ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Jönsson död 21 jul 1777 Koppetorp  (läst 1510 gånger)

2017-02-24, 19:40
läst 1510 gånger

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 269
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 08:51
    • Visa profil
Hej,

Är det någon som känner till Sven Jönsson död 21 jul 1777 i Koppetorp? Han är far till min ana Nils Svensson född 17 apr 1740 i Koppetorp.

Sven var gift med Brita Larsdotter död 30 dec 1774 i Koppetorp och jag tror hon var född 10 jan 1713vars föräldrar jag tror är Lars Svensson och Elin Nilsdotter.

Den 1 feb 1766 dör en Kerstin Svensdotter, änka från Lillsätter (möjligen Tjärstad?), hos sin måg Sven Jönsson i Koppetorp ålder 87 år 5 veckor. Vem är hon? Hittat henne på en hemsida och där verkar hon inte ha något med Sven att göra förutom att hon var gift 31 maj 1703 i Vårdnäs  med en Jöns Larsson i Lillsätter, Tjärstad och där fått flera barn.

Jag hittar en födelsenotis över en Sven född 24 nov 1709 med en far Jöns i Lillsätter, Vårdnäs.

Detta skulle ju i så fall tyda på att hon är mor till Sven i stället för han är måg till henne om Lillsätter i Tjärstad och Lillsätter i Vårdnäs är samma plats???

MVH
Anders


2017-02-25, 08:41
Svar #1

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Hej Anders,

När Jöns Larsson och Kerstin Svensdotter gifter sig så kan jag inte tyda platsen var de kommer ifrån. Jag vet inte heller om det rör sig om samma par som får barnen i Lillsätter?

Jag hittar barn i Lillsätter både i Tjärstad sn och Vårdnäs sn. När Karin föds 25 augusti 1707 så finns hon med i båda kyrkoböckerna Tjärstad CI:1 bild 92/sid 193 och Vårdnäs C:1 bild 29/sid69. Jag vet inte om du noterat det men i Tjärstad har du många dopvittnen.

Åldern på Sven när han dör stämmer (67 år och 8 månader gammal) med att han var född i november 1709.

Jag kan gissa att Lillsätter låg i Vårdnäs sn men tydligen ville man man döpa Karin i Tjärstad kyrka 1707. Av någon anledning?

Elin som föds 13 december 1705 hittar jag bara i Vårdnäs sn liksom Sven som du nämnde.
Flera dopvittnnen kommer från Sätra. Jag vet inte om det var granngården till Lillsätter, eller om Lillsättra låg under Sätra.

När Elin, förstfödd om du har rätt, föds så tycker jag att det står Hustru Ingri i Bestorp? först. Har jag rätt så kan det vara värt att undersöka.
 
MVH

Mats
Mats

2017-02-25, 12:06
Svar #2

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 269
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 08:51
    • Visa profil
Hej Mats,

Jöns och Kerstin kommer från Gavel vid vigseln. Tror mig ha sett att Lillsätter även kallas för Pukerumssätter och ligger i så fall nån kilometer söder om Gavel som i sin tur ligger några kilometer söder om Sätra. Pukerumssätter ligger i Tjärstad och Gavel i Vårdnäs. Hittade ett inlägg där det nämndes att Familjen fått bannor för att ha döpt sina barn i Vårdnäs och inte i Tjärstad. Men med tanke på avstånd och var släkt kanske kommer ifrån så kan man ju förstå dem.

Jag har nu gått igenom födelseboken från Vårdnäs och ser att många namn går igen bland vittnen med undantag för Svens dop där vittnen är Anna i Sätra, Lars Månsson och Lars Staffansson och kommer ej igen och sista barnet David.

/Anders

2017-02-25, 13:08
Svar #3

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Hej igen,

Jag tittar i mantalslängden för Gavel i Vårdnäs socken men tyvärr finns inte årtalen mellan 1696 och 1704 med.

1704  nämns; Jon ogift, pigan Karin, Erich Larsson ogift, pigan Ignaborg.

1705  har Jon och även Erich gift sig.  Jon gifter sig med Karin i Eda och Erich gifter sig med Ingnaborg  (troligtvis pigan från 1704) enligt vigselboken.
 
Det är möjligt att "din" Jöns och  "din" Kerstin bara var dräng respektive piga i Gavel men jag skulle kolla upp de två paren jag nämnde. Har du tur så kan Erich och Jöns vara bröder?

/Mats
Mats

2017-02-25, 23:58
Svar #4

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 269
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 08:51
    • Visa profil
Hej Mats,

Här är de födslar i Lillsäter jag hittat:
1704-04-11 Ingrid i Lillsätter (Vårdnäs)
      Vittne Brita Älff, Jon i Bestorp, Jon i Sätra, Lars i Egby, Ingeborg och Ingeborg i Gavel
1705-12-13 Elin i Lillsätter (Vårdnäs)
      Vittne Hustru Ingrid i Bestorp, Jon och Nils i Gavel Jon i Sätra.
1707-08-25 Karin i Lillsätter (Tjärstad)
      Vittne Samuel?, Erik Larsson i Gavel, Drängen Jöns Olofsson ?, Drängen Jöns Jonsson i Sätra, Pigan ? ?,
      Pigan Ingeborg Jönsdotter i Sätra, Pigan Ingeborg Andersdotter i Sätra, pigan Ingrid i Lillsätter.
Notis finns även i Vårdnäs födelsebok
1709-11-24 Sven i Lillsätter (Vårdnäs)
      Vittne Anna i Sätra, Lars Månsson och Lars Staffansson
1711-09-21 Kerstin i Lillsätter (Vårdnäs)
      Vittne Ingeborg i Skarsmåla, Jon ibid, Erik och Elin i Bestorp, Ingrid i Viggeby
1713-08-15 Lars i Lillsätter (Vårdnäs)
      Vittne Kerstin i Sätra, Jon, Pigan Anna och Kerstin ibid, Jon och Nils i Gavel
Notis finns även i Tjärstads födelsebok
1715-06-16 Brita i Lillsätter (Vårdnäs)
      Vittne Ingeborg i Gavel, Jon och Anna ibid, Per och Brita i Slottet?, Daniel och Ramborg i Sätra.
1717-09-22 Anna i Lillsätter (Vårdnäs)
      Vittne Ingeborg i Arnebo, Jons piga i Gavel, Pigorna Kerstin och Annika i Sätra, Jon i Bestorp,
      Jon Jönsson i Sätra drängen Bengt ibid, Nils i Gavel
1720-01-17 Per  i Lillsätter (Vårdnäs)
      Vittne Karin (Svensdotter) i Gavel, Dottern Ingrid (Jonsdotter) ibid, Pigan Kerstin (Larsdotter) i Sätra,
      Nils (Persson) i Slottet, Nils (Svensson) i Gavel, Daniel (Larsson) i Sätra
Notis även i Tjärstads födelsebok Där även Jon Andersson i Bestorp och Ingeborg Jönsdotter i Gavel finns med som vittnen. Namnen inom parentes ovan kommer från Tjärstads födelsebok.
1722-02-09 David i Lillsätter (Tjärstad)
      Vittne Per Jönsson Boda, Per Gudmundsson Boda, Nils Larsson Pukerum, Måns Larsson Pukerum,
      Malin Pukerum, Karin Larsson Pukerum, Kerstin Olofsdotter Gavel, Karin Persdotter Boda.

Man ser ju att det finns många förbindelser till Gavel och Sätra där flera skulle kunna vara syskon till både Jöns och Kerstin.

Jag hittade Mtl för 1699 och i Sätra finns en Lars med hustru och dotter Anna och son Lars. En Erik utan efternamn med hustru Anna. I Gavel finns en Sven Davidsson med hustru. Detta skulle ju kunna vara föräldrar och syskon till paret. Yngsta sonen är döpt till David.

/Anders

2017-02-26, 06:51
Svar #5

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Tänk om vi hade alla uppgifter från födelseboken från andra hälften av 1600-talet!

Jag tittade igår och då upptäckte jag att jag missat "förstfödda" Ingrid.
Veckan innan Ingrid döps så döps Jons barn i Brotorp. Jag tror att det är Jon Anderssons första son (Anders) som döps. Jon Andersson är gift (1701) med Ingrid Svensdotter från Gavel.
Jag gissar att  Ingrid och Kerstin är systrar från Gavel och att båda har Sven Davidsson som far.

Sven Davidsson i Gavel gifter sig 1670 med Ingrid Persdotter från Boda.
 
Det dör en hustru Ingrid i Gavel 1701, 60 år gammal som skulle kunna vara Sven Davidssons hustru.
Sven Davidsson dör troligtvis 1704.  "29 januari dödde Swän  i Gafvel, 58 åhr..."

Det blir mycket gissningar men man får ta lite stoff här och där som man kan söka vidare på för och hitta någon säkrare källa.

 Jag hittar inte mtl 1699 för Vårdnäs i Riksarkivet, du måste ha hittat den i Arkiv/Digital. Jag ska leta vidare där senare.

/Mats 
Mats

2017-02-26, 09:11
Svar #6

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 269
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 08:51
    • Visa profil
Hej,

Ja det är riktigt, 1699 finns på ArkivDigital.

För stunden känns det inte som att jag kan komma vidare med min Sven Jönsson. jag hänger upp mig på att Kerstin Svenssons dödsnotis nämner honom som måg istf son. Enda anledningen att kalla honom måg skulle kunna vara att hon är bror till Svens hustru Britas far Lars Svensson från Viggeby vid vigseln 1711-11-10. Man hade ju en bredare betydelse för måg förr och detta kanske var en sån betydelse.

Har till och med försökt se om jag kunde hitta några dödsnotiser från Lillsätter för att kunna utesluta Sven född 1709-11-24 i Lillsätter som min Sven men hittar inga notiser från Lillsätter i vare sig Vårdnäs eller Tjärstad fram till 1718. Listan med födda i Lillsätter indikerar heller inga tidigt döda barn.

Jag får nog lägga det hela på is ett tag.

Tack för hjälpen.

/Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna