ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp av dödsnotis i Västanfors sn F:4 Ver:a sid 104  (läst 727 gånger)

2017-02-17, 23:21
läst 727 gånger

Utloggad Anita Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:46
    • Visa profil
Här Begrofs Hammarsmedsmästaren Anders Andersson Gefvert, han dog den 16 mars i Semla bruk och jag kan inte tyda allt i "dödboken". Jag har, tror jag, förstått det mesta men vill gärna ha hjälp. Jag skriver inte vad jag kan och inte kan läsa, därför att jag gärna vill ha en jämförelse för att se om jag lärt mig nå´t sen sist.  ;)

Hälsar
Anita Fagerberg

2017-02-20, 16:23
Svar #1

Utloggad Katarina Lönnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2018-08-21, 16:16
    • Visa profil
Begrofs Hammarsmids mästaren Anders And. Gefvert ifrån Semla Bruk. Nat. ibm åhr 1707 d. 27 Octob.
Fadren ännu efterlefvande Anders And. Gefvert, modren  afl. hustru Anna  Efvertsdotter.
U?natus informalus i book. Lärt?? hammar smids handtwerket, warit ständigt vid Semla Bruk.

Kanske någon annan kan fylla i den latinska översättningen?

Hälsningar

Katarina

2017-02-20, 19:01
Svar #2

Utloggad Anita Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:46
    • Visa profil
Tack snälla för hjälpen.
Det går sakta men stadigt framåt i mina ansträngningar att lära mig läsa 1600- och 1700-talets Kyrkoböcker. Ibland är det helt omöjligt och då är ni en enorm tillgång.
Hälsar Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna