ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Nilsson Svan rymd och åtalad för stöld var hittar man domen och läshjälp  (läst 1576 gånger)

2017-01-25, 10:23
läst 1576 gånger

Utloggad Annica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-06-10, 21:38
    • Visa profil
Hej! Mina frågor gäller Nils Nilsson Svan f. ca 1729 och död innan 1781 bosatt i Ljusdal, han var soldat i Hälsinge regemente i Delsbo kompani nr 133.       
Kan någon se vad det står i bilden från Jusitiekanslern och kanske vad det innebär? Jag undrar också var man kan hitta domar vad det gäller soldater som fängslas och åtalas i detta område och vart han kan ha förts sen? I Häradsskrivaren i norra Hälsinglands fögderi X Vol-15 1766-1770 Bild 480 står det att han gått åt Stockholm, vilka tänkbara fästningar eller liknande finns det där, vill gärna finna när han dog som inte står med i dödboken i Ljusdal men har är död 1781 då hustrun står som änka i förhörsboken.

Generalmönsterrullor - Hälsinge regemente X 683 1767-1767 Bild 2400  Sida 469 Nils Nilsson Svahn nr 133 i Delsbo Comp, Husberg 1 Gårda 1. Jonas Jonsson Svahn. Död i Pommern den 12 maj 1758. Istället den 9 juni Nils Nilsson Svahn. Rymd den 18 aug 1764. Ärtappad och in april 1765 ärhållit interims afskjed- Ärsatt wid ? Den 1 juli 1767 med drängen Olof Jönsson Skogfeldt Hälsinge (22 år).

Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:50 (1765-1765) Bild 240(1764) Dito 28 sept Inkom soldaten Nils Svahn ifrån Liusdahls socken, angifven för stöld. 8 dec aflämnad? Till föråt? Corpral ? Håll? Landshöfdingen embetets ardres.(det sista markerade har jag lite svårt att uttyda vad som menas?)
Är tacksam för all hjälp jag kan få och skulle någon veta mer om honom så vore det såklart väldigt intressant det också, han fick 2 söner den siste föddes i maj 1665 efter han hade gripits. Mvh Annica

 
 
 

 
 

2017-01-25, 11:34
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
d. 8 December aflemnad till förutnemde Corporal, enligt Wällofl. landshöfdinge Embetets ordres

Corpralen syftar på den som nämns ovanför, för "Norrska öfwerlöparen Jonas Pehrsson", dvs "Corporalen Uhr wid Kongl. Lif-gardiet". Men att Nils Swan där "sig godwilligt wärfwa låtit", som Jonas Pehrsson gjorde, är inte klart utsagt, men  möjligt.

2017-01-25, 15:04
Svar #2

Utloggad Annica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-06-10, 21:38
    • Visa profil
Stort tack för uttydningen!  :D
Så blev han "värvad" till livgardet under korpral Uhr under sin fångenskap då?

Är det samma som kungliga livgardet i Stockholm tro?
Eller kanske Svea livgarde?

Undrar var man kan läsa domen om detta (hans stöld och rymning)?

2017-01-28, 10:41
Svar #3

Utloggad Lena Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 23:49
    • Visa profil
Stort tack för uttydningen!  :D
Så blev han "värvad" till livgardet under korpral Uhr under sin fångenskap då?

Är det samma som kungliga livgardet i Stockholm tro?
Eller kanske Svea livgarde?

Undrar var man kan läsa domen om detta (hans stöld och rymning)?


Blev han befodrad (belönad?)  för sin rymning??

Jag kan inte uttyda allt, men för mig ser det ut som han blev anklagad för stöld av något och rymde, blev infångad och sänd till Stockholm, där han senare dör?

Jag skulle också vilja veta vart man kan hitta dom eller liknande och läsa mer om detta, någon som vet vart man ska leta?

Mvh Lena

2017-01-29, 17:14
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Det var inte länge Nils Svan var soldat.
Han antogs 9 juni 1764 och rymde 18 augusti samma år.
I september greps han för stöld och sattes i häktet  på Gävle slott  28 september.
Därifrån utlämnades han på landshövdingeämbetes  order 8 december.
Korpral Uhr vid Svea Livgarde förde honom och två andra karlar till gardet i Stockholm.
Där fanns kanske luckor att fylla efter det senaste kriget regementet deltog i.
Var stölden inträffade framgår inte. Dömd blev han inte, han kom på häktet men fick en "andra chans" genom att bli tvångsvärvad i stället.

2017-01-29, 20:20
Svar #5

Utloggad Lena Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 23:49
    • Visa profil
Tack för förklaringen :)

Ovanligt human behandling för sin tid?
Rymning från det militära var väl belagt med dödsstraff då?

Kan det ha betydelse att han härstammade från släkten Luth?

2017-01-29, 20:25
Svar #6

Utloggad Annica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-06-10, 21:38
    • Visa profil
Ok tack för svar! :) Då kan det väl inte vara något allt för allvarligt han gjort antar jag.
Håller på och letar vid Svea livgarde där fanns en corpral Uhr och en Nils Svan men han stämmer inte med min bara... så letar vidare om jag hittar någon annan Nils som kan passa.

Sedan är det vilken dödbok man ska leta i bara   :P med det ger sig kanske.

Dock var Nils soldat längre än så, så det var nog inte 9 juni samma år som de menade (soldaten innan honom dog 1758, annars har han väl blivit förflyttad eller något). Vid vigseln 1761 var han soldat i Delsbo compani Ljusdal X EI:1 (1732-1830) Bild 22

Nils Svan född Värmland ogift under korpral Uhr Generalmönsterrullor - Svea livgarde AB, A 1137 1768-1768 Bild 370  sid 29
Ja här är ju en Nils Svan men ogift, född i Värmland (vet ju inte vart vår Nils kommer ifrån) men även omkring 9 år för ung. Så det verkar ju inte vara rätt man, under corpral Uhr har jag inte kunnat finna någon direkt som klickar riktigt.

Ja han härstammade väl inte direkt från Luth men möjligen var han gift med ett barnbarn till Catharina Luth i Ytterhogdal.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna