ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westerling/Krååk/Silverdufva Connection  (läst 2378 gånger)

2017-02-12, 16:26
läst 2378 gånger

Utloggad Kevin Casey

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:45
    • Visa profil
Hej--

Some time ago, there was discussion here about whether Juliana Westerling, wife of Lars Westerling (died about 1700) was the daughter of Adelina Krååk (died about 1710), and was therefore related to Juliana Silverdufva: e.g. http://forum.genealogi.se/index.php?topic=75616.0

Since then, some people appear to have assumed that this connection is accurate, but I am not certain, myself (one site -- http://brandts.antavlor.nu/Adelina+(Svensdotter)+Kraak-35f669bb  -- has several notes and sources regarding this relationship, but these hurt my hair to read!).

I was wondering if anyone had found documentation since this time to prove or disprove the Westerling/Silverdufva connection?

Thank you,
Kevin

2017-02-12, 22:02
Svar #1

Inloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:44
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hello Kevin,

It is my webpage you are linking to. I think you may have made a mistake in your post? Juliana Westerling was not the wife of Lars Westerling who died somewhere between 1698-1703, she was his daughter.

If your question is, if Adelina (Svensdotter) Kraak has been proven to be the daughter of Juliana Silverdufva (-1695) the answer is: Yes!

The text on the page you linked to is the proof. It was suggested to me to look in this archive (Amiralitetskonstistoriets i Karlskrona arkiv) by Niclas Rosenbalck, since Lars Westerling was a constable in "Amiralitetet". And among the letters in the archive i found the proof. The subject of the letters are Adelina, who complains about the fact that Lars Westerling has run off and left her. Both letters contain important proofs:


1st letter: "Adelena Kraak wid nampn, några åhr bort åth, warit boendes i Madesiö Sochn hoos sin moder, och nu för tijden uppehåller sig här wid Calmar..."
Rough translation: "By the name of Adelena Kraak, for some years having lived in Madesjö Parish at her mothers', and these days residing here in Calmar..."

2nd Letter: "Eljest hwad den saken angår, haar både fr h. Adelina som och serdeles hennes moder Majorskan.."
Rough translation: "Regarding this issue, both Adelina and especially her mother the Majoress..."

Majorskan is what Juliana Silverdufva is regularly called. Among other places when she died: "1695 Maij 19 j Majorskan från Idehult Juliana Silfrdufa".
Her husband Jeremias Håkansson Kraak was probably never a major in his active service, but was probably posthumously given that rank (i guess).

Because Adelina is called Svensdotter in her death record, it is not certain that Jeremias Kraak is her father. It is also mentioned that Jeremias Kraak had stepchildren, which would support the idea of Juliana Silverdufva beeing married before to a Sven(?). But it could also be a mixup. There was a famous Sven Kråk/Kraak living in Madesjö, perhaps in Kalmar they mixed them up and assumed Adelina was the daughter of this more famous Sven Kraak.

If your question was if Juliana Larsdotter Westling, born in 1686 and married to Werner Nilsson Wallin in Helsingborg was the daughter of Lars Westerling and Adelina Kraak, then the answer is that it is based on the names Juliana, Adelina and Jeremias beeing so strongly present among Juliana Westerlings descendants. They are not very common names.

Regarding the ancestry of Juliana Silverdufva, it is not certain. The only known family I have found with the name Silverdufva are a couple of sons/grandsons of Bengt Duse, among them there was one called Nils Bengtsson who called himself Silverdufva and according to a document in 1666 had daugthers who married non-noble persons, which would match Juliana Silverdufva who is mentioned as the wife of Jeremias Kraak in this year. But Bengt Duse also had other children who took the name Silverdufva, and Juliana could be the daugher of any one of them (or none).


mvh
Martin

2017-02-12, 22:58
Svar #2

Utloggad Kevin Casey

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:45
    • Visa profil
Yes, Martin, it was your Web site: it's very thorough and complete, and I'm glad we seem share so many relatives.

And yes, I did have their names wrong, though I often call my daughters by each other's names, or by the dog's name, so I'm afraid this should be expected!

It's great luck that you were led to that archive, though of course hard work always makes the best luck.

Tack så mycket, and I looking forward to spending more time reading your Web site.

Kevin

2018-06-25, 18:00
Svar #3

Utloggad Anna Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2022-04-07, 12:18
    • Visa profil
Hej Martin!


Jag har hittat en avskrift som jag undrar över. Där står tror jag att Juliana Silverdufva är änka till Sven Håkansson Kraak. Kan det verkligen stämma? Är i så fall Adlina Svensdotter Kraak dotter till denne major Sven? Eller har det bara blivit fel och hon ligger i samma grav?
Ursäkta mig jag är novis så jag har nog rört till det för mig.


Vänligen
Anna

2018-06-25, 18:09
Svar #4

Inloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:44
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,


Denna bilden har förekommit tidigare på Anbytarforum, postad av Niclas Rosenbalck 2009-12-03.
Se här https://forum.genealogi.se/index.php?topic=71839.0 . Du kan läsa lite om det där, och efter att flera personer bidragit med sina synpunkter och forskning så kan du hitta min kommentar här: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=71839.msg1011461#msg1011461


För mig finns det två möljigheter:


1. Adelina Kraak är styvdotter till Jeremias Kraak. Baserat på att Jeremias Kraak anges ha styvbarn, och att Adelina kallas Svensdotter i dödboken i Kalmar. Adelinas far är någon Sven som vi inte vet vem det är.
2. Dödboken i Kalmar är felaktig, det är så att man vet att Adelina kom från Kraak i Madesjö, att man blandat ihop de båda Sven Kraak och Jeremias Kraak (den förra nämns väl major nånstans, och den senares änka kallas majorskan). Så om man vetat att Adelina var dotter till "Majoren Kraak" så har man plockat fel person (liksom Frigelius gjort på bilden du postade). Jeremias Kraak är fadern.


Vilket av dessa två som är sanningen (eller om det är något annat alternativ) vet jag inte, jag lutar åt alternativ 2 men bevis saknas. Så jag har låtit hennes fader vara okänd i min eget släktträd.


mvh
Martin

2018-06-26, 12:08
Svar #5

Utloggad Anna Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2022-04-07, 12:18
    • Visa profil
Tusen tack för ditt svar! Nu klarnade det.
Jag har också hittat din släktforskning på nätet och är släkt med Juliana Silfverdufva knutet till Westerling Wallins anor.
Min morfars mor hette Elvira Strandberg och är dotter till Johannes Strandberg, som är ett tidigare okänt barn till Engela Strandberg. Engela är i sin tur barnbarn till Werner Westerling och har på så sätt släktskap med Juliana Silfverduva.


Det är en spännande gren med resande, skarprättare och adel.


Vänl
Anna

2018-06-26, 19:05
Svar #6

Inloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:44
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!

Ja det är en spännande gren. Angående adel, så är det inte helt säkert, eftersom vi inte vet vilka som var Juliana Silverdufvas föräldrar. I mitt släktträd har jag lagt in en möjlig koppling till ätten duse vars medlemmar kallade sig Silverdufva, eftersom jag inte sett namnet någon annan stans än för denna släkt.


mvh
Martin

2018-06-26, 22:46
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
När det gäller Kråk, Kraak, vill jag hänvisa till Håkansson, Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet, där ett flertal finns omnämnda. Som jag tidigare omnämnt har troligen inte Håkansson använt Kalmar domkyrkas räkenskaper, varför det ibland går att komplettera.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna