ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Elianson i Tyskbo  (läst 1512 gånger)

2017-03-13, 13:46
läst 1512 gånger

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
I Stora Skedvi AI:1 finns i Tyskbo på uppslag 51, 102 och 143 Anders Elianson med hustru Karin och svärmor Margeta. Han saknas i de första uppgifterna om Tyskbo men på uppslag 9 finns en Lars Elianson och en Erik Elianson. Anders dog den 21 december 1712 och enligt personalieboken hade han varit gift i 45 år. Det stämde inte, men 21:a söndagen efter Trefaldighet 1670 har Anders Elianson i Kvarnsveden blivit vigd. Kvarnsveden finns inte i hfl, så jag utgår från att när det i dop- eller vigselnotiser står "Qwarsweden", så är det personer som är skrivna i Tyskbo i hfl. Det märkliga är nu att bruden uppges vara Margeta Olofsdotter från Tyskbo. Vad har hänt? Har prästen förväxlat bruden med brudens mor? Man kan se på uppslag 102 i hfl att hustruns namn är ändrat. Det verkar ha stått Margeta först och sedan har det ändrats till Karin. Det är lite konstigt för uppslag 51 är väl äldre och där står det Karin utan ändring. AI:1 verkar vara längder för flera perioder som är bundna i en volym. Vet man ungefär vilka år de är från?

2017-03-14, 11:27
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Hej igen.
Dina frågor är synnerligen berättigade. Jag har själv skrivit, för Anders Eliasson, att "hustrurna stämmer inte". Men när man så börjar skärskåda, så får vi tro på dödboken 1712 i dec, som säger, att Anders gifte sig 38 år gammal och att han varit gift i 45 år vid sin död. Hustru Karin levde, och dog 1729, 86 år gammal. Om henne sägs, att hon gifte sig 26 år gammal och att hon varit gift i 44 år. Uppgifterna stämmer någorlunda. Tyvärr saknas ju vigslar i Skedvi mellan 1661 och 1667, så det går inte att kolla där om han ev. varit gift tidigare. Men....
Därför utgår jag från att Margareta Olofsdotter var Anders svärmor och Karins mor. Hon dog 1692, begravd 1 Advent. Ingen åldersuppgift, tyvärr. Karin (som vi inte känner patronymikon för) var enligt hennes dödbok född i Kyrkbyn. Kyrkbyn är tyvärr skadat i AI:1, sid 1 och framåt, men så vitt jag kan se, finns där ingen hustru Margareta med dotter Karin. (Margareta finns ju inte i Tyskbo /Kvarnsveden/ på sid 7, där Anders och Mats Eliassons mor, hustru Kerstin finns antecknad. Hon dog 1669, änka efter Ilian/Elias Hansson, död 1652. Det finns ett domboksprotokoll från 1664 18/5, där de omnämns. Tyvärr hittar jag inte min avskrift av detta nu, men jag söker....


När det gäller de olika "årgångarna" i AI:1, (3-5 st, lite olika på byarna) så är den första upplagd 1668 och den sista 1691, däremellan är det svårt att se, man får kolla personers död, och det ser ut om "nr2" är upplagd omkr 1675, och nästa ca 10 år senare.


Hälsningar
Leif O

2017-03-14, 13:24
Svar #2

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Men det finns en hustru Margareta med dotter Karin i Tyskbo på  uppslag 8. Det skulle väl kunna vara Anders Elianssons blivande svärmor och hustru.

2017-03-14, 14:17
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Det har du verkligen rätt i!
Hälsningar
Leif

2017-03-14, 18:53
Svar #4

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Nu har jag hittat både Elian och Kerstin i längderna över testamentspenningar. Det står ju ålder också, så med reservation för osäkerheten kan man uppskatta när de föddes och det är på 1500-talet, så nu har jag kommit hyfsat långt tillbaka.

Så har jag på geni.com hitta uppgifter om Elians förfäder ända tillbaka till 1400-talet. Den förste kände skulle vara en Olof Thysk. Vad ska man tro om det? Det framgår inte vilka källor uppgifterna kommer ifrån.

https://www.geni.com/people/Olof-Thysk/2338314

2017-03-15, 09:21
Svar #5

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Hej. Uppgifter som cirkulerar på nätet där källor inte anges, tar jag alltid med en nypa salt. Speciellt i detta fall. Någon Olof Thysk har jag aldrig stött på! Och att belägga en säker linje av anor så långt tillbaka som ned i medeltiden är mycket ovanligt när det gäller "vanligt folk".


Det går att med mer eller mindre stor säkerhet komma en bit bakåt från kyrkböckernas första år, via skattelängder, tiondelängder och framför allt domböcker, men ofta får man gå på namnlikheter, och det är inte tillförlitligt.


geni (dot) com - är väl en amerikansk site? Jag har hört talas om den, men aldrig besökt den. Tyvärr har många där över inte alls känslan för noggrannhet i forskningen som jag tycker vi ska ha, och därför kopieras uppgifter som den du visade mig, utan urskiljning, och så blir det som det blir.


Fanns något släktträd redovisat för den där Thysken? (Nyfiken, hur skaparen har gått till väga.)


Hälsningar
Leif

2017-03-15, 10:00
Svar #6

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Ja, det är mycket skräp som finns på platser som Geni och MyHeritage. Jag har t.ex. stött på min mormors yngsta bror i två versioner, en korrekt och en som uppges vara halvbror till sina syskon inklusive den andra versionen av honom själv.

Vad gäller Elians förfäder så är det en svensk som har lagt in uppgifterna och han har nog haft en del källor för han återger en del uppgifter, men att någon nämns t.ex. i en uppbördslängd bevisar ju inget släktskap. Om vi går bakåt från Elian så ser det ut så här:

Erik Jönsson f. c:a 1562, Lämnade till Älvsborgs lösen 176 mark 2 öre
Jöns Eriksson f. c:a 1536 i Ringshyttan, Nora
Erik Jönsson f. c:a 1504 Ålades att hålla 2 hästar för kronans bruk

Sedan har han fått något fel upptäckte jag för Erik Jönssons far uppges vara:
Jöns Tysk f. 1525
Peder Tysk f. 1492
Olof Thysk f. uppskattat mellan 1427 och 1487 Fick frälsegårdar av Erik 1451-1482 (?) samt sköldebrev

Om han har hittat den yngste Erik Jönsson på samma gård som Elian, så kan han kanske accepteras, men om Jöns Eriksson var född i Nora så måste det ju finnas något som visar att han har flyttat till Skedvi. Kopplingen till Tyskarna är ju helt fel.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna