ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnavårdsnämndens frågeformulär  (läst 539 gånger)

2017-01-25, 07:51
läst 539 gånger

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hejsan. Jag har en släkting som varit föremål för utredning av barnavårdsnämnden 1926. Det som finns bevarat i arkiv är svaren på ett frågeformulär - uppstaplat utifrån 24 frågor (eventuellt fler, men sista anteckningen är på punkt 24). Vissa svar antyder ganska självklara frågeställningar, om dryckenskap i släkten, bedömning av föräldrarna, barnets utvecklingsnivå osv. Men somliga svar är raka korta "nej" och "ja" där det inte går att utröna vad som frågats.

Så jag undrar om någon känner till hur barnavårdsnämndernas frågeformulär såg ut. Jag inbillar mig att det kan ha funnits någon standardiserad form, men om det är till någon ledning för eventuell lokal administration, så gäller detta Börrum, och 1926 som sagt. Obs att materialet inte finns inscannat i någon digital tjänst, utan det ligger i Söderköpings kommunarkiv. Jag kan därför inte hänvisa till någon lättåtkomlig text för exempel. Materialet är också känsligt, så jag vill inte publicera det.

Vänliga hälsningar
Per Filipsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna