ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Henrik Paulsson Selberg  (läst 910 gånger)

2017-02-19, 18:18
läst 910 gånger

Utloggad Sven-Erik Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-05, 16:07
    • Visa profil

Hej! Det jag söker är lite speciellt! Personerna är funna sedan länge men jag brottas med hur de ankom till USA, vilken väg de tog alltså! Det rör mina två anor som är ett par (gifta.)

Nils Henrik Paulsson Silfver Selberg

Födelse 1 mar 1822 inom Yttermorjärv Nederkalix
Avled 23 april 1907 i Red Jacket, Houghton Michigan. USA (senilitet)

och

Lisa Greta Envall Andersdotter
Födelse 26 juni 1827 inom Wånafjärden, Nederkalix
Avled 9 maj 1915 i Calumet, Houghton, Michigan, USA (lunginflammation)

Saker som jag hittat
Göteborg, Sverige, passagerarlistor, 1869 - 1951 för "Nils H Selberg" och fru. 1891 July sid 6.
Båtens namn = Ariosto 
Rederi: Wilson Line.
Färdas till: Hull
Har bild på båten! :D

Saker jag antar.
Åker/går ifrån Hull till Liverpool antingen med hästtransport eller tåg eller promenad som var vanlig praxis vid den tiden.

Här försvinner alla spår...
... Fram till 1900 då familjen återfinns i den Federala folkräkningen 1900 i USA.
Folkräkningen "Census 1900" plats "Calumet Houghton Michigan" dyker hon upp som hustru "Lissy M Selberg", och Nils som "Selbeig Nels. H"

Jag har även hittat dödsattesten för dem bägge.

Vad jag söker är vilken båt som de åkte från Liverpool med, och vilken hamn de anlöpte i. Jag har försökt hitta dem i de öppna ofulltändiga registren på Ellis Island, New York utan resultat. Ni får gärna hjälpa till då det är fullt möjligt att jag missat dem. Jag har absolut ingen tidsuppfattning hur lång tid det tog med ångbåt ifrån Göteborg till Hull, eller hur lång tid det tog från Hull till Liverpool.. Samma när det kommer till avstånden i USA, men antar att det inte tar flera år att gå den sträckan i USA..

Denna resa fascinerar mig en aning, då inte resan slutade där utan fortsatte längre in i USA till Michigan är det helt ofattbart att förstå hur de klarade denna resa, hur två undernärda pensionärer över 60 tog sig ifrån Nederkalix i Norrbotten ner till Göteborg förmodligen till fots, då de måste sålt alla sina ägodelar för att ha råd med resan. och fortsatte strapatsen på andra sidan "pölen" förmodligen även det till fots från New York till Michigan

2017-02-19, 22:50
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
New York, Passenger Lists, 1820-1957 (hos Ancestry) tar upp N H Silberg, 55, och L M Silberg, 50, (som också anges vara man), vilka kom till New York med Fulda 21 juli 1891. Port of Departure: Cape, Haiti and Tonaives.
N H Silbergs ålder stämmer alltså inte alls, men före honom i passagerarlistan är antecknade Martina Engberg, 20, Hulda Blomqvist, 30, och Anna Tobbi, 23, och eftersom Emigrant-CDn tar upp
Anna Taube, 25, Nederkalix. Källkod: 45:482:8755
Hulda M Blomqvist, 21, Värmdö. Källkod: 45:482:8756
Martina Engberg, 20, Värmdö. Källkod: 45:482:8757
Nils H Selberg, 69, och Lisa, 64, Nederkalix. Källkod: 45:482:8758
vilka lämnade Göteborg samma dag som Nils H Selberg och Lisa tycks det ändå ha handlat om makarna, fast åldrarna är helt fel. (Hulda Blomqvist har också fått fel ålder, och Anna Taube har fått fel efternamn, så uppgifterna verkar inte vara helt tillförlitliga.)

De anges vara Norwegian, men här måste det ha blivit fel. Destinationen anges till Minnesota.
Bengt Johansson

2017-02-20, 20:50
Svar #2

Utloggad Sven-Erik Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-05, 16:07
    • Visa profil
Tack!! Skall lösa ett abonnemang omgående på Ancestry.. ;D

Spännande, undra vad som fick dem att avbryta den planerade färden mot Minnesota och istället styra kursen mot Michigan.. Kanske tog pengarna slut och de blev illa tvungna.

Tror nog det är rätt..  Nytt land och en Engelsman ser/hör nog ingen skillnad mellan "Silberg" och "Selberg" I mångt och mycket användes samma namn "Greta" och Margreta i husförhören genom åren. Åldern kan nog bortse ifrån.. och att hon av misstag blev en man beror nog på slarv ifrån de som registrerade de som ankom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna