ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var arkiveras medborgarskapsansökningar?  (läst 1301 gånger)

2017-02-04, 15:50
läst 1301 gånger

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Min norska farmors mor gifter sig med en man från Sverige 1905 och flyttar därefter med honom från Norge till Sverige där hon blev kvar till sin död 1960. Jag utgår från att hon sökte och fick beviljat svenskt medborgarskap. Var kan sådana dokument finnas arkiverade?

2017-02-04, 16:33
Svar #1

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Jag svarar på min fråga själv eftersom jag hittade ett svar i en tråd längre ner.

Jag fick detta svar när jag var i kontakt med landsarkivet i Lund, det kanske hjälper andra också som letar efter uppgifter!
 
Om en utlänning sökt svenskt medborgarskap finns medborgarskapsakter hos riksarkivet t.o.m. juni 1969 och fr.o.m. juli 1969 hos migrationsverket.
Om en person inte sökt eller fått svenskt medborgarskap finns centraldossieer hos riksarkivet t.o.m. 1969 och därefter hos migrationsverket.
 

2017-02-21, 13:19
Svar #2

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Kan tillägga att jag igår fick svar från Riksarkivet i min förfrågan. Dock var det så att alla utländska kvinnor som gifte sig med en svensk man fick automatiskt svenskt medmorgarskap. Detta gällde fram till 1950 så tyvärr fanns inga handlingar efter min farmors mor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna