ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östhammar  (läst 1121 gånger)

2017-02-25, 11:03
läst 1121 gånger

Utloggad Ingegerd Åberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:25
    • Visa profil

Tack Hans Olof,


Mycket intressant läsning, tänk vad man får lära sig av kunniga släktforskare, det blev lite mer att grunna på, jag gick vidare på Henrik Löfman han dör bara 45 år hitta hans bouppteckning men där står inga barn tänkte om han kunde vara fadern till Ida, men det fanns två bröder Karl Erik Löfman Hargs bruk och nybyggaren Axel Löfman står Håfverås socken Herrängs ägor? det hitta jag inte. Dessa herrar kanske värt att kolla upp, annars är det kanske som du skrev att namnet Löfman kanske kom till som Idas mor kom från Lövstabruk.
Hälsningar Ingegerd






2017-02-26, 15:49
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Jag kan i sammanhanget inte låta bli att nämna vad som ser ut som ett egendomligt sammanträffande. Min farfar, Albert Ludvig Johansson, flyttade till Harg något år före Ida Katrina, och liksom hon kom han därifrån med ett nytt efternamn på hösten 1895. Även han återgick ganska snart till sitt gamla efternamn.

Gemensamt för dem båda är också att de var oäkta barn med okända fäder och att de vid flytten till Harg hade efternamn som liknade patronymika men som förmodligen inte var det i strikt mening. Min farfar hade antagligen sin styvfars patronymikon som efternamn, och varför Ida Katrina hade fått efternamnet Mattsson är såvitt jag förstår oklart.

I båda fallen ligger det ju nära tillhands att tolka de nya efternamnen som en ledtråd till fädernas identitet, men i min farfars fall har jag kammat noll när jag försökt följa upp den.

Därmed inte sagt att Ida Katrinas far inte skulle kunna vara någon som hette Löfman eller tillhörde Henrik Löfmans släkt. I varje fall finns det goda skäl att undersöka var Henrik och hans bröder befann sig kring augusti 1879.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-03-05, 18:17
Svar #2

Utloggad Börje Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:09
    • Visa profil
DEt måste väl vara Herräng i Häverö socken som Axel Löfman flyttade till.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna