ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stina Boström född kring 1769, troligen i Värmland.  (läst 1249 gånger)

2017-03-16, 22:59
läst 1249 gånger

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Jag har en Stina Boström bland mina anor och hon uppges i Gåsborn A I/7 bild 164 vara född 1769, i vad jag tolkar som Brattfors. I de tidigare husförhörslängderna står ingen socken nämnd och då hon gifter sig med torparen Anders Jansson i Månhöjden i november 1805, benämns hon som jungfru från Gustavsström (E I/1 bild 144). I hfl för Gustavsström finns en piga Stina som flyttar det året, vilket skulle kunna vara rätt Stina. Jag har dock inte funnit någon smed med namnet Boström i hfl för Gustavsström. Jag har dock funnit en trolig syster som heter Kajsa Boström, född runt 1772 i Brattfors(?), och som troligtvis även hon är piga på Gustafsströms bruk, men som sedan gifter sig med bruksinspektorn Per Wallmo, då hans andra hustru avlidit runt 1803. Per Wallmo och Kajsa Boström är vittnen på Stina och Anders dotters Anna Kerstins dop den 30/1 1811. Jag undrar nu om någon här på forumet känner till Stina Boströms bakgrund och familj innan hon kommer till Gåsborn och gifter sig med Anders. Någon kanske har stött på namnet Boström vid forskning i annan socken och där även funnit en dotter Stina (och Kajsa). Jag har inte funnit henne i Brattfors eller Gåsborns födelseböcker. Tacksam för hjälp.

VH Klas

2022-03-24, 13:58
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Min fråga om Stina Boström var mitt andra inlägg på den här sidan och under åren har ingen kommenterat. Problemet har dock varit löst i flera år men jag själv inte klargjort detta på den här sidan, men jag gör det nu. Det skall tilläggas att jag först inte säkert kunde veta att Stina ens var från Brattfors då hon stod som från Gustafsström i en källa. Dessutom fanns inget födelsedatum utan bara året 1769 omnämt i Gåsborn. Det året kunde ju dessutom givetvis vara fel så det fanns flera möjliga Stina men dock ingen med fader Boström. Efter att ha pratat med Mats Eriksson och han nämnde Stinas möjliga syster Karins troliga födelseår slog det mig att jag kunde kolla ifall det fanns en träff på föräldrar som fick en Karin och en Stina i Brattfors.  Det gjorde det mycket riktigt. De hade föräldrarna Anders Andersson och Stina Jansdotter och var födda i Tallåsen. Dock kunde jag inte vara säker då Anders ej stod omnämnd som Boström. Han var vaktare och sedan ställmästare vid Braffors bruk så han kunde ju mycket väl ha ett taget efternamn. Anders och Stina fick även sonen Anders 1768. Då denne, i Brattfors, döpte sina barn tvillingarna Nils och Stina 29 december 1810, var både Stina och Karin Boström där som vittnen med sina respektive män. De omnämndes dock ej med efternamnet Boström utan bara Andersdoter. Det finns ju givetvis ingen annan rimmlig förklaring till varför en bruksinspektor (Wallmo) med hustru Karin Boström tillsammans med en torpare (Anders Jansson) och hans hustru Stina Boström, åker från Gåsborn till Brattfors annat än att det var hustrurnas brorsbarns dop. Det är över 35 km fågelvägen mellan Månhöjden och Tallåsen samt över 43 km fågelvägen mellan Gustafsströms bruk och Tallåsen. Dessutom framgick det ju att de båda Boström i Gåsborn hade patronymikonet "Andersdotter". För mig är det säkerställt att Stina Boström är densamma som Stina Andersdotter född 1769 i Tallåsen i Brattfors.
 

2022-03-25, 18:48
Svar #2

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Hej Klas. Jag har en anteckning om Sara Maria Boström f. 1753.01.01 Karlstad d. 1777.04.15 Karlstad, gift med Olof Ekelund f 1752.06.12 Gunnarskog d. 1808.03.24 Karlstad. Om hon har något gemensamt med din Boström vet jag inte. Du får även kolla upp datum för dem.
Kent i Gunnarskog

2022-03-26, 13:05
Svar #3

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Tack för tipset. Tror spontant att det inte är fråga om samma linje då Stinas föräldrar gifte sig i Brattfors 1766. Hittade heller inte Sara Maria på Värmlandsskivan men dock några barn till en svarvare i Karlstad som hette Erik Boström. Skall dock kolla upp lite noggrannare sen.

Kan säga att min Anders Andersson Boström, ställmästaren i Brattforshyttan, var född omkring 1730 och hans fru Stina Jonsdotter omkring 1734.

Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna