ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns Eriksson i Rottneros  (läst 1965 gånger)

2017-02-12, 18:33
läst 1965 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Måns Eriksson i Rottneros.

Enligt flertalet internetsidor listar (tror att även Arne Linnarud listade) Måns Eriksson i Rottneros (tidigt 1600-tal) som son till Erik Larsson och Lucia Nilsdotter i Ed.

Om det bara finns en Måns Eriksson i Rottneros under tidigt 1600-tal så kan inte detta stämma.

Enligt Karlstads härads dombok 12-13 maj 1654:
Där efter kom rådmannen väl:t Gustav Eriksson i Karlstad, och bevisade, det han hade löst och köpt av sal. Margareta Persdotters son Måns Eriksson i Rottneros i Sunne socken halva Brotorp i Grava socken, som honom och hans syskon tillhörde, och där för givit honom 20 rd. in specie.
(Korrigera, förtydliga gärna).

Se vidare:
Karlstads häradsrätt AIa:1 (1632-1663) Bild 69 / sid 141 (AID: v66241.b69.s141, NAD: SE/VA/11167)
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Värmlands län EVIIAAAL:6 (1653-1654) Bild 162 / sid 43 (AID: v81397.b162.s43, NAD: SE/VALA/0382503)

Eller finns det andra domböcker som säger att Måns Eriksson ska vara från Ed i Sunne eller är detta ett antagande/fel (eller alternativa fakta som det heter idag) som spridit sig?

2017-02-12, 22:09
Svar #1

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Tack. Är inte Bonde Månsson son till Måns Eriksson?
Bonde Månsson i Tonerud har köpt av sin farbroder Nils Eriksson i Åmberg
1/2 Tonerud för 16 rd specie och 34 rd smt.
1678 vt 14
--

Erik Jonsson och Per Jonsson i Ed tillätes att återlösa från Bonde Månsson i
Tonerud ett kvarnfall på Eds ägor, som Eriks fader och Pers farfar sal.Jon Persson
under deras barndom 1649 sålt till Bondes fader Måns Eriksson i Rottneros.
1687 vt 34
Med vänliga hälsningar.

2017-02-12, 22:10
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Bäst att tillägga att jag själv spridit denna tidigare uppgift (=Måns Eriksson i Rottneros son till Erik Larsson och Lucia Nilsdotter i Ed) men här ifrågasätter jag den och lyfter istället fram ett annat ursprung (=Måns Eriksson i Rottneros son till i övrigt okända Margareta Persdotter).



2017-02-12, 22:15
Svar #3

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Bonde Månsson i Tonerud har jag som son till Måns Eriksson i Rottneros.
Så helt efter Arne Linnaruds privata anteckningar.
Och det stämmer ju bra med målet du lyfter fram.
Men vem kan vara Måns far?
Erik är ju givet.
Måns Eriksson var väl landsbo, Rottneros var ju frälsehemman.
Därmed kan det stämma med ett ursprung utanför Sunne.
Så just nu i alla fall, tills mer kan tillfogas:
Måns Eriksson i Rottneros, far: Erik, mor: Margareta Persdotter, bror: Nils Eriksson i Södra Åmberg, Måns med syskon: jorddel i Brotorp i Grava socken.

2017-02-12, 22:43
Svar #4

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Ja han var landbonde:
Simon Ivarsson i Gersbyn begär på sin "husbondes" David Stuarts  till Agnhammar
vägnar och med samtycke av Hildebrand Ugglas gårdsfogde Per Andersson, att rätten
avgör tvist om ett till Gersbyn hörande ängsstycke,  som kolaren Anders Olofsson
tidigare brukat med tillstånd av Simons fader men på sistone mot betalning till
Ugglas landbönder Måns Eriksson i Rottneros och Anders Larssons ib svärfader Anders Hansson.

1653 vt 3
Med vänliga hälsningar.

2017-02-13, 00:42
Svar #5

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
 Kanske helt ovidkommande men…
Jag kom att tänka på en dagboksanteckning gjord av Gyllenius 1664….
Han skrev då att den Erik Månsson i Karlstad som var far till Måns Eriksson var född i Fölsvik (söder om Östra Ämtervik vilket ju kan sägas vara i närheten av Rottneros…). Jag tror inte att det gavs någon närmare ledtråd till vilken denna Måns Eriksson skulle vara men med tanke årtalet och att Gyllenius reste runt en del i Värmland samt att Marcus visat att ”Rottneros-Måns” hade kopplingar till Karlstadtrakten/Grava så är det väl åtminstone tänkbart att deras vägar korsats och att det är samma man.
Jag ställer mig i alla fall frågande till den tolkning som andra verkar ha gjort (bl a Hülphers, kanske Fryxell?) nämligen att Gyllenius med denna uppgift skulle avse borgmästaren Måns Eriksson (Ekebom död 1642). Dels verkar det som taget ur luften och oförklarligt varför Gyllenius skulle anteckna en sådan sak i sin dagbok om fadern till en man som avled 22 år tidigare och dels tyder väl omständigheterna i övrigt på att borgmästarens far Erik Månsson (även han borgmästare i Karlstad) var son till fogden Måns Andersson som var bosatt på Solberg, Segerstad och utan känd anknytning till Fryksdalen.
Eller så är min tveksamhet obefogad. Gyllenius kanske visst avsåg den gamle borgmästaren och omöjligt är det ju inte heller att fogden Måns Andersson tidvis hade varit bosatt i Fryksdalen.
Ovanstående baserat på min egen gamla anteckning om Gyllenius dagbok. Jag har inte kontrollerat om det kanske går att utläsa mer av dagboken än vad jag gjorde den gången….

2017-02-13, 21:46
Svar #6

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Då är alltså Nils Eriksson i Åmberg inte heller son till Erik Larsson och Lucia?
Men dessa lär vara det:

Gamla pigan Kerstin Eriksdotter i Ed testamenterar till brodern Erik Eriksson * ib
all sin egendom för skötsel. Hon vill ej anförtro sig åt någon annan av syskonen.
1678 vt
--
* "Stor Erik"


Olof Eriksson i Ed? Är han son till dom?

Erik Bondesson och Olof Eriksson i Ed vill med vittnesmål av gamle
mannen stavkarlen Lars Andersson bevisa att deras farfars mor sal.
Lucia Nilsdotter fått av sin bror sal. Jöns Nilsson deras systers Anna
Nilsdotters systerlott i Ed och detta i förlikning för att Jöns slagit ihjäl
Lucias man Erik Eriksson i Ed.
Dessutom har Nils Olofsson i Ås hört Lucias son Stor-Erik säga att han
fått lotten på det sättet. Men Jöns Nilssons sonson son Jöns Jonsson i Ed
visar att Jöns Nilsson fått sin syster Annas lott i testamente för skötsel och
erhållit fasta därpå 1648 18/8, långt efter det att Lucias man dräpts, fastän
man ej säkert vet när detta skett.
Rätten anser fastebrevet vara tillräckligt bevis, varför käromålet ogillas.
1715 ht 157
--
Med vänliga hälsningar.

2017-02-15, 00:52
Svar #7

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Intressant uppslag Erik!

Tillbaka till Brotorp i Grava.
Jag testade att gå igenom några sidor ut Gravas kyrkoräkenskaper (1600-talets första halva) samt några mantalslängder (1640-talet).
Jag lyckades inte hitta någon Erik eller Margareta i Brotorp.
Kanske letade jag slarvigt.
Eller bodde de aldrig riktigt i Brotorp, kanske mest ägde jord under några år.
Jag får känslan av att det kan ha rört sig om jord som inte längre behövde köpas och säljas inom släkten. Eller kan Måns Eriksson ändå ha varit släkt med rådmannen Gustav Eriksson i Karlstad?
Får se om jag orkar gå igenom Karlstads häradsrätts domböcker och Karlstads rådhusrätts domböcker framöver. Kan ju dyka upp en Erik gift med en Margareta Persdotter men detta behöver ju i och för sig inte ha med Måns Eriksson i Rottneros med att göra.

Kenneth.
Bra frågor.
Jag har nog mycket samma bild som du och tänker mig att barnen till Erik Larsson och Lucia Nilsdotter hette:
Per Eriksson (bosatt först i Persby, senare i Hälleberg)
Jon Eriksson (bosatt var?)
Olof Eriksson (militär, bosatt i Ed)
Erik Eriksson (Stor-Erik, bosatt i Ed)
Lars Eriksson (bosatt i Skinnarsbacka)
Kerstin Eriksdotter (piga i Ed)
Eventuellt Karin Eriksdotter? (1667vt18)
Obs! Jag är inte 100 på detta då domböckerna är alltför sporadiska.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna