ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länsman A Gunnarsson o Maria Hansdotter Färgelanda  (läst 1496 gånger)

2017-02-28, 14:09
läst 1496 gånger

Utloggad Lola Löwenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2018-03-10, 17:33
    • Visa profil
Hej ser på gamla inlägg att det finns många här som har letat efter
Länsman Anders Gunnarsson född 1697 och hans hustru Maria Hansdotter f 1706

 De bodde på Dyrtorp i Färgelanda

Men det är i stort sett det jag vet om dem,, någon som har mer info att dela med sig
Jag har även gjort mtDNA och Maria Hansdotter är min älsta ana.
Nån mer som har testat sig?

Hälsningar Lola Löwenberg

2017-03-04, 19:21
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Lola,


Jag råkar härstamma från en syster till Maria Hansdotter, Margareta Hansdotter hette hon.


Maria Hansdotter är dotter till bonden och häradsdomaren i Spångerud Hans Elofsson (166(9)-1750) och hans hustru Elin Andersdotter (född 1686 enl hfl 1752-60 då hon ännu lever).


I Hans Elofssons bouppteckningValbo härad 1750 22/1 [FII:2:783 ff]:

... i Spångerud, Färgelanda... efter avl förre häradsdomaren Hans Elofsson...
änkan hustru Karin Olofsdotter samt hans barn med förra giftet: Maria Hansdotter gift med förre
länsman Anders Gunnarsson och Margreta Hansdotter gift med Pär Eriksson i Dyrtorp...


I Valbo härads dombok 1737vt6 - uppbud [AIIa:1] framgår:
Testamente av Hans Elofsson och Elin Andersdotter i Spångerud daterat 8/12 1736...
vära kära 2ne döttrar Maria gift med länsman välaktad Anders Gunnarsson och Margareta gift
med Erik Persson i Dyrtorp.... finns även tvenne andra systrar... Margareta har ett barn Kerstin
innan hon gift sig med sin nuvarande man Erik Persson... hon skall få 120 dr smt efter deras
död...

Hans Elofsson gifte om sig med Karin Olofsdotter 1740 16/7 i Färgelanda. Karin var då änka i Näsbön.

Det hade varit intressant att veta vad Elin Andersdotters mitokondrie-DNA-haplogrupp är. Du får gärna berätta det för mig, antingen här eller via mail.


Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2017-03-04, 20:50
Svar #2

Utloggad Lola Löwenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2018-03-10, 17:33
    • Visa profil
Hej allt detta vet jag,, :-) Ttänkte du hade mer upplysningar eller hittat nåt mer om Elin Andersdotter,,eller var hon kom i från

2017-07-16, 09:48
Svar #3

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Hej Lola,

Mina anor är också Anders Gunnarsson och Maria Hansdotter vidare genom deras dotter Elin Andersdotter gift med Erik Bryngelsson från Frändefors.Gjorde också DNA test i våras genom Family Ree DNA.
Jag får inte upp ditt namn på träfflistan men du kanske har anlitat ett annat företag? Jag är precis som Henrik M nyfiken på din mitokondrie-DNA-haplogrupp.Tror det blir svårt att komma så mycket längre än modern till Maria - Elin Andersdotter gift med Hans Elofsson som Henrik skriver om. Har inte studerat domböckerna själv i området men vet att andra gjort det.
Är nyfiken vilken av barnen som är din ana.

Med vänliga hälsningar
Stellan Larsson

2017-07-16, 18:32
Svar #4

Utloggad Lola Löwenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2018-03-10, 17:33
    • Visa profil
Hej det är så mycket fel på folks träd pga all otrohet så ni kan få mitt Mtdana när Du/ har testat ert MtDNA,  överstämmer de   så är våra träd riktiga på den grenen i alla fall och det är ju bra att veta för oss allihopa.
Både jag och min mamma och moster är testade på FTDNA och har träd ute,,men ser att du inget har ?? Det är lättare att koppla ihop träffar så man får röda o blå gubbar om man har träd ute så jag väntar på ditt.
Min ana är Marias dotter Elin Andersdotter precis som din. Jag kan oxå se att vi inte har någon match men både min mamma och moster matchar dig. Hälsningar Lola :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna