eller mindre blev tvungen till detta, rent av av de svenska prasterna i bygden. Det var nog inte sa svart att fa det till stand pa den tiden. Hur kunde han annars gifta sig och leva ett 'normalt' liv, om han inte foljde dessa regler? Jag sager detta inte med stod av erfarenhet fran judar som konverterat i Sverige men val alla de spanska och portugisiska judar som flydde inkvisationen i Spanien mfl lander under tiden for kolonisationen av Amerika och andra lander. Otaliga var de judar som kom over som soldater. De var inte konverterade 'pa riktigt' men de levde som katoliker for de var tvungna till det, for att overleva helt enkelt. Forskning pa senare tid har dock avslojat deras ursprung genom bibehallna judiska traditioner och symboler samt forskning bakat till Spanien bl.a. Helt klart var en hel del av de forsta soldaterna som t.ex kom hit till Albuquerque, NM, av judiskt urspung, dock var namnen spanska. Googla crypto jews och se vad intressant som kommer fram om dessa familjer. Idag, flera hundra ar senare, konverterar familjer har tillbaka till judendomen da de far klart for sig sitt tidiga ursprung, trots sin katolskta tillhorighet.  
 
Kanske har du tur att finna nagot i domkapitlet, kanske levde din Joseph som en kristen anda, utan att oppet konvertera? Joseph borde kunna ga att 'avsloja', om vi kande honom battre, genom bibehallna traditioner i familjen? Har du nagot du kanner till som verkar utom normen for en 'normal kristen familj'?

2010-07-07, 19:43
Svar #6

Lotta Nordin

Lars,
varifrån kommer uppgiften att Joseph D. deserterade från ryska armén 1809?
 
Jag har försökt följa honom, men kommer inte längre ner än till 1811 då han finns som dräng i Sånga hos Abram Persson i Sångal, och 1812 står han som förstärkningskarl utan hushåll i Sånga.
Han gifter sig i Sånga 1813-01-24 med båtsmansänkan Anna Maja Ersdotter (Sånga C:1 sid 116).
Hon dör 1821-12-21 i Sånga.
 
Var gifter han sig med andra hustrun Sara Nilsdotter född i Ullånger 1792?
 
Förutom i mantalslängderna för Sånga så finns han i husförhörslängderna:
Sånga (i Sånga och Brandberget) AI:1 sid 37, sid 54, sid 99, AI:2 sid 61, till 1838. Hela familjen är struken utan att det står vart dom flyttade.
 
Ed (i Oldsjö) 1825-1826, AI:3 sid 60. Här står under hans namn att han är fr. Polen, och det är första gången det nämns som jag hittat. Tydligen var detta ett litet mellanspel i Sångaperioden.  
 
Styrnäs (i Folasjö) AI:3 sid 38 och AI:4 sid 37 mellan 1840 och 1848.
 
Gålsjö AI:1 sid 124 mellan 1849 och 1851-03-26 då han dör.
 
När det gäller namnen Joseph och David är dom inte alls särskilt ovanliga i dom trakter han befinner sig i i Västernorrland. Det finns ganska många David, Joseph respektive Davidsson/-dotter och Josephsson/-dotter där.
 
Mvh//
Lotta

2010-07-07, 21:19
Svar #7

Utloggad Lars Bjarme

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:54
    • Visa profil
Lotta,
 
Uppgiften om desertering från ryska armén är en muntlig släkttradition, som nedtecknades ca 1985. Traditionen är ganska detaljerad och med hjälp av bl.a. de ortsnamn, som nämns, lyckades jag hitta honom i respektive kyrkoarkiv. Släkttraditionens födelsedatum och andra personuppgifter överensstämmer med uppgifterna i kyrkoarkiven. Som ytterligare en indikation på att släkttraditionen är korrekt är att det 2009 i samband med 200-årsminnet av finska kriget gjordes en film Ryska desertörer 1809 om de över 200 ryska soldater som deserterade i samband med att ryska armén ockuperade Umeå och delar av Norrlandskusten. Filmen gjordes av Leisborn Media i Skellefteå. Ett kort avsnitt finns på http://svtplay.se/v/1733929/vasterbottensnytt/dokumentarfilm_om_ryska_desertorer Joeph Davidsson nämns dock inte i filmen, men väl andra ryska soldater, som gifte sig i Sverige och idag har avkomlingar.
 
Hans födelseort Polen finns också noterad i Styrnäs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010188/A I/3 (1840-1846), uppslag 50 (dvs numreringen av uppslagen i svar.ra.se).
   
Både Du och jag tycks ha hittat ungefär samma husförhörslängder. Jag kan tillägga att Joseph Davidsson gifte sig med Sara Nilsdotter i Sollefteå den 27 oktober 1822 (Sollefteå kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010183/C/3 (1795-1840), uppslag 15)
 
Åren 1839-1840 bodde Joseph och Sara i Hurjum, Överlännäs (Överlännäs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010251/A I/3a (1838-1846), uppslag 21). Där finns ingen notering om när eller vart de flyttade. Men som Du också skriver, finns han i Styrnäs mellan 1840 och 1848 och i Gålsjö från 1849 till sin död där 1851  
 
Att hans hustru fr.o.m. okt. 1822 hette Sara Nilsdotter framgår bl.a. av Sånga kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010196/A I/1 (1819-1838), uppslag 66.
 
Om Du är intresserad av släkttraditionen skulle jag kunna skicka den (jag kan nås på larsbjarme(snabel-a)hotmail.com. Intressant nog missar släkttraditionen den första hustrun Anna Maja Ersdotter och talar endast om Sara Nilsdotter. Det är kanske inte så konstigt, eftersom vår släkt härstammar från de döttrar han hade med Sara Nilsdotter. Släkttraditionen nämner dock sonen David, men uppger att Sara och inte Anna Maja var hans mor, vilket är felaktigt. eftersom han var född den 6 november 1813.  
 
I Sånga kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010196/A I/1 (1819-1838), uppslag 120, för åren 1828-1837 finns en David Josefsson, född 6 november 1813, upptagen som dräng å Prestbordet. Men därefter försvinner han. Jag vore mycket intresserad av att veta vad som hände med honom.
 
Med vänliga hälsningar
 
Lars Bjarme

2010-07-07, 22:25
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
När man läser kyrkböckerna i Motalatrakten hittar man då och då ryska fd krigsfångar som inlemmats i samhället. Det verkar inte som de genomgår konvertering på något sätt trots att de knappast kan vara lutheraner. De bara börjar leva med folket och gå i kyrkan som alla andra, gifter sig och får barn. Det kanske inte lades så stor vikt vid deras religion?

2010-07-08, 09:48
Svar #9

Utloggad Lars Bjarme

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:54
    • Visa profil
Jag tycker att det verkar mer och mer sannolikt att Joseph bara gled in i det svenska samhället, på samma sätt som Chris Bingefors skriver att ryska krigsfångar i Motalatrakten tycks ha gjort.  
 
Kanske det var så enkelt som att han påstod att han var lutherskt kristen och att församlingsprästerna accepterade detta i brist på bevis på motsatsen? Han hade säkert inga papper som visade vem han var. Även om han hade haft några, läste nog svenska församlingspräster inte ryska eller förstod det ryska alfabetet.
 
Släkttraditionen berättar att Joseph hade fått utbildning och t.o.m. hade fått lära sig latin. Med en sådan bakgrund kan det inte ha varit särskilt svårt att lära sig tillräckligt ur katekesen för att klara ett förhör, om det behövdes. Enligt teckenkoden för Joseph i kolumnen läser och förstår i Sånga kyrkoarkiv, HFL, SE/HLA/1010196/A I/1 (1819-1838), uppslag 66, läste han försvarligt och hade någorlunda begrepp och kunde delar av katekesen och Swebelii förklaring.  
 
Av Riksarkivet har jag just fått veta att det inte förrän på 1840-talet blev nödvändigt för invandrare att ansöka om svenskt medborgarskap, om de inte ville bli näringsidkare. Joseph står i HFL som dräng och torpare. Sådana behövde inte ansöka om medborgarskap.  
 
Frågan om han var jude går nog inte att hitta i svenska arkiv. Enligt släkttraditionen skulle han ha hetat Podiakowski och kommit från en ort i Polen, som hette Korack. Problemet är att detta är fonetiska stavningar av hur namnen uppfattades i Sverige. Risken för förvrängning och missuppfattning är alltså stor.
 
Jag har varit i kontakt med Jewish Family History Foundation (Grand Duchy of Lithuania Project), som sysslar med judisk släktforskning i Polen och Litauen (som var förenade fram till 1795). Här är några utdrag från deras svar:
 
This surname was of Polish nobility. If he was Jewish, it is likely that he managed or lived on an estate of Podiakowski and took the name when he went to Sweden. Almost all estates of the Polish nobility were managed by Jews who likely could speak five or six languages, knew record keeping and bookkeeping and could sell goods produced on estate abroad, often with Yiddish speaking cousins or contacts in Western Europe, etc. (Jfr uppgiften ovan om att han hade fått lära sig latin.)
 
Jews not only could be forced, but volunteered in large numbers (into the Russian army). In the fight against Napoleon there were entire Jewish divisions led by Jewish officers which fought with distinction. On the other hand, conscription into the Russian army in early 19th century was really an extreme hardship - kids as young as 8 were drafted for 25 years. That was almost a death sentence, certainly to their identity as Jews. In the army they could not practice any aspects of their religion. The term was gradually shortened, but Jews did everything they could, including changing names and revision lists (census and conscription lists) to hide children.
 
Organisationen rekommenderade mig att söka på www.jri-poland.org (website of the Jewish Records Indexing - Poland group) och Lithuanian Jewish Special Interest Group) www.litvaksig.org , liksom JewishGen  www.jewishgen.org . Hittills har jag inte hittat något.
 
Jag vore mycket tacksam för alla tips om hur jag kan gå vidare.

2010-07-08, 16:27
Svar #10

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Finns det möjligen nån manlig ättling till Joseph Davidsson i rakt nedstigande led?
I så fall kan en DNA-testning eventuellt ge ledtrådar om härstamningen.

2010-07-08, 20:30
Svar #11

Lotta Nordin

David Josephsson gifter sig i Sånga (C:2 sid 197) 1839-04-01 med Sara Brita Nilsdotter från Nyåkersberg, Sör Björksjön. Han står som dräng i Norr Björksjön. Jag har inte hittat någon av dom i hfl.
 
En son Joseph föds 1839-09-24 i Nyåkersberg, och då står David fortfarande som dräng i N. Björksjön och Sara Brita tjänande i Nyåkersberg.
Sedan flyttar dom till Upplandsmyren i Ullånger (AI:6 sid 206, AI:7 sid 222) där fler barn föds:
Anna Brita 1841-12-25
Nils 1843-09-09
Märta Stina 1846-08-03
Jonas 1849-04-24
Sara Kajsa 1850-08-20
 
1855 flyttar familjen till Norrtjärn i Nätra (Nätra Ai:6a sid 308).
1856 till Själevad (AI:7b1 sid 693)
1857 till Mo (Mo AI:4 sid 182).
 
Sara Brita Nilsdotter dör 1857-04-10 och David gifter om sig i Mo med Greta Zakrisdotter född 1820-02-11 i Mo.
Enligt hfl i Mo flyttar familjen till Forse bruk 1860.
 
I Sveriges befolkning CD 1890 och 1900 finns flera av barnen med familjer.  
Nils Davidsson Moberg född 1843
hustrun Kristina Fors, född 1845 i Fors, Jämtland
son Nikolaus född 1873 i Fors
son Teodor Emanuel född 1876 i Fors
son Johan Walfrid född 1878 i Fors  
dotter Ida Matilda Moberg, född 1881 i Fors
Nelly Kristina Sabina, född 1883 i Fors
son David Otto född 1886 i Fors
Daniel Otto född 1891 i Fors
1900 är dom bosatta i Böle, Fors.
 
Märta Stina (Kristina) Davidsdotter född 1846 i Ullånger är gift med Erik Olof Lundholm född 1835 i Överlännäs och 1900 är dom bosatta med barn i Böle, Alnö.
 
Josef Davidsson Östman, sågverksarbetare, född 1839 är 1890 bosatt på Edsgården i Timrå. Ogift.
 
Anna Brita Davidsdotter född 1841 är 1890 gift med Jakob Lindholm född 1843 i Fors, Jämtland och dom är 1890 bosatta med sina barn vid Gustafsbergs ångsåg på Alnö.
 
Sara Cajsa (Katarina) Davidsdotter född 1850 är 1890 gift med Karl Nilsson Lindström född 1855 i Långserud, Värmland och är 1890 bosatta med sina barn på samma plats som Anna Brita.
 
Där fanns ju några stycken manliga ättlingar iallafall.  
 
Mvh//
Lotta

2010-07-08, 21:05
Svar #12

Utloggad Lars Bjarme

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:54
    • Visa profil
Lotta!
 
Stort tack för uppgifterna om David! Jag skall gå igenom uppgifterna mer noggrant. Det vore intressant om det finns nu levande avkomlingar till David - kanske finns det en släkttradition bevarad även hos dem, som kan komplettera vår släkttradition.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars

2010-07-12, 16:00
Svar #13

Lotta Nordin

Hej Lars,
du kan nog anse det bekräftat att Joseph var desertör och att han var född i Polen, så så långt stämmer släkttraditionen.  
I Bjärtrå hfl AI:2 sid 30 finns han i Lugnvik tillsammans med änkefru kaptenskan Anna Maria Skogman. Där står att han är båtsman, dock struket, och att han är desertör från Ryssland född i Polen. Han är avbockad för att ha deltagit i förhör 1811 och samma år är han bortflyttad. Det står inte någon födelseår eller datum, men jag kan inte tänka mig att det fanns flera Joseph Davidsson i just den trakten samtidigt.  
Här kommer en bild från husförhöret:
 
 
Jag är definitivt inte någon religionshistoriker, men är det inte möjligt att han var lutheran även om han var född i Polen?  
Att han blir förstärkningskarl 1812 och gifter sig 1813 måste ju tyda på att han hade alla papper klara. Det var ju rigoröst kontrollerat att man hade papper på allt från äktenskapsledighet till dop och konfirmation innan man fick t. ex. gifta sig.  
 
Jag tycker du ska kontakta Krigsarkivet och höra om dom har något mer i några rullor. Han måste ju ha blivit antagen före 7/12 1811, eftersom det var då mantalslängden för Sånga 1812 undertecknades.
 
Eventuellt kan G-gruppen också vara till hjälp när det gäller forskning i Polen, läs mer på deras hemsida: http://www.g-gruppen.net/
 
Mvh//
Lotta

2010-07-12, 22:27
Svar #14

Utloggad Lars Bjarme

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:54
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Jag tar av mig hatten för denna förnämliga forskarinsats! Jag begriper bara inte hur Du bar Dig åt. Hur Du kunde hitta Joseph i Långvik, Bjärtrå? Ett stort tack!
 
Tack också för tipset om Krigsarkivet - eftersom familjetraditionen säger att han deltog i kriget mot Norge 1814, finns det ju dubbelt skäl att söka i Krigsarkivet.
 
När det gäller religionen, är det nog mindre sannolikt att han var lutheran redan i Polen, som var (och är) ett genomkatolskt land med en då ganska stor judisk befolkning. Dessutom hade Joseph nog inte med sig prästbetyg eller liknande dokument när han gick, eller tvingades, som traditionen säger, i rysk militärtjänst.
 
Men om släkttraditionen hade rätt i att han var desertör och född i Polen, kanske också den del av traditionen, som berättar att han hade fått utbildning och t.o.m. fått lära sig latin, är riktig. Med en sådan bakgrund skulle det nog ha varit ganska enkelt för Koseph att lära sig huvuddragen i en luthersk katekes - kraven var ju inte så stora i förhören - och helt enkelt bluffa och säga att han var lutheran. Eventuella missar kunde ju skyllas på språksvårigheter.
 
Hur som helst, Krigsarkivet blir nästa anhalt i mitt sökande.
 
Med vänliga hälsningar
 
Lars

2010-07-13, 00:14
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Lars, Polen som Joseph Davidsson anges komma ifrån är inte det Polen vi tänker oss idag. På 1700-talet var Polen en smältdegel av olika folk och kristna trosinriktningar. I norra Polen fanns då en majoritetsbefolkning av tysktalande (senare fördriven av ryssarna 1947 då 12 miljoner tyskar, framförallt lutherska trosbekännare, kördes ut i en vidrig etnisk polsknationalistisk rensning varefter det katolska Polen vi uppfattar idag skapades). Språket var ingen etnisk markör ska man komma ihåg. Tyskan var lingua franca som handelsspråk och många folk med skilda etniska bakgrunder anammade tyskan som sitt språk (bl a judarnas jiddisch var ett tyskt språk!).  Din förfader kan mycket väl ha kommit ifrån dagens norra Polen, eller kanske mer troligare ifrån de områden som tillföll Ryssland vid Polens olika delningar: bl a de baltiska områdena och områden som idag tillhör Litauen och Vitryssland. Jämför denna historiska karta på Polens delning:

 
Joseph Davidsson som utlänning bör ha ansökt till Härnösands domkapitel för att få gifta sig med en svenska - denna regel förekom i alla fall under 1700-talets första hälft, men vet ej om kravet släpptes senare under frihetstiden.

2010-07-13, 15:52
Svar #16

Lotta Nordin

Hej igen, Lars!
 
Nu har jag hittat ännu en pusselbit! Envishet ihop med tryckande värme (så man orkar inte göra annat än sitta still och läsa gamla handlingar) är nog en bra kombination...  
 
Domkapitlet i Härnösands arkiv, Protokoll, huvudserie AIa:27, 1809-1813 hos SVAR.
 
1812-12-02
(flik 513 SVAR):
”En Ryss får gå till Nattvarden” (står i marginalen)
§ 3
Till svar uppå Socken-Predikantens Abrah. Tidéns uti ingiven skrift gjorda förfrågan, huruvida Ryske Deserteuren af Catholsk Religion Joseph Davidsson må, enligt dess anmälda åstundan, tillåtas begå Herrans Högv. Nattvard, skulle, genom brev denna dag till bemälde Socken Predikant meddelas, att, så snart Joseph Davidsson befann äga rätta begrepp om berörde Hel. förrättning samt i övrigt de nödvändigaste Christendoms kunskaper och om han därjämte icke är till levernet vanfräjdad, icke hinder är, att ju han må till den Hel. Nattvarden admitteras.
 
Jag har moderniserat stavningen lite grann. Om han även senare ansökt om att få gifta sig, det har jag inte kontrollerat.
 
Mvh//
Lotta

2010-07-13, 21:26
Svar #17

Utloggad Lars Bjarme

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:54
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Du är fantastisk! Om detta vore en tävling skulle Du ha vunnit första priset utan konkurrens. Ett stort tack!
 
Tack vare Dig tycks gåtan nu vara löst.  
 
Om man skall vara mycket källkritisk, kan förstås uppgiften om religionstillhörighet endast ha kommit från Joseph själv. Han kan ha ljugit om sin religion, men jag har svårt att se något rimligt skäl till detta. Han ber att få tillträde till den lutherska nattvarden och om han då var katolik eller jude borde inte ha spelat någon större roll.  
 
Domkapitlets protokoll bör väl ändå helst kompletteras med andra källor. Jag skall leta efter en ev. ansökan att få gifta sig. Och efter semestrarna söka i Krigsarkivet och i polska arkiv.
 
Med vänliga hälsingar
 
Lars

2010-07-15, 16:33
Svar #18

Lotta Nordin

Hej Lars,
och tack så mycket!  
 
Nu har jag hittat lite till om Joseph i Härnösands domkapitels protokoll.  
 
AIa:27  
1811-07-10 (flik 276 hos SVAR)
§ 4
”En Ryss får gifta sig med en Svensk Qvinna”  
Uti ingiven [skrift] anmäler prosten och kyrkoherden i Boteå magister Lars Magnus Stridsberg, det Ryska och Polska Deserteuren Joseph Davidsson av Catholska Religion, vilken över 2ne år varit här i landet vistande, och nu antagit lega av Sånga socken att ibland dess förstärkningsmanskap i Kongl: Maj:ts och kronans tjänst utgå, hos bemälde prost tillkännagivit sin åstundan att träda i äktenskap med båtsmansänkan Maria Anna Ersdotter i Sånga, vilken ock av bemälde Joseph Davidsson skola vara hävdad, jämte hemställan huruvida, då Joseph Davidsson icke kunnat förete säkra bevis om sin hinderslöshet till äktenskap, detsamma må honom tillåtas; Och gav konsistorio till svar, att, om änkan Anna Maria Ersdotter äktenskap med bemälde Deserteur jämväl åstundar, bör, till följe av Kongl: Brevet den 26 oktober 1791, Joseph Davidssons berörde förehavande uti Inrikes Tidningarna kungöras; Varefter, och därest icke inom ett år ifrån kungörandet därom, laga hinder emot ifrågavarande äktenskap anmält eller eljest kunnigt bliver, lysning därtill må, med anledning av XV Kap. VIII § Kongl: Kyrkoordningen, utfärdas; Börandes likväl dessförinnan, i stöd av Kongl: Kungörelsen den 24 Januari 1781, överenskommelse emellan kontrahenterna hos Kongl: Befallningshavande i orten träffas, uti vilken religion de barn som av dem kunna bliva framfödde skola uppfostras.
 
Det är inte jag som bytt plats på Anna Marias förnamn, det står så i protokollet.  
 
Lite letande i Inrikes Tidningar (Post- och Inrikes tidningar) hos Kungliga biblioteket kanske kan ge lite mer? Det är ju troligt att man där var tvungen att skriva lite mer utförligt om honom för att han, eventuellt, skulle kunna bli igenkänd av någon.
 
Mvh//
Lotta

2010-07-15, 17:51
Svar #19

Utloggad Lars Bjarme

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:54
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Återigen får jag ta av mig hatten! Det är otroligt vad Du hittar!
Alla bitar om Josephs första år i Sverige håller på att falla på plats.
 
Så fort jag kan efter semestrarna kommer jag att gå till KB och läsa Post- och Inrikes. Eftersom Joseph och Anna Maja gifte sig den 24 januari 1813 är det ju inte heller så lång period som man behöver forska i.
 
Än en gång stort tack!
 
Med vänliga hälsningar!
 
Lars

2010-07-16, 07:45
Svar #20

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Ur Inrikes tidningar 1811-10-29 sid 6
 
Som Ryske Desertören Joseph Davidsson är sinnad att träda i Ägtenskap uti Sånga Socken, Botheå Pastorat och Södra Ångermanland men ej kan förete behörige betyg om ledighet till ägtenskap; så åligger den eller de, som emot det tilltänkta Ägtenskapet kunna anföra laga hinder, att sådant inom ett år ifrån kungörandet häraf, hos undertecknad anmäla; hwilket andra gången tillkännagifwes.  
Botheå den 9 September 1811.
Abr. Tidén. Past. Cur. Gerens.
Katarina Sohlborg

2010-07-16, 10:08
Svar #21

Utloggad Lars Bjarme

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 09:54
    • Visa profil
Ett stort tack till Katarina Sohlberg! Jag är ny på Anbytarforum och hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle få så mycket hjälp, som jag har fått i forskningen kring Joseph Davidsson.

2010-07-16, 15:58
Svar #22

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det här var ju synnerligen intressant! För ingenstans i dessa handlingar sägs att Joseph Davidsson faktiskt formellt konverterat - tvärtom verkar ju föräldrarna kunna välja i vilken tro barnen skall uppfostras (!). Och Joseph får tillträde till nattvarden, inte för att han har konverterat till den rätta tron utan för att han har tillräckliga kunskaper om vad nattvarden innebär!
 
Detta närmare 50 år innan de första lättnaderna i obligatoriet att tillhöra svenska kyrkan formellt lagstiftades om. Var det månne så att inställningen till katolicismen luckrats upp av att vi just fått en kungafamilj som var katoliker (Karl Johan och Oscar konverterade ju helt smärtfritt, men Desideria förblev efter vad jag vet katolik)?
 
Ingela

2010-07-16, 16:26
Svar #23

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Det var väl inga problem för utländska personer att vara katoliker i Sverige? Svenskar fick inte konvertera till katolicismen (eller andra religioner), men visst fick exempelvis en polack vara katolik, även om han bodde i Sverige?
 
Sedan undrar jag över Josef Davidssons namn. Använde verkligen vanliga polacker patronymikon? Josef och David är vanliga namn bland judar och patronymikon användes väl också av judar. Kan Josef Davidsson möjligen ha haft en judisk bakgrund men sedan konverterat till katolicismen?

2010-07-16, 16:59
Svar #24

Lotta Nordin

Det kom tydligen något som kallas för toleransediktet 1781, och det är väl det som domkapitlet hänvisar till ovan.  
Kopierat från http://www.katoliknu.se/html/hist_reform.htm:
1781 En stadga härom utfärdas, det så kallade toleransediktet. Det tillåter utländska katoliker, som flyttat till Sverige, att ha egna kyrkor, offentligen fira gudstjänst och uppfostra sina barn till katoliker. Förbudet för svenskar att övergå till katolska kyrkan består. Infödda svenskar får inte bevista den katolska mässan. Katoliker får inte inneha statlig tjänst.
 
Det skulle vara intressant att se hur texten är skriven i ediktet, och dessutom vad som stod i 15 kapitlet 7 paragrafen i Kyrkoordningen?

2010-07-21, 04:26
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Toleransediktet var ett edikt om tolerans som utfärdades under Gustav III:s regering.
 
Främmande kristna trosbekännare, som inflyttade eller inflyttat, skulle enligt 1781 års s. k. toleransedikt få fri och otvungen religionsutövning och medborgerliga, dock ej fulla politiska, rättigheter.
 
Deras barn skulle även kunna fostras i föräldrarnas religion. Det var ett steg på vägen mot full religionsfrihet och ersattes först på 1850-talet av dissenterlagarna.
 
Toleransediktet följdes 1782 av det s.k. Judereglementet som reglerade judars rättigheter i Sverige.
 
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Toleransediktet
 
Se också:
 
http://sv.wikisource.org/wiki/Judereglementet
 
(Meddelandet ändrat av simson 2010-07-21 04:42)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-04-27, 13:38
Svar #26

Utloggad Jadwiga Berntsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 02:37
    • Visa profil
Hej Lars Bjarme
I Polen finns inte ort Korack,men flera ort Kurak.
I Ryssland finns Kursk (mot Ukraina).
Efternamnet Podiakowski/Podjakowski kan bli  P o l j a k o w s k i / Polakowski , P o d j a w s k i.
Om man skriver o+ l nära varandra i handskrift kan ses det som d.
Om efternamnet tex Polanski fanns 200 år tillbaka i Polen då finns troligen också idag.
I dag finns inte Podiakowski/Podjakowski men finns idag Polakowski ,ca 1600 personer.
 
Polakowski  mellan 1790-1900 fanns minst 1100 pers,många var Josef/Joseph.Det finns uppgifter om en Josef född 1777,en 1794.
Podjawski fanns m mindre ca 10 pers.
 
Här har du  http://www.avotaynu.com/books/DJSGNames.htm  
med olika varianter av judiska efternamn P... och D... tex Dawidson,Dawidsohn.
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kantonering

2012-04-27, 14:21
Svar #27

Utloggad Jadwiga Berntsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2015-11-05, 02:37
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna