ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gruvdrängar i Gåsborn - fick de nya namn?  (läst 1885 gånger)

2017-02-27, 17:12
läst 1885 gånger

petronella_p

Hej alla Gåsbôringar!

Jag har i min Uppländska forskning just fått lära mig att gruvdrängar kunde få "riktiga" efternamn, ungefär p s s som soldater. Detta är intressant, då det kan tänkas lösa en långvarig gåta i min Värmländska forskning.

Jan Olsson, som kom flyttande till Gåsborn från Lysvik runt 1800, kallar sig plötsligt "Bonde". Jag har inte kunnat spåra namnet bakåt och inte förstått varför han tog det. Det var visserligen fritt fram att välja namn, men knappast något denne herre skulle koketterat med. Jag erinrar mig dock att han vid något tillfälle i hfl anges vara gruvdräng.

Min fråga: Har någon sett exempel på att gruvdrängarna i Långban tog nya efternamn? Kanske gjorde man det bara om det fanns en namne?

Det vore kul att höra om någon sett detta bruk utövas i Långban. I Dannemora verkar det vara praxis, men i Gåsborn tycks det finnas en hel del son-namn också inom gruvnäringen.

Jag tar tacksamt emot era erfarenheter och kommentarer runt detta!

Petronella

2017-02-27, 20:27
Svar #1

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej, enligt Disbyt hette hans far Olof Bonde dog 1823-05-22 i Gåsborn och modern Katarina Persdotter död 1823-05-12 (Gåsborn F:1 (1780-1864) Bild 47 / sid 85) Jan f. 1781 och död 1845, gift med Stina Nilsdotter f. 1779 i Hällefors.
Är det rätt person?
Gåsborn AI:6 (1820-1825) Bild 19
Olof Bonde 7/10 1761
Katarina Persdotter 1740
Gåsborn AI:6 (1820-1825) Bild 63 / sid 31
Med vänliga hälsningar.

2017-02-27, 20:48
Svar #2

petronella_p

Hej Kenneth!

Nej, det är felaktigt. Olof Bonde och Katarina Persdotter dog barnlösa enligt bouppteckningen. "Min" Jan Olsson Bonde kom enligt hfl från Lysvik och där föddes mkt riktigt en "Jan" rätt år, 1881. Hans far hette Olof Simonsson. Detta släktskap är troliggjort genom DNA-forskning (end. autosomalt dock).

Jag har inte hunnit kolla om Olof Bonde också var gruvdräng. Det kan kanske ha varit ett "gruvdrängnamn" som Jan fick "ta över"?

Mvh
Petronella


2017-02-27, 20:55
Svar #3

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej. Nej han var torpare och "din" man dog 1845-04-03 som Skogsvakare och torpare
Gåsborn F:1 (1780-1864) Bild 64 / sid 119 64 år född då omk 1779
Är det denne?

Post 417946
Johan
Född 1/6 1781 i Säter, Lysvik (Värmland)
Far
Simonsson, Olof
Mor
Olsdotter, Karin

Är det denne så har jag släkten bakåt på min hemsida. Olofs far: Simon Persson 1671-1739-08-17
mor: Karin Persdotter död 1771-12-07 född i Ransbytorp och har samma anor som mig!
Hennes far Per Jonsson är min farfars mormors farmors farmors morfar
www.kenalexis.se


Med vänliga hälsningar.

2017-02-27, 21:03
Svar #4

petronella_p

Hej!

Det är korrekt. Min "Bonde" står dock som gruvdräng vid ett tillfälle under början av sin tid i Gåsborn om jag inte minns alldeles fel. Jag har dock inte tillgång till AD just nu, så jag törs inte ta gift på det. :)

Mvh,
Petronella

2017-02-27, 21:16
Svar #5

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Detta hände hans fmff:

Jon Jönsson i Ransbytorp har vådaskjutit sin fyra år gamla sondotter Marit till döds.
Sonen Per Jonsson försäkrar att det skett av våda, men Jon måste dock med tolv
mans vitsord styrka att så varit fallet.
De tolv är Olof Olofsson i Åsegård, Håkan  Esbjörnsson i Åshagen, Mats Jonsson
i Kårrud, Anders  Månsson i Sörmark,
Lars Björnsson i Ransby, Olof Matsson i Kårrud, Per Månsson i Skäggegård,
Anders Persson i Backa, Halsten Eriksson i Öjenäs, Nils Matsson i Västanå,
Anders Johansson i Kårrud och Halsten Olofsson i Torsby.
Jon döms att böta 20 mk till målsäganden.
1691 ht
--
Med vänliga hälsningar.

2017-02-27, 21:37
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det var mycket vanligt att anställda med patronymikon fick ett "familjenamn" av bruket/arbetsgivaren/BOKHÅLLAREN. Det var framför allt för att kunna hålla ordning i bokföringen. Varje anställd hade en egen bokföring med intäkter och utgifter, det gällde att hålla ordning på denna bokföring - och att inte blanda ihop personer.
Min erfarenhet är att det gäller hela Sverige.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-02-27, 22:02
Svar #7

petronella_p

Tack för svar, Sven-Ove! Detta stärker min teori om namnets upphov. Vi har alltid tvekat litet om huruvida det är "rätt" Jan som föds i Lysvik eftersom "Bonde" saknas i familjen där, men nu har jag (utöver en möjlig DNA-träff) också en rimlig teori om varifrån namnet kommer!

Kenneth: Tack för informationen, jag skickar PM eftersom vår diskusison hamnat litet bredvid ämnet och dessutom bytt socken :D

Petronella

2017-02-27, 22:33
Svar #8

petronella_p

Jan Olsson Bonde dyker upp långt bak i 1:a hfl för Gåsborn, vilket gör att man kan misstänka att han hör till gruvdrängarna, även om han står utan titel där. På samma sida finns en namne (utan "Bonde"). När äldste sonen Nils dör 1808 står han uttryckligen som "gruvdräng". Senare blev han torpare och skogvaktare. Min gissning är att han under en kortare karriär i gruvan fick sitt namn.

Kan gruvans bokföring finnas kvar i något arkiv?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna