ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Håkansson i Hökaskruv  (läst 818 gånger)

2017-03-03, 17:12
läst 818 gånger

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil

Hej,Jag söker föräldrar till Jonas Håkansson i Hökaskruv Lenhovda Han gifte sig 1739-11-29 med Karin Månsdotter Lenhovda CI:1 B.95 s 183 där står att båda  är från Hökhult , men jag har kommit fram till att det måste vara Hökaskruv. Jonas dog 1793-11-29 i Hökaskruv Lenhovda C!:1b.110 s.213. de fick 6 barn , Elin f.ca 1740, Maria f.1743, Kerstin f. 1746, Anna f,1750, Ingrid f, 1753 och Håkan f. 1757 alla i Hökaskruv Lenhovda. Jag har kollat på alla dopvittne och där finns en Måns Håkansson i Bostorp samt hans hustru Ingeborg Persdotter och deras dotter Elin som är vittne vid 2olika av Jonas  barn.
Jonas Håkansson och hans familj  är även dopvittne vid Måns Håkanssons barn . Måns kom från Hälleberga när han vigde sig 1739-12-26 i Lenhovda. Jag har fått det till att Måns Håkanssons far är Håkan Olofsson i Nygård  Hälleberga , gift 2 med Bengta Jonsdotter de kom från Blötaskog i Älghult . gift 1 med Elin Svensdotter Våraskruv  Älghult
Jag är inne på att Jonas och Måns kan vara syskon ,men jag hittar inte Jonas född någonstans. har kollat det mesta Kyrkans räkenskaper Jordb. mTL-längder, vigselböck .födelseb.en del domböck. . det kan ju vara fel spår...
Jonas Håkansson finns i Lenhovda AI:2 b.240 s.287 1731-1734 under soldattorpet i Hökaskruv( kan inte se att han tillhör soldatfam.) finns därefter i Lenhovda Ai:3 b.43 s, 73.
Vänligen Aina Alriksson



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna