ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carolina f 1835 i Stråtgården  (läst 1339 gånger)

2017-02-12, 15:59
läst 1339 gånger

Utloggad Peter Carlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 09:44
    • Visa profil
Min farfars mormor, Carolina, föddes 1835-09-22 i Stråtgården Ljusnarsberg. Hennes mor hette Margareta Maria (Greta Maja) Persdotter (f 1809-01-29) men hennes far är okänd.
Till en början hette Carolina Carlsdotter i efternamn. Det kan komma av att modern gifte sig med en man vid namn Carl när Carolina var sju år.
År 1872, när Carolina är 37 år, bosatt i Ställdalen, och gift sedan tolv år tillbaka, byter hon plötsligt efternamn till Larsdotter. Detta namn har hon sedan i flera husförhörslängder därefter.
Jag tolkar detta som att hon fått veta att hennes okända far hette Lars. Men någon möjlig kandidat har jag inte funnit. Någon som möjligen vet vem denne Lars skulle kunna vara? Och någon som vet om det krävdes av Carolina att hon lämnade in en skriftlig begäran för att få byta sitt efternamn?

2017-02-13, 19:38
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Någon namnlag fick vi inte förrän 1901. Din fråga handlar om tid före dess. Ungdomar fick inte efternamn förrän vid konfirmationen och det var dags att ge sig ut och tjäna. Där det finns konfirmationsböcker kan man ibland få gåtan om fader okänd besvarad. Men jag tror som Du att Carlsdotter kom efter hennes fosterfar. Det var inte så ovanligt.
Varför byter hon efternamn vid 37 års ålder? En förklaring kan vara att modern - eller fadern - då berättade på sin ålders höst eller kanske på dödsbädden. Eller att hon på annat sätt fick veta vem fadern var.
Nej hon behövde inte ansöka om namnbyte - inte före 1901. Jag utgår ifrån att Du tittat noga efter om prästen skrivit någon anteckning i husförhörslängden. Man får snoka överallt!
Hälsn. Monika W

2017-02-16, 13:55
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Peter!

Det allra troligaste är nog ändå att Carolinas biologiska far faktiskt hette Carl. Om ett oäkta barns mor inte kunde eller ville uppge faderns förnamn, fick barnet i allmänhet inte något patronymikon utan istället ett annat efternamn. Om Carolina hade fått namn efter styvfadern, skulle hon nog snarare ha hetat Söderbäck som sina halvsyskon.

Att hon plötsligt i en husförhörslängd (Ljusnarsberg AI:20a, s 162) kallas Larsdotter istället för Carlsdotter är sannolikt ett rent avskrivningsfel i samband med att namnen skulle överföras till den nya boken 1872 - i födelsenotisen för sonen Per August i maj följande år (Ljusnarsberg C:17, s 106) heter hon fortfarande Carlsdotter. Sådana avskrivningsfel var inte ovanliga, och oftast blev de aldrig rättade utan kunde sedan hänga med i kyrkböckerna livet ut.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2021-03-03, 19:21
Svar #3

Utloggad Patrik Karlen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-07-31, 12:31
    • Visa profil
Hej Peter Carlberg... (Släkt på sidan)  :)
Hitta du på vart Carolina tog vägen efter hon bott i Lakärn i Hörken, hon flyttade därifrån 8 Aug 1910.. ???

2021-03-04, 10:29
Svar #4

Utloggad Peter Carlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 09:44
    • Visa profil
Carolina flyttade 8 augusti 1910 till Ljusnarsberg. I inflyttningsboken Ljusnarsberg B:11 (1910-1917) sid 8 står hon som inflyttad till Hagtorp 12 augusti. Hagtorp, Daltorp, Ljusnarsberg är adressen hon hade vid sin död 12 oktober 1914. Hon är då gift Fredriksson. Genom åren har hon benämnts Carlsdotter, Larsdotter, Larsson och Fredriksson. I dödboken Ljusnarsberg F:14 (1911-1927) sid 53 står "Fredriksson, född Larsson, Karolina".

2021-03-04, 18:19
Svar #5

Utloggad Patrik Karlen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-07-31, 12:31
    • Visa profil
Hej Igen Peter.. Tackar.. :)
Forskar lite till min halvbror Tony Carlberg.
Din Brorson..(Björns son)  Lite roligt då vi forskar på samma...
Broder Tony fyller 60år, så jag tänkte ge en lite present, lite historia i släkten..
Nu skulle man hatt lite bilder ochså, får väl fråga Björn.
Tack än en gång Peter...

Mvh Patrik Karlen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna