ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sju år fel?  (läst 672 gånger)

2017-02-24, 15:56
läst 672 gånger

Utloggad Kent Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-11-17, 06:47
    • Visa profil
    • Perssons hemsida

Hej,


Enligt hennes sista HFL är Sophia Matsdotter född 1745-05-09 i Stora Herrestads socken, men enligt mina efterforskningar ska hon vara född 1738-11-24 i Ystads Sankta Maria. Att socknen inte överensstämmer tar jag inte så hårt på, eftersom (Östra) Sandhusen, där hon bodde, har hört till båda dessa socknar.


Värre är det med födelsedatumen. Jag känner mig ganska säker på att det är samma kvinna, men visst svävar man lite på målet när det skiljer så mycket. Motsvarande differens för hennes bror Bengt är två år, om mina slutsatser stämmer, alltså.


Är det någon som har erfarenhet från något liknande?


Med vänlig hälsning,
Kent Persson

2017-02-25, 16:57
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 04:28
    • Visa profil
Om du är "säker" på att det är samma kvinna så utesluter inte sju års fel på åldern att det är rätt. Åldersuppgifterna på 1700-talet kan variera mycket, någon exakt ålder var helt enkelt inte känd.

2017-02-25, 17:50
Svar #2

Utloggad Kent Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-11-17, 06:47
    • Visa profil
    • Perssons hemsida

Tack Leif, det var sådana tröstande ord jag behövde.


Med vänlig hälsning,
Kent

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna