ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Moder okänd  (läst 1145 gånger)

2017-03-05, 16:46
läst 1145 gånger

Utloggad Ola Forssberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:03
    • Visa profil

Min farfar Gustav L. Forssberg f.1874-01-12 hade ett förhållande med en kvinna f.1888-01-03.Detta resulterade i en liten dotter Borghild Elisabet f.1908-04-04  Adolf Fredriks församling i Stockholm. Flickan föddes hemma hos barnmorskan Mathilda von Valden Rådmansgatan 39B.
Min farfar tog hand om sin dotter,men moderns identitet förblev okänd.
Jag har misslyckats med att spåra henne.
Någon som kan ge mej något tipps?

2017-03-05, 20:53
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil

Har du kontrollerat alla handlingar som finns om flickan och fadern i Allmänna barnhusets arkiv, i Stockholms stadsarkiv? Det är inte troligt att modern nämns där, men alla källor bör ju kollas.
http://digitalastadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008/10_08100.pdf

Obs: Barnmorskans hemadress angavs regelmässigt när barnaföderskan ville vara anonym, och det betyder alltså inte att förlossningen ägde rum där. Barnmorskan kallades till barnaföderskans bostad, stadig eller tillfällig, och assisterade där vid förlossningen. Om modern bestämt sig för att inte behålla barnet tog barnmorskan den nyfödda med sig när hon gick. Så snart som möjligt – samma eller nästa dag – tog hon barnet till präst som döpte det innan det lämnades till Allmänna barnhuset eller till privat fosterhem.

Hälsar vänligen
Maud

2017-03-05, 23:27
Svar #2

Utloggad Ola Forssberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:03
    • Visa profil
Tack så mycket för din hjälp.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna