ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Matrikel ölogsflottans officerare Schougårds  (läst 1354 gånger)

2017-02-14, 16:45
läst 1354 gånger

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil

Bifogade uppgifter har jag fått från en matrikel på Stockholms Stadsbibliotek (Börjesons?). De torde var far och son.


Jag har svårt att finna uppgifter om fadern, som dog tidigt och efterlämnade änka (och ev två barn). Han var född senast 1692 i Karlshamn. Änkans namn är jag ute efter och har försökt leta i Flottans Pensionskassa utan resultat. Jag hittar inte heller seniors död i amiralitetsförsamlingen. 1718 finns han i kvarteret Sjöblad. Var kan jag hitta personliga uppgifter om honom i militära rullor?


I sonens uppgifter finns ordet "konst." före uppräkningen av militära titlar. Vad kan det betyda? Han var dessutom i holländsk tjänst mellan 1733 och 1738. Jag förstår att det fanns fler svenskar som gjorde detta. Var kan man läsa om denna företeelse?


Hälsningar
Anna-Carin

2017-02-14, 18:47
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-02-15, 12:46
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil

2017-02-20, 12:34
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil

Ytterligare en fråga. Vi har tre  David Schougård inom flottan. Den yngste David Andreas född 1751 dog 1775 i Batavia. Hans titel då var 1:e styrman enl klippet ovan. Jag har hittat honom i mönsterrullorna mellan 1768 och 1771 som lärestyrman. Därefter ingenting. Kan han ha gått över till handelsflottan och Ostindiska kompaniet? Batavia är väl inget ställe svenska flottan besökte vid denna tid?


Hälsningar
Anna-Carin

2017-02-21, 19:42
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej,


Nä han har inte seglat som styrman eller lärstyrman i vårt Svenska ostindiska kompani (eftersom han inte finns i mitt material - skriver jag lite självbelåtet). Men det är ju fullt möjligt att han seglade med det holländska, eller VOC som det heter. Det var lite annorlunda organiserade i olika kamers, dvs med olika hemmahamnar, som Amsterdam, Enkhuizen osv. Men det finns en intressant databas att botanisera i om du själv vill leta:  http://vocopvarenden.nationaalarchief.nl/Search.aspx


Basen är dock strängt arkivmässig, dvs gubbarnas namn stavas exakt som de gör i underliggande material, svårsökt med andra ord. Sven Johan Wimmercrantz från Vimmerby heter text: "Swen Jan Wemijer krans" fån 'Wiermarbu" så man må ha lite uppfinningsrikedom när man letar, minst sagt.
Ytterligare kommentar: Börjeson har säkert erhållit uppgiften ovan ur någon flottans rulla. Han hittar inte på något utan är meritförteckningen lång - ja då är biografien lång i hans bok. Börjeson skrev av allt ur tillgängliga svenska källor skall tilläggas.
Hälsningar LarsO   

2017-02-22, 10:52
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil

Tack Lars Olof! Så intressant!


Hälsningar
Anna-Carin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna