ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns behov av GEDCOM vid atDNA  (läst 2406 gånger)

2017-02-09, 12:04
läst 2406 gånger

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Hej!
Jag har beställt en atDNA test hos Family Tree DNA och har några frågor relaterat till det.
1) Är det ett måste, eller kanske önskvärt, att skicka in GEDCOM fil/filer på min släktforskning?
2) Jag har en forskning på min fars sida och en på min mors sida. Om jag nu skall skicka in GEDCOM till Family Tree DNA,
 skall jag då slå ihop dessa två eller skicka två GEDCOM filer?
Hoppas på råd från er som varit med ett tag :)
Stig-Åke

2017-02-11, 15:52
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Hej Stig-Åke!
Det är önskvärt att du lägger in dina anor. Företaget FTDNA kräver det inte. Du gör det, nu eller senare,  främst för att du och dina "matcher" skall kunna klarlägga från vilket par i det förgångna ni härstammar.
Det är inte nödvändigt, men ofta praktiskt, att använda GEDCOM för att lägga in sin antavla. Alternativet är att pussla in anorna "för hand" generation efter generation.
Lycka till!



2017-02-11, 17:58
Svar #2

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Tack för ditt svar Lars!
Jag antar att det bästa är att skicka in en hopslagen GEDCOM på de två grenarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna