ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frans Gustaf Ek - född i Setterstorp/Mosjö - fadern okänd.  (läst 772 gånger)

2017-02-10, 12:55
läst 772 gånger

Utloggad Thomas Axevik

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 10:56
    • Visa profil
Den 22 december 1847 föds Frans Gustaf Ek i Setterstorp, Mosjö. Hans mor är Johanna Ek född den 7 september 1811 i Vedevåg.
Vid Frans Gustafs födelse finns ingen fader angiven och jag har letat överallt där man kan leta (tror jag) efter denna man.
Redan vid 5 års ålder blir denna lilla gosse helt föräldralös då hans mor, Johanna, den 4 juli 1852, drunknat i Vedevågsån, Lindesberg (T) FIa:7 (1842-1859) Bild 91.
Bou efter Johanna ger inga som helst ledtrådar till vem Frans fader är. Däremot förstår man att Johanna inte hade det lätt... Hon ägde i princip bara de kläder hon hade på sig och lite annat i form av husgeråd.
Jag har letat efter Frans far i över 10 år men inte hittat någon som helst ledtråd. Det som jag nu börjar fundera över är - hur kunde Johanna drunkna? I juli? Fantasierna börjar snurra i huvudet - Begick hon självmord? Blev hon hjälpt att dö? 
Hennes liv var ju uselt och det finns inget som tyder på att hon fick någon som helst ersättning för detta lilla gossebarn. Försökte hon själv sköta detta på ett "snyggt" sätt och inte blanda in myndigheter? Tröttnade fadern på detta, eller?
Jag har självklart tagit hjälp av LA men inte ens de kunde hjälpa mig.
Eftersom denna lilla Frans fick ett, trots allt - ett rätt drägligt liv som vuxen med en hyggligt stor familj och tjänst inom järnvägen som banvakt, blev han sedemera min farfars farfar.

Jag tar gärna emot alla tips jag kan få för att lösa detta mysterium.
Till saken hör att jag har gjort ett DNA-test på både mig och min pappa. Det har ännu inte gett några som helst ledtrådar. 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna