ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ölund från Älvsby  (läst 2264 gånger)

2017-02-23, 22:05
läst 2264 gånger

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Hej!

Har blivit ombedd av en kompis att försöka hitta vad som hände med ett par bröder till farmodern, vilka bägge skulle ha emigrerat till Kanada.
Men själv har jag inte lyckats hitta så mycket - framförallt inte på den ena :(

Den första gäller en Frans Algot Ölund, född 1896 i Älvsby, Norrbotten.
Denne man torde ha åkt över först efter 1941, men återkommit till hemmet under femtiotalet.

Har inte hittat något om hans leverne där borta ?

Den andre mannen, den förstes (halv-)bror, hette Anders Edvin Ölund, född 1908.

Honom har jag delvis hittat igen - åtminstone som avliden - genom en "träff" på FindAGrave [https://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=146146144&ref=acom] - såsom Anders Edvin Oland, avliden    Apr. 18, 1997, i Penticton,Okanagan-Similkameen Regional District,British Columbia, Canada
Han har därvid även en hustru, Winnifred (1916-2011).
Har också hittat att han emigrerade, via Liverpool, till Quebec, i december 1926.

Men jag ar inte kunnat hitta var han levt mellan 1927 och fram till sin död ?
Ej heller om han fått några barn ?
(han kan ju f ö även ha varit gift med någon annan före med Winnifred)

Är det någon annan som har möjlighet att hitta något mer om denne man ?
Jan Lilliesköld

2017-02-23, 23:56
Svar #1

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Jan,

Hittade Winnifreds dödsruna men kunde inte länka till den. Bifogar man en skärmdump så framgår nu levande persons namn (dotter). Hör av dig om du vill ha bilden. Annars kan du själv söka efter Penticton Western News, 16 mars 2011.


2017-02-24, 08:56
Svar #2

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Hej Maud!

Eftersom jag misslyckas med att googla fram denna tidning (som närmast 18 mars 2011 !) - så undrar jag om du kan maila mig länken - alternativt bilden - istället ?
Jan Lilliesköld

2017-02-24, 09:03
Svar #3

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Var för trött för att tänka klart i går kväll. Den här länken, https://issuu.com/pentictonwesternnews/docs/pwnn110316_a, fungerar ju men man får själv bläddra fram till sidorna 22-23. Tyvärr står det inte så mycket. Men dotterns namn och bostadsort finns ju i alla fall med.

2017-02-24, 09:46
Svar #4

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Tack!

Det gick snabbt att komma fram till sidan 22/23 m h a linjen undertill :-)

Ja, här framgår det att Winnifred (och Anders Edvin), hade både en dotter, tre barnbarn och många barnbarnsbarn.
Vet dock inte om man kan tolka det som att dottern var den enda dottern - eller inte ?

Får leta vidare på dottern :-)

Har tagit en skärmdump på notisen nu - som jag ska maila till min kompis - som då kan meddela släkten hemma i Älvsby, att det finns "cousins" i Canada !
Jan Lilliesköld

2017-02-25, 13:08
Svar #5

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Har själv försökt leta vidare, såväl på dottern Linda, som på Winnifred med sitt eget efternamn =Hayter - men inte lyckats få träff på någon mer information.

Har fått kontakt med en (den enda?) som har med Winnifred och Anders Oland hos ancestry - hon skriver som nedan.

Jag har ju själv funderat på om inte Anders Edvin varit gift med någon annan tidigare - och kanske fått barn ?
Vidare kan jag ju inte vara helt säker på om Linda varit gemensamt barn, eller enderas ??

In 1965, Winnifred Hayter's name appeared on the voter's list for Vancouver, British Columbia, Canada. Also in 1965, Winnifred Oland is listed under Anders Oland's name on the voter's list for Okanagan; Boundary, British Columbia, Canada. This is why I believe they were married in 1965.

I do believe that Anders was married previously. And, while I haven't any records indicating that it is so, it may be possible that Anders had children with his previous wife. But, this must have been Winnifred's first marriage. I do not believe they had any mutual children.

Jan Lilliesköld

2017-02-25, 13:36
Svar #6

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Nej, det framgår ju inte vems biologiska barn den nämnda dottern är.

Winnifred Hayters föräldrar hette Benjamin Hayter och Lydia Adella Hicken. De och deras många barn finns nämnda i ett släktträd, http://www.islandregister.com/hicken1.html#top,  som finns inlagt under
The Island Register, Prince Edward Island's Premier Genealogy Home Page, http://www.islandregister.com/index.html. Kanske det går få kontakt med någon hjälpsam person via den sidan?

2017-02-25, 13:51
Svar #7

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Tack - jo det är väl en bra tanke - får försöka med det   :)

Kan se på denna sida att Winnifred tydligen levde när denna gjordes upp, eftersom hon inte skrivits ut med namn ...

F ö var de inte så hemma på svensk stavning ;-)
Jan Lilliesköld

2017-04-12, 11:24
Svar #8

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Hej!
Jag började forska just på denna familj Ölund igår. Anders Edvin är syssling till min pappa (om jag har tänkt rätt just nu). Jag googlade på hans namn och hittade då denna information. Ska fördjupa mig i det när jag har tid, men jag hittade en dödsruna på en Erna Andrews där Winnie Oland är "sister-in-law" till den avlidna. Kanske var hon en syster till Ernas förste man. Det löser ju inget, men här är dödsrunan:

ANDREWS, ERNA The passing of Erna Andrews occurred at the York Manor Nursing Home on December 31st, 2007. Erna was born in Pfeilsdorf, Germany on October 8th, 1915 and moved to Canada at the age of 13 where she and her family settled in Etonia, Saskatchewan. She later lived out the majority of her life in BC's Okanagan Valley. Erna enjoyed golfing and was the club champion for many years. She also enjoyed curling, trips to Reno and playing bingo. In the year 2000, she came to New Brunswick to live with her daughter Gloria. Erna is predeceased by her first husband, Ray Hayter in 1947 and second husband, Bill Andrews in 2000. Erna is survived by two sons, Roy Hayter (Dorothy) of Ottawa, ON, Harry Hayter (Kathy) of California; one daughter, Gloria Cooper (Jim) of Fredericton; one stepson, Bob Andrews (Cheryl) of British Columbia; nine grandchildren; six great-grandchildren and one great-great-granddaughter; three step-grandchildren. She is also survived by one sister, Freida Gaynor of Alberta; three sisters-in-law, Sarah Knodel of Oliver, BC, Winnie Oland of Penticton, BC and Rena Bourne of USA and many nieces and nephews. Erna resided for two years in the Dixon wing of the York Manor Nursing Home where she was cared for by the attentive and loving staff. Although there will be no visitation. Funeral Service will be held at York Funeral Home's T. Gordon MacLeod Memorial Chapel, Fredericton, NB on Friday, January 4th, 2008 at 10:30 am. In lieu of flowers, remembrances made to the Dixon Wing of York Manor Nursing Home, CNIB or the charity the donor's choice would be appreciated by the family. Personal condolences may be offered through www.yorkfh.com

 Jag ska leta vidare och se om jag kan hitta något mer om dottern t ex. Men Kanada är ofta svårt att forska i.
Hälsningar
Margaretha

2017-04-12, 13:28
Svar #9

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Hej!

Det vore ju roligt om du kan få tag på mer uppgifter  :)

Denna Erna verkar ju alltså ha varit gift med en Hayter, uppenbarligen en bror till Winnie gift med Anders Edvin Ölund/Oland !

Det vore ju bra om det gick att komma i kontakt med någon "efterlevande" - som kanske kunde redogöra för om Anders Edvin - endast ? - hade barn med Winnie - eller eventuellt varit gift med någon annan innan (och fått barn) ?

Jag skickade ett mail till en som stod som kontaktperson till "släktutredningen" som det var länkat till ovan - men det har (naturligtvis ?) inte kommit något svar på detta ...
Jan Lilliesköld

2017-05-10, 12:13
Svar #10

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Hej!
Jag har hittat lite mer om Edvard Ölund i Älvsbyns forskarförenings tidning. Det verkar som att dottern är hans. Det fanns en artikel om att Edvard och hans fru var på besök i Sverige 1981, första besöket i hemlandet på 55 år. Min skanner har gått sönder annars skulle jag ha skannat in artikeln.
Jag kan skriva av det som står i artikeln om du vill.

2017-05-10, 13:06
Svar #11

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Hej Margaretha!

Du har inte en mobiltelefon att försöka "avbilda" artikeln med istället ?
... och kanske lägga in bilder här ...
... eller kanske maila mig denna(dessa) ?
Jan Lilliesköld

2017-05-11, 09:09
Svar #12

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Jag har skickat ett meddelande på denna sida till dig, vet inte riktigt hur det fungerar. Förut kunde man hitta e-mail adressen här på sidan har jag för mig, men jag kan inte hitta den nu.

2017-05-12, 22:30
Svar #13

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Tack för sändningen Margaretha !

Den artikeln gav ju faktiskt svar på det jag var osäker över !

Där framgår att Edvin Ölund, som Ed Oland, kom till Canada, gifte sig med Winnifred 1944, och att de fått en dotter tillsammans.
Redan 1927, året efter immigrationen, började han som "järnvägare", vilket har förblev såsom ända fram till pensionen.

Vidare framkommer att han tidvis hade sällskap av sin 12 år äldre bror Algot, men denne återvände till Sverige 1952.

När nu Ed 1981 kom tillbaka till Sverige efter 55 år, så hade båda föräldrana, samt hälften av hans 14 syskon redan avlidit. Inte heller själva barndomshemmet, Bölsmanån, fanns kvar.

Så därmed har väl min kompis fått svar på sina funderingar - Tack vare att Älvsby forskarförening råkat ha med artiklar om Ed och Bölsmanån i sitt just nu aktuella medlemsblad  :)

Tack för hjälpen!
Jan Lilliesköld

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna