ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grimstens häradsrätt AI:a11 (1755-1766) bild 170  (läst 903 gånger)

2017-02-07, 09:33
läst 903 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2022-11-09, 09:28
    • Visa profil
Hej!
Min anfader Nils Olofsson lär enligt viss källa varit dömd för fylleri, kyrkoförargelse, till fängelse vid watten och bröd. Fann som nedan i domboken, men förmår inte tyda texten. Tacksam för hjälp.
Vh/Göran

 

2017-02-07, 11:37
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Hej,

Målet rör försummad skjutsplikt. Bilden visar bara det försvar som två av de åtalade anförde:

"Hulm Nils Olofsson at han skutsen fullgiort då Boråsboar han skutsat och kunde om försummelse icke öfvertygas. Stenkulla Per Nilsson bewiste at han  blifwit fierdingsman och at han derför från skutsen befriad är, anhållandes derför samtl. sna (svarandena) at ifrån tilltal befriade blifwa.
Hvarföre
Afsades:"

Bertil

2017-02-07, 16:06
Svar #2

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2022-11-09, 09:28
    • Visa profil
Tack Bertil. Jag imponeras av alla som kan tyda för mig oläsliga texter. Dock handlar det kanske om en annan Nils Olofsson än vad jag trodde.
//Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna