ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingman Nilsson född i Gnalöv 1720  (läst 604 gånger)

2017-02-26, 18:53
läst 604 gånger

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil

Är det någon som vet mer om den Ingman som döptes 1720-02-07 vid Gnalöv:3 i Bolshög som son till Nils Mårtensson och Kirsten Ingemansdotter?
Jag har inte funnit honom avliden eller gift i socknens kyrkböcker och finner honom inte i mantalslängder mm.
Detta rör sig om något av ett långskott. Jag söker ursprunget för min anfader soldaten, bonden och kyrkvärden Ingmar Nilsson Adieu som värvas till Kronobergs regemente 1741 - troligen vid deras förläggning i Malmö. Står att han var skåning men inte varifrån. Han gifter sig i Pjätteryds socken i Småland och bor där till sin död 1792 där det uppges att han föddes runt första februari 1720.
Jag har nu kollat samtliga skånska socknars födelseböcker och bara funnit en enda passande Ingmar/Ingman. Nämligen Ingman Nilsson i Bolshög. Förnamnet tycks för övrigt vara ytterst ovanligt i Skåne denna period - men förekommer sparsamt i några socknar runt Bolshög.
Finns en rejäl lucka i Bolshögs kyrkböcker på 1730-talet och denne Ingman kan ju ha dött då. Fanns äldre syskon från faderns tidigare äktenskap och Ingman född 1720 kunde knappast påräkna någon gårdsarv på frälsegården. Försvann han ut för tjänstgöring i andra socknar? Blev han soldat?
Någon som vet? Tacksam för tips.
Med vänlig hälsning
/Paul Neptune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna