ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Text tydning  (läst 1182 gånger)

2017-02-10, 17:30
läst 1182 gånger

Utloggad Mikael Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2019-12-18, 00:14
    • Visa profil
Nu behöver jag hjälp igen. Kan någon hjälpa mig att tyda texten på bifogad bild? Året är 1745 i Fors fs Älvsborgs län. Om jag läst bitar av texten så gäller det en gosse vid namn Per som föds 8/9 med en far som heter Germund Persson. men sen är det slut på mina ev kunskaper.

2017-02-10, 18:45
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Jag är ledsen Mikael, jag vet inte hur du läser, men så här läser jag:

d.  Sept föddes Anders Jonasson på Gullared Stommen. Föräldrar Jonas Joansson h. Karin Jönsdotter. Faddr. Gustaf Larsson i Braved, Sven Andersson i Nohlg., Anders Jönsson i Carlbg., fru Magisterskan och husna Botilla och Lisken Svensdöttrar i Nohlg.

Jag rekommenderar dig att titta på Läsebok för släktforskare, utgiven av ICA-förlaget. Tyvärr är verkar den vara slutsåld på förlaget, men du kanske kan hitta den på något bilbliotek.

Hälsningar
Bertil

2017-02-10, 19:48
Svar #2

Utloggad Mikael Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2019-12-18, 00:14
    • Visa profil
Tack Bertil! Mina kunskaper i att läsa behöver nog förbättras. Lovar att lära mig detta.
Tänk så galet det kan bli när man inte kan läsa!! Men skriva det kan jag!!!
Tack så mycket igen.
MVH Mikael

2017-02-10, 20:02
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ett utmärkt sätt att lära sig tyda handskrivna texter är att läsa några sidor framåt och bakåt från den notis man är intresserad av. Varje handstil är individuell och det gäller att läsa in sig på den individ som skrivit i det aktuella avsnittet av boken.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-02-22, 20:47
Svar #4

Utloggad Mikael Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2019-12-18, 00:14
    • Visa profil
Tack för tipset Brattis. Jag ligger i hårdträning för att lära mig att läsa gammal stil.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna