ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mårten Agrell född i Svedala  (läst 629 gånger)

2017-02-21, 18:17
läst 629 gånger

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Har sett i gamla inlägg att man frågat om den Mårten Agrell som man ofta hittar som född i Svedala 26 februari 1761. Han hade en dotter som föddes 24 mars 1808 i Bjäreshög (Bjärshög numera) och som döptes till Kerstena eller Kersti och han förefaller ha framlevt hela sitt liv i södra Sverige. I flera släktförteckningar ser jag honom knuten till en familj Agrell i Arboga (Lars Agrell med en hustru född Sääf) och jag undrar om de verkligen tillhör samma familj. Jag hittar inte Mårten Agrells födelse vare sig i Svedala eller Arboga det angivna året.

2017-02-22, 22:42
Svar #1

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Har letat vidare på Mårten Agrell och funnit att han avlidit 1829 i Bjärshög (Kyrkobok över döda för Bjärshög, Döda 1822-1829, Bild 55 sidan 228). Där står att läsa att han avlidit av ålderdomssvaghet den 29 april i en ålder av 68 år, 2 månader och 3 dagar, vilket stämmer med de födelsedata som tidigare nämnts 26 februari 1761.
I de förteckningar där Carl Mårten Agrells föräldrar Lars Agrell, född 1731 i Arboga, och Christina Sääf, född 1733, anges tycks familjen ha levt i Arboga/Örebro och det ser också ut som om Carl (Magnus? Mårten?) Agrell gifte sig med Anna Louisa Billgren från Örebro (född 1768). Deras dotter Christina Margareta föddes den 21 april 1792 i Örebro (Örebro Nicolai; Födelsebok 1784-1816; Bild 92) till Carl Agrell och Anna Louisa Billgren.
Trots att jag således sett Lars Agrells son Carl (Mårten) Agrell noterad som Mårten Agrell född i Svedala kan detta således omöjligt stämma.
Tacksam för mer information från den som vet något om Mårten Agrell från Svedala - född 26 februari 1761 och död 29 April 1829 i Bjärshög.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna