ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bäst test?  (läst 1718 gånger)

2017-03-01, 20:43
läst 1718 gånger

Utloggad Carina Torstensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2021-03-29, 01:38
    • Visa profil
Hej

Finns det någon vänlig,som kan ge svar på vilket dna test som är bäst då man vill ha både på moder och fars sida eller blir det olika tester?

Vh

Carina

2017-03-02, 08:57
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Carina
Jag har nyligen testat mig på 23andMe och FamilyTree DNA och är novis på området.
Mitt intryck är att bägge är intressanta och ger både fars-och morssidan.
23andMe om man har ett allmänt intresse för människans forntid, FamilyTree DNA om man är släktforskare.
Man lär sig en hel del av bägge testerna men chansen att hitta släktingar och gemensamma, näraliggande anor är nog minimal.
Du får träff på många nu levande personer som du har gemensamma anor med, men släktskapet kanske ligger flera hundra eller tusen år tillbaka och i länder söder ut.
Men med fler som testar sig så ökar ju chanserna.
 /Åke

2017-03-02, 19:09
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den test som tar med både fars och morssida kallas autosomalt test. Ancestry och 23andMe har enbart den typen av test, även om 23andMe uppger värden på det som kallas haplogrupper  för fars och morssidan, oftast på en relativt grov nivå. FamilyTreeDNA (FTDNA) har autosomalt, kallat Family Finder, men man kan när som helst utöka den testen till fars och morslinjen, till en djup nivå.

Jag tycker du kan titta på www.ssgg.se för att få mer info

2017-03-03, 15:04
Svar #3

Utloggad Carina Torstensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2021-03-29, 01:38
    • Visa profil
Hej Mats & Åke

Tackar så hemskt mycket för svar. Väldigt svårt att veta vilket/vilka man ska välja.

Vh

Carina

2017-03-03, 15:41
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kan lägga till att det företag som flesta svenskar använder är FTDNA. Så är det släktingar här du söker är det bäst val.
Om du enbart söker efter emigranter i USA så är Ancestry den som har flest sådana

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna