ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tragiskt dödad av sin mor? Hjälp behövs med latinet!  (läst 946 gånger)

2017-02-18, 22:45
läst 946 gånger

Utloggad Ulrika Kämpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2017-06-20, 21:54
    • Visa profil
Hej

Jag har hittat en tragisk händelse där prästen noterat om dödsfallet på latin, jag gissar i alla fall att det har med detta att göra. I Glupen bor en familj där två av barnen dör som små inom loppet av några dagar, familjen Olof Mattson född 1746 med hustru Anna Jansdotter född 1755.  Den 14 juli 1781 dör sonen Anders (född 1780) och den 28 juli samma år dör dotter Catharina (född 1776). I dödboken står detta om Catharina "dödad af sin egen mor". Se Strängnäs lands- och stadsförsamlingar F:1 (1774-1856) Bild 22 / sid 18. I husförhöret har prästen skrivit en text om händelsen på latin som jag inte riktigt lyckas klura ut och jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med detta? Se Strängnäs lands- och stadsförsamlingar AIc:2 (1780-1789) Bild 45 / sid 42

Jag kan klura ut vissa ord men får liksom inte ihop texten... "manu (hand) filiam (dotter) Catharinam fere (nästan?) quinquenem (fem något?) inheremit (ärva?) d. 28 Juli 1781; Ex (från) tentente (prova?) a vere (från sanningen?) Dica.... ? Dica=hästsko???


Jag vore tacksam om hjälp från någon som läst mer latin än jag själv...

Mvh Ullis

2017-02-20, 15:32
Svar #1

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jag har inte läst latin, men tycker mig se orden sententia och Dicasterii mot slutet. Enligt Latin för  släkthistoriker av Urban Sikeborg betyder det dom resp. hovrätt. Hursomhelst lär det finnas mer att finna rörande detta i domböcker.

/Jan

2017-02-27, 19:14
Svar #2

Utloggad Ulrika Kämpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2017-06-20, 21:54
    • Visa profil
Tack för svar Jan!
Jag har försökt hitta en lämplig dombok men lyckas inget vidare, jag får nog be om hjälp från Landsarkivet, de scannade domböckerna för Strängnäs är antingen tidigare eller senare än 1789.


Mvh Ullis

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna