ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Persson, f okänt när och var, d 1830-01-13 i Baggetorp, Ramundeboda s:n  (läst 921 gånger)

2017-01-30, 20:52
läst 921 gånger

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Flera släktforskare har likt mig under flera år sökt efter härkomsten för rubr. Nils. Han gifte sig 1772 i Tived och flyttade tre år senare med hustru och då födda barn till Baggetorp, där han alltså levde till 1830.
Nils är min ff ff f. Han och jag tillhör en tämligen ovanlig haplogrupp, som visade sig finnas i grannsocknen Finnerödja. En Per Andersson i Västansjö tilldrog sig mitt intresse. Efter ett tips av Gerd Carlsson i Åsbro fann jag en bouppteckning med följande text:

Citera
Åhr 1798 den 17 September wart upå begiäran
Uptekning och wärdering öfwer den Qwar-
låtenskap Som Afl: Dannemannen Pehr
Andeersson i Wästansiö eftter sig lemnadt som
genom döden afgick den 16 Julii Sistl: och eftter   
sig Lemnadt sin Kiera Hustru Enkian Margreta Nills
Dotter Samt Sex Barn tre Söner med förra
Gifttet Samt 2ne Söner ock en dotter med henne
Hwilka alla äro myndiga utom dottern ock
företogs Inventeringen och Delningen uti
Arfwingarnas närwaro, ock Arfwingarna
uplåto sin Syster att ärfwa lika lott med
Brodern efter deras fader, ock upgaf Enkian
Boet på Sätt som följer

Att icke något wara med wettskap un(dan)dölgt will iag med (sielfsins?) Ede
wid kallelse befanns År och tid som föru Margreta MND Nils Dotter Abraham Petterson
härvarande för Egne ock mina  Broders barns wägnar N(ils) NPS, Persson  i Baggetorp Petter PPS Persson i Lambo Erik Pettersson
Sålunda wara upgifwit wärderade ock (ned) skrifwit intyga tillkallade Inwenterings ock
Delnings män (??) Supra L: Jacobson       Petter Janson nemndeman

Nils Persson är alltså son till Per Andersson i Västansjö, Finnerödja, i dennes första äktenskap (med Stina Nilsdotter, d 1769). Mellan Västansjö, där Nils växte upp, och Baggetorp, där han levde som vuxen, är det endast drygt 10 km.

/ Lars Skillius





2017-01-31, 21:58
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
"Inget är nytt under solen." Det mesta jag skrivit om Nils Perssons härkomst kan man tydligen läsa sig till i
Bertil Kjelldorff: Finsk invandring till Tiveden med omnejd (Solna 2005).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna