ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arvid Natanael Johansson född 1893-05-13  (läst 1395 gånger)

2017-03-03, 12:20
läst 1395 gånger

Utloggad Åsa Fallgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 07:08
    • Visa profil
Jag försöker hitta registrering av födelse/dop för Arvid Natanael Johansson född 1893-05-13 i Östra Fösked i Brunskog i Värmland. Jag hittar honom i en husförhörslängd, i församlingsböcker, i konfirmationslängd och i utflyttningslängd, men skulle så gärna hitta födelsen också. Arvid Natanael är inte min släkting men blandas ihop med min morfars bror Arvid Johansson född samma dag som Arvid Natanael men i Spännarhyttan (Norberg) i Västmanland. Båda emigrerade till USA, självklart samma år, 1911. Flera släktträd på t ex Ancestry, refererar till Arvid Natanael när det är min morfars bror som borde stå i släktträdet. Försöker att kommentera så att det kan ändras och då vore det fint att ha ett utdrag av en födelse-/dopbok att hänvisa till. Så om någon har tid och lust att hjälpa mig, hade jag blivit väldigt glad.

2017-03-04, 02:04
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:59
    • Visa profil
Jag tror att Arvid Natanael är bortglömd i födelseboken, sånt händer. Alternativet är att datum är fel, men i så fall med rätt mycket, ty jag hittar honom inte under hela 1892-1894. Om datum är rätt (vilket är troligt) så är han för övrigt född i Gryttom, inte i Östra Fösked, ty familjen flyttade 1891.

2017-03-05, 12:12
Svar #2

Utloggad Åsa Fallgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 07:08
    • Visa profil
Tack Leif Lundkvist!

Ser ju nu att han föddes i Gryttom. Tanken slog mig att han kunde ha varit bortglömd i födelseboken, men amatör som jag är, tänkte jag att sådant inte händer. Får försöka övertyga de som felaktigt refererar til Arvid Natanael i alla fall. Tycker att de som lägger ut släktträd borde vara mera noga med att verkligen kontrollera källorna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna