ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: dopbok Västra Hoby 1754  (läst 526 gånger)

2017-02-03, 13:47
läst 526 gånger

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Hej!
Behöver lite hjälp att tyda delar av texten i denna dopbok som trol. är så långt tillbaka jag kan komma i denna församling. Jag skriver det jag tror att det står så kanske någon vill vara snäll att hjälpa mig att fylla i luckorna. Och självklart skall ni säga om jag tytt orden fel. Jag gör ett (?) där jag är lite osäker och ... för ord jag inte kan tyda. Man lär sig så otroligt mycket för varje text man tyder.
"dn 1 maij föddes Sissa(?)Gummesd. s: dotter och döptes dn 4 ejustd: hvid nomine/nomin Mätta, ... ... Nils ... ... suc... ... ...dopet, Testes: Olav Nilsson, Nils Persson." Jag antar att texten efter Nils är något om den som höll barnet vid dopet och gäller någons hustru men jag får inte ihop det. Antagligen stirrar jag mig lite blind på vad det borde vara att jag inte ser alternativ. Hoppas någon kan hjälpa.
Tack på förhand.
Mvh Inger-Lise

2017-02-03, 21:36
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
d 2  Maij föddes Pehr Gummeds l. dotter och döp-
tes d 4 ejusd. wid namn Mätta. Boel Per
Nils från Stäfwie hölt henne öfwer dopet. Testes
Ola Nilsson, Nils Persson

2017-02-03, 21:56
Svar #2

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Tusen tack för din hjälp. Nu blev det en annan riktning på forskandet då jag trodde att modern var ensam men icke.
Vänliga hälsningar
Inger-Lise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna