ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustaf Widström och Anna Pehrsdotter  (läst 748 gånger)

2017-03-01, 20:16
läst 748 gånger

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:58
    • Visa profil
I Kumla AI:6 finns på uppslag 316 pigan Anna Pehrsdotter bland prostens tjänstefolk. Hon är 1801 flyttad till uppslag 315 där prostens trädgårdsmästare Nils Widström med familj står. Hon står under sonen Gustaf, född 15/7 1782, och under henne står hennes son Nils Gustaf, född 9/9 1801 och utan angiven far i Kumla C:3. För Gustaf finns kommentaren "Lemnat tillstånd att nedannämnde pigan Anna Pehrsdr intogs i kyrkan såsom hans hustru i Dec. 1801".

Vem är det som har lämnat tillstånd? Är det prästen som har lämnat tillstånd att de behandlas som gifta fast de inte är det? Gustaf var väl för ung för att gifta sig, men man kan väl misstänka att han var far till barnet.

2017-03-02, 12:08
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Den 19-årige Gustaf har väl erkänt faderskapet och lämnat tillstånd till att Anna får kyrktagas som hans hustru. Ingen vigsel finns dock noterad i december 1801 i Kumla.

Anna Persdotter anges flytta 1804 till Medevi. Sonen Nils Gustaf född 1801 flyttar till Byrsta ägor, Kumla AI:6 s 216 och AI:7 s 211 som fosterson hos fagottisten Nils Lindberg och hans hustru Brita Stina Vidström (faster till Nils Gustaf). 1809 anges Nils Gustaf Vidström (observera att han här fått fadern Gustafs efternamn redan som 8-åring), flytta till Medevi.

Medevi, V Ny socken i Östergötland. Här kan jag återfinna Anna Persdotter som piga på Medevi säteri AI:4 s 295. Född 1776-09-08 Kräcklinge, inflyttad från Örebro 1804. Där finns dock inte sonen Nils Gustaf, Anna är struken utan hänvisning.

2017-03-02, 16:36
Svar #2

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:58
    • Visa profil
Nja, det står ju från Örebro 1808, men det är en konstig notering, för hon finns ju i Västra Ny AI:2 f. 71, där hon står som ankommen från Kumla 1804, vilket stämmer med noteringen i Kumla. Men det kan ju tänkas att hon har varit i Örebro emellan, utan att  utflyttningen har blivit noterad. Flyttningslängder saknas för både Västra Ny och Örebro de här åren.

Det är sonen Nils Gustaf jag är mest intresserad av att hitta. Jag tänkte att hon kanske hade gift sig och då hämtat sonen hos fosterföräldrarna, men jag hittar henne inte i lysnings- och vigselboken runt 1809 heller. Jag har också letat igenom Västra Ny AI:4 efter inflyttningar från Kumla, men inte hittat några.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna