ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skiljobrev  (läst 1234 gånger)

2017-02-10, 15:20
läst 1234 gånger

Utloggad Anne Marie Tålig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 13:00
    • Visa profil
    • frudecibel.blogg.se
 Jag letar efter ett skiljobrev för Anders Jaensson och Maja-Lisa Hultman, boendes i Västervik i början på 1800-talet. Alltså har jag grävt i Linköpings domkapitelböcker. Nu råkade jag läsa under Anders Jaenssons andra vigselanteckning i Karlshamn 1822, där det står "2ne attester för fästmannens gifte i Westervik. Ett borgensbevis för hans ledighet förvaras hos pastorn äfvensom skiljobrevet från förra hustrun Lisa Hultman och ett bevis rörande boskillnad".
Alltså , skulle jag kunna hitta det här brevet hos pastorn i Karlshamn 1822? I vad ska jag leta? Finns det digitaliserat eller blir det till att åka till Landsarkivet i Lund?

Karlshamns kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker. Huvudserie, SE/LLA/13199/E I/2 (1794-1829), bildid: C0057570_00253
 

2018-11-13, 15:18
Svar #1

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:15
    • Visa profil
Skulle tro att ett original förvarades i domkapitlet, medan en kopia sändes till den lokala prästen. Akten bör alltså gå att hitta i minst ett av två olika arkiv, fast på samma ställe!

2018-11-19, 12:23
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Sådana attester brukar hamna bland bilagorna till lysnings- och vigselboken, vilket i Karlshamns fall bör vara Karlshamns kyrkoarkiv, volym HVa:5 (1814–1819) som än så länge bara går att läsa på plats i Lund (du skriver att vigseln ägde rum 1822, men i volymsidan du länkar till står det ju att lysningen togs ut den 27 november 1818 och att paret vigdes den 20 december samma år?). Jag blir lite konfunderad eftersom den efterföljande volymen HVa:6 (1820–1847) enligt Digitala Forskarsalen bland annat har en lucka under åren 1818–1831, men gäller detta hela serien med bilagor eller bara volym HVa:6, som ju enligt arkivförteckningen ändå bara ska innehålla bilagor från åren 1820–1847?
 
Mitt råd är alltså att först kontakta landsarkivet i Lund för att klargöra vad som egentligen gäller för volymen HVa:5, och hålla tummarna för att den innehåller bilagorna till Karlshamns lysnings- och vigselbok 1818 och däribland alltså de attester som Anders Jaensson tog med vid lysningen till äktenskap med jungfru Ingrid Brita Bokelund.
 
Annars borde ju Linköpings domkapitels protokoll åtminstone innehålla en kort sammanfattning av skiljobrevet, men jag ser nu att dessa rejäla volymer i regel saknar register så det blir lite som att leta efter en nål i en höstack. Vet du ungefär när Anders och Maja Lisa Hultman ska ha separerat, eller åtminstone när deras sista barn föddes, om de nu fick några i sitt äktenskap?

 
Karlshamns lysnings- och vigselbok nämner ju även en boskillnad, och dessa utfärdades av den aktuella häradsrätten eller rådhusrätten – vilket alltså bör vara Västerviks rådhusrätt? Även där blir det väl tyvärr lite som att leta efter nålen i höstacken, fast om du lyckas lär du även få hänvisningar till de intressanta skilsmässoförhandlingarna – men mitt råd är alltså att kontakta landsarkivet i Lund och börja med Karlshamns kyrkoarkiv, volym HVa:5 (1814–1819), den vettigaste utgångspunkten i sökandet.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2018-11-19, 13:00
Svar #3

Utloggad Anne Marie Tålig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 13:00
    • Visa profil
    • frudecibel.blogg.se
Tack för intressanta svar. Det har ju gått en tid sedan jag letade efter coopvaerdekaptenens skilsmässa, och jag minns inte längre riktigt hur det låg till. Kanske har jag blandat ihop några årtal och fruar, för han lät inte gräset gro under fötterna utan gifte sig för tredje gången 1823. Men jag skall absolut ta detta som en bra utgångspunkt för att åka tillbaka till Lund och lusläsa vad de har.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna