ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var kommer min ana ifrån och vart tar hon vägen efter makens död?  (läst 523 gånger)

2017-01-30, 20:08
läst 523 gånger

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:59
    • Visa profil
Varifrån kommer min ana: Ölme EI:1 (1744-1838) bild 22/s.33
Den 21 maj gifter sig Cherstin Andersdotter med soldat vid Christinehamns Compagnie Anders Rässfeldt f. 1711, boendes på Rävsala i Ölme socken. I vigselhandlingen står det var Cherstin kommer ifrån, men jag kan omöjligen se/tolka vad prästen har skrivit! Hon är född 1718 Men var? det måste jag veta om jag skall söka efter var hon är född och vilka som var hennes föräldrar. Cherstin föder en flicka 1759, en Margareta och sedan flyttar familjen igen, men vart? prästen har skrivit Bäckelid, men där finner jag dem inte!


I Ölme AI:5 (1767-1771) bild188/s. 182 under Rävsala finner jag att en son från tidigare äktenskap, på faderns sida, har tagit över fadern Anders Larssons soldatnamn, gift sig och Cherstin har flyttat till någon plats som jag inte ser vart det är någonstans! Det står längst ner på sidan och är väldigt "kladdigt" en ledtråd kan vara Sandenäs i Väse socken. Cherstins dotter Margareta Andersdotter dör där 1816. Hoppas att någon kan hjälpa mig, tackar så därför i förväg.

2017-01-30, 21:53
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15325
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:45
    • Visa profil
Ser ut som Cherstin kommer från Lungsund (S) och flyttar till Alsters socken (S).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna